Succesvolle zaken worden gedreven door data. Daarom is het van essentieel belang dat jouw bedrijf kijkt naar de analytics!
Hoe effectief beschouw je het gegevensbeheer van je bedrijf? Je ziet er – in tegenstelling tot velen – een stuk beter uit als je antwoord varieert van “best goed” tot een zelfverzekerde “we hebben het helemaal onder de knie”.
Big Data, algoritmen, en kunstmatige intelligentie worden steeds gewoner in de samenleving. De meeste mensen zijn bekend met deze termen of hebben er wel eens van gehoord. In het bedrijfsleven lijkt het een uitdaging te zijn om gegevensanalyse toe te passen, wat vreemd lijkt.
Uit een studie blijkt echter dat deze sociale aanvaarding van het belang van deze technologieën geen afspiegeling is van het dagelijkse werkleven van de mensen. Volgens de Harvard Business Review beweren elk jaar minder organisaties dat ze “data-driven” zijn.
Dit toont aan dat vertrouwen op de aangeboren voorliefde van je werknemers voor gegevens en analyses niet voldoende is. Dus, als je je bedrijf samen wilt brengen achter een stevige gegevens-gedreven besluitvormingscultuur, wees dan strategisch in je aanpak.
Waarom heb je een data-first cultuur nodig?
Als iedereen in het team op zijn taken gericht is, is tunnelvisie eenvoudig te ontwikkelen. Met zoveel aan de horizon is het te vermijden dat je verstrikt raakt in het moment, je concentreert op het volgende, zonder stil te staan om na te gaan of de manier waarop je de dingen doet wel het efficiëntst is.
Pauzeren om te evalueren is natuurlijk in een gegevensgestuurde werkplek. Analytics wordt door gegevensgestuurde organisaties gebruikt om na te gaan wat werkt en wat niet. Die kennis gebruiken ze dan om beslissingen te nemen, waarbij ze reproduceren wat werkt en zich richten op wat niet werkt.
In theorie is het eenvoudig. En het is een succesvolle strategie. Volgens een eerdere Gallup studie verslaan organisaties die gegevens over consumentengedrag gebruiken hun concurrenten met 85% in omzetgroei en 25% in brutomarge.
Maar veel bedrijven slagen er niet in om mensen te overtuigen mee te doen met gegevens en analytics, ondanks de enorme potentiële voordelen.
Waarom bedrijven moeite hebben om analytics bruikbaar te maken?
Deze situatie zal iedereen bekend voorkomen die wel eens van telefoon gewisseld heeft met een nieuwe OS (Operating System). Alles zit op een nieuwe plek, waardoor het onhandig aanvoelt. Je wilt het toestel gebruiken als hulpmiddel om dagelijks dingen gedaan te krijgen, maar je kunt het gevoel hebben dat je met de nieuwe OS aan het worstelen bent tot je het onder de knie krijgt.
Een nieuw besturingssysteem moeten leren schrikt mensen af. Interfaces die niet goed samenwerken schrikt mensen af.
Gezien de beste pogingen van ontwikkelaars van analysesoftware om BI (Business Intelligence) opener te maken, klopt er iets niet. Ondanks ingrijpende veranderingen die gegevens voor iedereen toegankelijker moeten maken, blijft de houding weerstand bieden. Vooralsnog heeft de menselijke psychologie gezegevierd over de mogelijkheden van een nieuw tijdperk van gegevensanalyse.
Het lijkt erop dat sommige ontwikkelaars analytics op een nieuwe manier zijn gaan presenteren: geïntegreerde analytics. Het is gemakkelijk, ongecompliceerd, en uitgerust met het bestaande werkproces.
Wat zijn ingebedde analytics?
Ingebedde analytics wordt gedefinieerd als de ingebouwde, geïntegreerde mogelijkheden van een platform om gegevens te analyseren en rapporten en visualisaties te geven.
Het is zo gemaakt dat het past in het typische gedrag van een gebruiker en gegevens beschikbaar stelt die aan de doelstellingen van de gebruiker beantwoorden. Het verschaft klanten gegevens die nodig zijn om effectief op veranderende omstandigheden te reageren en het bewustzijn dat gebruikt wordt om preventieve maatregelen te nemen. Gebruikers zijn geneigd het te aanvaarden omdat het gebaseerd is op platforms en systemen waarmee ze al vertrouwd zijn.
Hoewel dit laatste punt een no-brainer lijkt om het gebruik van analytics te stimuleren, moet je niet over het hoofd zien hoe eenvoud de aanvaarding door gebruikers beïnvloedt. Ingebedde analytics moeten goed ontwikkeld zijn en volledig aangepast aan de workflows van mensen om het beste resultaat op te leveren.
