Gefeliciteerd! Je bent voor het eerst begonnen met het uitvoeren van je Facebook Lead Ads. Nu moet je weten dat het daar niet bij blijft. Het is nu tijd om de prestaties te meten, de resultaten te analyseren, en je Facebook Leads Ads te optimaliseren. Door ervoor te zorgen dat de functies in je advertenties afgestemd zijn, zul je de beste line-up vinden voor veel goedkopere cost-per-lead en een hogere kwaliteit van leads.
Pas je creatives aan
Facebook Lead Ads begint met een prime post. Dit zie je meestal in de Nieuwsfeed. Dit kan gewoon een enkele afbeelding zijn, een bericht met meerdere foto’s, een diavoorstelling, of een volledige video met geluid. Voordat je er helemaal in duikt, moet je er eerst voor zorgen dat je de visuele impact van verschillende soorten posts samen met verschillende thema’s uittest. Daardoor kun je zien wat het beste zal werken en je Facebook Lead Ad visueel optimaliseren. Meestal werken video’s het beste, maar dat is misschien niet voor iedereen het geval.
De woorden die in je Facebook Lead Ads staan zijn ook belangrijk. Je moet de woordkeuze, de lengte van de caption, de headline, en de call-to-action knop testen. Hoe korter, hoe beter.
Je moet er ook voor zorgen dat je je merk duidelijk presenteert en je voorstel snel onder de aandacht brengt. Dit alles moet gebeuren terwijl je er het onweerstaanbare aanbod in verwerkt dat gebruikers zal doen klikken en je hun persoonlijke gegevens zal geven.
Maak betere doelgroepen
De targeting mogelijkheden van Facebook zijn virtueel ongeëvenaard; daardoor zijn ze het beste middel om het publiek te laten zien wat je aanbiedt. Mensen geven op Facebook gemakkelijk hun informatie. Informatie zoals demografische en geografische informatie. Niet alleen dat, maar ze geven ook informatie over persoonlijke interesses. Dingen die ze leuk vinden, wat hun banen zijn, en recente levensgebeurtenissen, om er maar een paar te noemen.
Facebook werkt ook samen met bedrijven van derden om extra gegevens te verkrijgen die je verder kunnen helpen. Met een beetje inbeeldingsvermogen kun je uit deze interesses en interacties een idee halen waar je je Facebook Lead Ads kunt laten verschijnen.
Bijvoorbeeld, iemand die gaat trouwen zou mogelijk Facebookpagina’s over bruidsevenementen en weddingplanners bezoeken en leuk vinden voordat hij of zij gaat trouwen. Hun rijkdom en vermogen kunnen gemakkelijk bepaald worden aan de hand van dingen die ze op Facebook willen en nauwkeurige gegevens van derden. Ook omdat iemand op Facebook niet op zijn profiel zet waar hij werkt, wil dat nog niet zeggen dat je je niet kunt richten op een specifiek publiek in dat bepaalde kantoor.
Klantenbestand
Wat je ook kunt doen is je huidige klantenbestand naar Facebook uploaden en een zoekopdracht uitvoeren. Door dit te doen match je die profielen met mensen die misschien dezelfde interesses hebben; daardoor kun je bijpassende profielen krijgen van een lead die je al hebt. Je kunt ook het verkeer van je website of app gebruiken om een aangepast publiek te maken van mensen die al geïnteresseerd zijn.
Bovendien kan Facebook ook een verzameling maken van mensen die zich met je Facebook Lead Ads hebben beziggehouden. Daardoor kun je dit proces gebruiken om andere Facebook gebruikers te bepalen met dezelfde kenmerken als de gebruikers die je al in je lijst hebt. Dit zou betekenen dat ze waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt.
Experimenteer met alles
Als je de basis van je Facebook Lead Ads af hebt (captions, afbeeldingen, headlines, CTA knop, en aanbiedingen), moet je voor elk ervan alternatieve keuzes maken. Wissel wat verschillend is aan elke advertentie: titel, afbeelding, aanbieding, enz. Zoek het stuk dat je de hoogste prestaties oplevert. Verzamel daarna de elementen die je de hoogste prestaties geven, groepeer ze en zorg er vervolgens voor dat ze perfect werken en passen. Daarna moet je voor alles een test doen, behalve voor één.
Je moet ook je formulieren testen. Kijk welke informatie mensen eerder bereid zijn in te sturen. Het beste is om het kort te houden, maar test welke informatie je vraagt en hoeveel velden er op het formulier staan.
Als je al deze tests gedaan hebt, blijf er dan mee doorgaan. Het klinkt misschien als veel werk, maar de best presterende zal niet de enige zijn die je ooit nodig hebt. Uiteindelijk zal die verouderd raken. Met dat gezegd, zul je moeten experimenteren met verschillende targeting normen en ook het mixen en matchen van creatives door na te denken over waar je publiek naar wilt kijken.
