Heb je ooit gehoord van smarketing?
Verkoop en marketing zijn twee verschillende dingen. Ze kunnen elk bedrijf naar succes leiden. Het tegendeel kan echter gebeuren als deze twee bedrijfsactiviteiten niet samenwerken.
Dubbele afhandeling, verloren middelen, en te veel uiteenlopende doelen scheppen een ongeorganiseerde omgeving die tot verwarring bij de klant leidt. In het ergste geval kunnen de twee partijen tegen elkaar samenwerken.
Dat lijkt niet erg productief. Als je deze zaken op orde kunt krijgen en je verkoop- en marketingactiviteiten op elkaar kunt afstemmen, kun je inkomensverbeteringen zien.
Bedrijven die dat doen genereren gemiddeld 208% meer inkomsten. Het maakt niet uit hoe groot je bedrijf is of in welke bedrijfstak je werkt, smarketing heeft je veel te bieden.
Voordat we aan de slag gaan, wat is smarketing?
Smarketing is een vreemd klinkend woord, maar er is een reden voor.
Smarketing, een combinatie van de woorden “sales” en “marketing”, verzekert dat verkoop en marketing naar dezelfde doelen toewerken.
Het heeft weinig zin dat deze twee elkaar beconcurreren. 87% van de verkoop- en marketing executives is het ermee eens dat het delen van middelen met een eerlijke samenwerkingscultuur op lange termijn een positief gevolg kan hebben voor de bedrijfsgroei.
Het gebrek aan evenwicht tussen verkoop en marketing is ongewoon, dus is het belangrijk om op te letten en bij te houden wat werkt en wat niet.
Wat maakt verkoop en marketing tot zo’n machtige combinatie?
Volgens de gegevens zijn bedrijven die hun verkoop- en marketingteams op elkaar afstemmen 67% effectiever in het sluiten van deals. Ze zijn ook 58% effectiever in het behouden van klanten. Het is de meest efficiënte methode om geld te besparen, tijd te winnen, en sneller betere resultaten te boeken.
Hier zijn enkele voordelen van betere afstemming tussen verkoop en marketing:
Gedeelde informatie betekent dat niets over het hoofd gezien wordt
Er zijn veel verschillen tussen verkoop en marketing.
Bij gebrek aan afstemming leiden deze kloven tot rivaliteit en conflicten, wat de klantervaring schaadt, met conversies tot gevolg. Door de twee te combineren kun je de uitwisseling van ideeën en open samenwerking bevorderen, en de verschillen in je bedrijf omzetten in sterke punten.
Omdat verkoop en marketing met verschillende soorten informatie werken, is communicatie belangrijk om elkaar te ondersteunen. Niet elke lead zal van toepassing zijn op degenen die hem krijgen. Toch vergroot je – door informatie uit te wisselen tussen verkoop en marketing – de kans op herkenning van informatie, die je helpt je inspanningen te richten.
Gemeenschappelijke doelen vaststellen
Als verkoop en marketing in tegengestelde richting bewegen, krijg je lagere inkomsten en verlies je inkomsten.
Tijd, moeite en middelen kunnen gedeeld worden door deze teams samen te brengen. Je bezorgt je bedrijf eenvoudiger te volbrengen taken en een grotere kans om het doel te raken en de gewenste resultaten te krijgen.
Minder verwarring over de definities van een gekwalificeerde lead
Onderzoek zegt dat slechts 7% van de verkopers denkt dat marketingteams leads van hoge kwaliteit leveren.
Slechts 28% van de verkopers zegt dat hun marketingteam hun beste bron van leads is. Dit getuigt van een ernstig gebrek aan vertrouwen in een groep die hun grootste waardevolle aanwinst en bondgenoot zou moeten zijn.
Het is gemakkelijk van mening te verschillen over wat een lead van hoge kwaliteit is als samenwerking en communicatie ontbreken. Als je niet zeker weet welke leads je moet najagen, is de kans groter dat je leads volgt die waarschijnlijk niet zullen converteren.
Wanneer een omgeving wordt aangemoedigd en geïmplementeerd, blijkt uit peilingen dat 94% van de best presterende marketeers erop vertrouwen dat hun interne marketing team hen leads van hoge kwaliteit levert.
Als je dit goed doet, schieten de kansen van je bedrijf om goede leads te krijgen die in verkoop omzetten, omhoog.
Koester een positieve sfeer op de werkplek
Gezonde concurrentie is geen slechte zaak voor een bedrijf. Het motiveert je om betere resultaten te behalen en geeft je een groter gevoel van voldoening als je die verkopen eenmaal binnen hebt. Maar als je verkoop- en marketingteams het niet met elkaar eens zijn, is je inkomen het enige dat eronder lijdt. Daarom is het van essentieel belang om smarketing te gebruiken.
Het op elkaar afstemmen van doelen en streefcijfers zorgt ervoor dat iedereen aan hetzelfde doel werkt. Je bedrijf zal groeien, en je hebt een leuke omgeving geschapen voor iedereen die betrokken is, wat helpt bij het vasthouden van vaardigheden.
Zie elkaar halverwege over strategie
Het is van cruciaal belang om je plan vanaf het begin goed uit te werken. De ervaring van de klant moet door de verkoop- en marketingteams erkend worden voor het gemak van de potentiële koper.
Waarom werken twee verschillende teams die voor hetzelfde bedrijf werken dan niet samen om ervoor te zorgen dat dit gebeurt?
Effectieve afstemming tussen verkoop en marketing vergroot de kans op een goed uitgewerkt plan van begin tot eind. Als verkoop en marketing nauw samenwerken, hebben ze een grotere kans om foutjes glad te strijken en een zinvolle klantreis te produceren die tot meer verkoop leidt.