De voordelen van een data-first cultuur
Analytics is een krachtig hulpmiddel dat mensen kan helpen betere beslissingen te nemen. Het gaat niet alleen om de cijfers en data, maar ook om de inzichten en informatie die we eruit kunnen halen.
Analytics is niet alleen voor grote bedrijven, het kan ook door kleine bedrijven worden gebruikt. Deze bedrijven kunnen analyses gebruiken om hun marketingcampagnes bij te houden of om hun klanttevredenheid te controleren.
Zoals Ashley Kramer van Sisense schreef voor de Tech Council van Forbes: “Velen van ons sprokkelen dagelijks onbewust inzichten uit gegevens en gebruiken die op manieren die ons leven ten goede komen. Smartwatches, bijvoorbeeld, maken gebruik van gegevens om ons te vertellen wanneer het tijd is om op te staan en rond te lopen om onze persoonlijke doelen voor die dag te halen. Onze favoriete apps en producten hebben het proces van waarde uit gegevens halen volkomen foutloos en, in veel gevallen, onzichtbaar gemaakt. De gegevens zijn zo gemakkelijk te consumeren omdat ze er zijn wanneer we ze nodig hebben en in de juiste context.”
De conclusie is dat mensen analytics zullen gebruiken als ze er baat bij hebben. Vooral als een ingang eenvoudig, transparant, en relevant is voor waar ze mee te maken hebben.
Een data-first cultuur opbouwen is een uitdaging zonder de juiste analytics interface. Alle gebruikers zullen vlot informatie kunnen verzamelen met gedetailleerde ingebedde analytics.
Wie wil er nu geen fysiek bewijs zien dat zijn tijd en moeite zijn werk loont? – Het enige wat je nu nog hoeft te doen is een hulpmiddel kiezen dat je team graag gebruikt.
Analytics die werken voor bedrijven
Analytics zijn een krachtige tool die kan worden gebruikt om beslissingen te nemen, maar het zou niet de enige moeten zijn. Mensen hebben de neiging om analyses te gebruiken wanneer het een natuurlijk onderdeel van hun routine lijkt, vooral als tijd van belang is en resultaten snel nodig zijn. Onderzoek niettemin het proces van je team om te zien of het je analytics doel helpt of belemmert.
Beslissingsmoeheid is eerder te verwachten als je tech stack bestaat uit meerdere technologieën voor één doel. Als deze producten geïntegreerde analytics hebben, wordt het effect duidelijker. Overschakelen van het ene hulpmiddel om resourcing gegevens op te vragen, naar een ander om de financiële gegevens van een project te bekijken, en nog een ander om de tijdschattingen van een taak te controleren, verhoogt de eind-‘frictie’. Bovendien zal geen van deze gegevens op elkaar inwerken, wat kritisch is. Het kan zijn dat je een ander hulpmiddel moet gebruiken om alles aan elkaar te knopen.
Om een data-first cultuur tot stand te brengen, breng je deze activiteitenstromen samen in een verenigd systeem dat alles aankan. Dit vergemakkelijkt je proces en geeft je één enkele bron van waarheid voor al je gegevens. Je hoeft dan nooit meer naar een spreadsheet te kijken (tenzij je dat wilt).
Daarna is het opnemen van analytics in de mix net zo eenvoudig als ze in dit ene systeem integreren. Forecast is een voorbeeld van een platform dat hierin uitblinkt. Forecast heeft alle gegevens die je nodig hebt om je projecten te plannen, je financiën bij te houden, te koppelen met je CRM-systeem, en je middelen te beheren. AvA, Forecast’s add-on voor geavanceerde analyses, plaatst krachtige en configureerbare rapportage in het hart van je werkproces.
Forecast’s AvA geeft je onmiddellijk toegang tot informatie.
Conclusie
Gegevens verliezen uiteindelijk hun nut in de echte wereld. Ze zijn pas waardevol als je de gegevens hebt geëvalueerd en gebruikt om weloverwogen beslissingen te nemen. Als je team niet verbonden is, blijft de waarde van analytics verborgen. Overweeg daarom ook smarketing! Als het er eenmaal is, zul je een verandering merken in de manier waarop je firma werkt en in je resultaten. Het is de moeite waard om te investeren in een data-first cultuur en analytics toegankelijker te maken voor gebruikers.
Als je vandaag nog wilt beginnen met de groei van je bedrijf, ga dan online in gesprek met onze digitale marketing experts bij GigaLeads.