Plan je Facebook Lead Ads juist in
Standaard laat Facebook je advertenties 24/7 draaien. Maar dat zal niet werken voor je lead advertentie. Overweeg om alleen de uren te kiezen die relevant zijn voor je doelgroep of voor wat je aanbiedt; een advertentie met een zomerthema, bijvoorbeeld, kan maar beter niet in de winter lopen.
Je moet er ook rekening mee houden dat er plaatselijke tijdzones bestaan. Als je een nationaal merk wilt zijn, moet je deze Facebook Lead Ads op meerdere campagnes laten lopen, aangepast per regio, om het te laten werken. Je kunt er ook voor kiezen om je Facebook Leads Ads alleen op bepaalde dagen te laten lopen. Met uitzondering van of inclusief weekends om het in overeenstemming te laten zijn met wat je aanbiedt.
Pas je Facebook Lead Ads plaatsing aan
Je kunt je Facebook Lead Ads plaatsing aanpassen aan het tijdstip van de dag of de dag van de week. Maak afzonderlijke campagnes voor plaatsingen op desktop en mobiele apps. Hoewel Facebook advertenties automatisch optimaliseert om de berichten te tonen die het beste werken, kun je dit verder verbeteren. Je kunt ervoor zorgen dat je budget voor advertenties maximaal wordt benut.
Denk na over de plaats en het tijdstip waarop je publiek de kans krijgt om je Facebook Lead Ad te zien. Als je het denkwerk gedaan hebt, optimaliseer je je advertentie met die gegevens in gedachten. Je doelgroep is misschien op werkdagen van 9 – 17 uur aan het werk, maar thuis, op hun mobieltje van 19 – 22 uur tot ze naar bed gaan, en ook in het weekend.
Niet alleen kun je je advertentieplaatsing op die manier aanpassen, maar je creatives kunnen ook op hun denkwijze inspelen.
Run opeenvolgende Facebook Lead Ads
Creëer een Facebook Lead Ads trechter door je advertenties te brandmerken om de bekendheid en educatie te vergroten voordat je gebruikers informatie geeft over je lead aanbod. Je kunt overwegen je advertenties pas te laten lopen nadat ze het lead formulier hebben ingevuld om ze een blijvende indruk te geven en echt conversies te stimuleren.
Je hebt ook de mogelijkheid om te kiezen of je je wilt richten op het huidige publiek van je Facebookpagina of alleen op degenen die je nog niet kennen. Ook kun je gebruikers benaderen op basis van hoe ze met je advertenties op Facebook hebben gereageerd.
Ontwikkel een beter lead formulier
Je moet bedenken hoeveel velden je formulier moet hebben. Hoewel het leuk kan zijn om elk stukje informatie van een bezoeker te krijgen, is dat eigenlijk niet zo nodig. Vragen naar hun e-mailadres is het absolute minimum en is het nuttigst. Vaak is het alles wat je nodig hebt.
Het kan ook afhangen van je business model, aanbiedingen of je hun naam of mobiele telefoonnummer wel moet vragen. Je moet een goed evenwicht vinden tussen wat gemakkelijk is voor hen en wat waardevol is voor jou.
Controleer het aantal velden en het privacyniveau van de informatie die je vraagt. Het is ook belangrijk te onthouden dat als je targeting gebruikt, je bepaalde richtlijnen kunt voorselecteren. Stel dat je je Facebook Lead Ads mikt op staat of postcode, dan kun je dat nu niet in het formulier opnemen.
Werk aan leads in Realtime
Om ervoor te zorgen dat je je Facebook Lead Ads kunt verbeteren, moet je je aan je deel van de afspraak houden en het beloofde aanbod tijdig aanbieden. Als je te veel tijd laat verstrijken tussen het indienen van het lead formulier en de opvolging ervan, verwacht dan maar dat je conversie achteruit gaat.
Je Facebook Lead Ads campagne moet verbonden zijn met een CRM-systeem dat automatisch leads importeert die uit je advertentie verzameld zijn voor maximale efficiëntie. Als je geen CRM-systeem hebt, moet je ervoor zorgen dat je je leads dagelijks handmatig exporteert.
Om conversies en mogelijkheden tot upselling echt te verbeteren, maak je opeenvolgende Facebook Lead Ads campagnes. Zorg ervoor dat die gericht zijn op je leads en dit zal je helpen de deal te sluiten.
Het klinkt misschien als veel werk, maar ik beloof je dat het je inspanningen tienvoudig zal lonen. Begin met een paar verschillende optimalisatie technieken, en voeg er dan later nog een paar aan toe. Als je dit doet, zullen je Facebook Leads Ads zeker naar een hoger niveau getild worden.
GigaLeads is een full-service digitaal marketing bureau. We kunnen je helpen je bedrijf op veel verschillende niveaus te versterken. We kunnen je hele advertentiecampagne strategie beheren en professionele adviezen geven om je bedrijf te helpen groeien.