Haal hindernissen uit je klantreis
We willen dat winkelen eenvoudig is. Je zou denken dat het je klanten een plezierige ervaring zou moeten geven die ze met hun vrienden zullen delen. Dus moet verkoop oppakken waar marketing ophoudt, met als resultaat een probleemloos en organisch proces. Hiermee krijg je een probleemloze klantreis.
Beide teams zullen steeds op hetzelfde spoor moeten zitten en voorbereid zijn op een soepele overdracht van leads als ze essentiële materialen zoals notities voor bezwaarbehandeling, belscripts, PDF’s, en e-mail templates gebruiken.
Hoe je verkoop en marketing op elkaar afstemt
Verkoop en marketing op elkaar afstemmen kost tijd en moeite, vooral als deze teams getraind zijn om in een competitieve sfeer te werken.
Hoe kun je een ondersteunende sfeer tot stand brengen die beide teams nodig hebben om te slagen? Neem een kijkje:
Ontwikkel wederzijds een SLA voor verkoop en marketing
Je zult een verkoop en marketing Service Level Agreement moeten opstellen om de zaken in gang te zetten. Dit document legt de criteria en maatregelen vast voor het bereiken van succes.
De SLA geeft uitleg over de huidige werkrelatie en eventuele verwachtingen die van belang kunnen zijn. De volgende informatie moet worden opgenomen.
- Ideale koper persona’s
- Wat een gekwalificeerde lead is
- Doelen en KPI’s
- Verplichtingen en verantwoordelijkheden
- Tijdschema’s voor de overgang van marketing naar verkoop
De teams zullen moeten samenwerken om een zo effectief mogelijke SLA op te stellen. Daardoor worden ieders wensen, doelstellingen en streefdoelen gelijkmatig vastgesteld en begrepen.
Kom bij elkaar voor regelmatige vergaderingen
Een soepele manier van communicatie tussen verkoop en marketing houden is essentieel om op koers te blijven met je doelstellingen en algemene vooruitgang.
Regelmatige vergaderingen zijn een manier om iedereen samen te brengen en te discussiëren over overwinningen, verbeterpunten, en een beoordeling van hoe iedereen het doet. Een wekelijks open forum is ook de ideale omgeving voor het delen van nieuwe ideeën, middelen, en opvattingen waar iedereen zijn voordeel mee kan doen.
Wanneer het toegepast wordt, merk je al snel verbeterde werkrelaties.
Scoor je leads
Het meest typische conflict tussen verkoop en marketing is het verspillen van middelen aan de verkeerde markt. De gemakkelijkste manier om dit probleem te vermijden is te begrijpen wat als gekwalificeerde lead telt.
Als je eenmaal je ideale klant persona besproken hebt, helpt dit je ervoor te zorgen dat iedereen zich de belangrijkste kenmerken van deze klanten herinnert.
En dan helpt het jou en je team om elk van deze kenmerken te ontdekken en te zien hoe belangrijk ze zijn om een verkoop te sluiten. Dit zal je helpen leads te winnen.
Dit proces is een van de effectiefste manieren om te weten waar een prospect zich op zijn kopersreis bevindt. Het helpt je ook te zien of het sluiten tot een verkoop al klaar is.
Met de voortdurende veranderingen in economische trends is het van essentieel belang om je criteria voor het scoren van leads te evalueren en aan te passen aan de status van je organisatie en de band met haar klanten. Demografische gegevens, bedrijfsinformatie, klantengedrag, betrokkenheid bij internet, en vroegere aankopen zijn essentiële kopersfactoren om rekening mee te houden. Merk op dat je lead scoring nooit statisch mag zijn.
Nadat je het lead scoring proces voltooid hebt, zorg je ervoor dat je verkoop en marketing SLA alle kritieke criteria bevatten. Dit is hoe je smarketing optimaal benut.
Een teamgerichte sfeer creëren
Teams die in een prettige omgeving werken, zullen elkaar waarschijnlijk steunen bij het bereiken van hun doelen. Je kunt invloed uitoefenen op de manier waarop je groepen elkaar waarnemen en hoe ze effectief als een eenheid kunnen samenwerken door een gezonde werkomgeving actief te ondersteunen.
Basale dingen zoals je kantoorinrichting spelen een belangrijke rol bij het bevorderen van positiviteit en samenwerking in teamverband. Door aspecten uit je omgeving weg te werken, kun je fysieke en verbale grenzen doorbreken, en mogelijkheden bieden voor samenwerking.
Terwijl we ons op deze suggesties voor de werkplek concentreren, is het ook verstandig te overwegen teambuilding activiteiten te doen om de werknemers te helpen elkaar te leren kennen en banden te vormen die tot betere werkrelaties leiden.
Werk als een team om meer te bereiken
Verkopers en marketeers zijn op een unieke manier verschillend. En het overwinnen van die verschillen is een uitdaging.
Maar met een duidelijke en open afstemmingsaanpak kunnen zelfs de meest agressieve zakelijke omgevingen de hindernissen voor succes neerhalen en een beter, ondersteunend team vormen.
Je kunt deze omslag even soepel maken door meningen, ideeën, en één doel te geven. Als je wekelijkse vergaderingen combineert met een samenwerkende SLA, zullen de dagen van slechte prestaties door wantrouwen en rivaliteit voorbij zijn. Hiermee optimaliseer je smarketing!
Conclusie over smarketing
Smarketing is dus overduidelijk een goede zet om je bedrijf te laten groeien.
Wij kunnen je helpen bepalen wat als een hot lead geldt, de middelen creëren die je verkoopteams nodig hebben en conversies verbeteren. Daarnaast helpen wij ook bij het ontwikkelen van een marketing strategie die de hele levenscyclus van de klant omvat.
Neem contact op met Gigaleads om je bedrijf te laten groeien.