Dagelijks worden 290 miljard e-mails verstuurd. Verwacht wordt dat dit aantal zal groeien tot 347 miljard dagelijkse e-mails tegen het vierde kwartaal van 2023.
Strategieën voor e-mailmarketing zijn in de loop der jaren geëvolueerd. Wat zes jaar geleden werkte, zal vandaag niet meer werken. Maar, het is nog steeds een effectieve marketing strategie. De waarheid is dat online marketeers e-mailmarketing gebruiken als hun go-to marketing strategie. Waarom? Omdat het de resultaten oplevert die ze nodig hebben en het geeft hen de beste marketing ROI:
Je ziet het goed. Van alle online marketing strategieën heeft e-mailmarketing de meeste voorsprong.
Het belangrijkste onderdeel van elke marketing strategie is een e-mail marketing strategie. E-mails zenden is de goedkoopste manier om je producten en diensten uit te zenden, met je klanten te praten, en bedrijfsdoelen te bereiken. Je kunt een rendement tot $51 verwachten met slechts $1 uitgaven elke keer dat je een e-mail stuurt.
Met dat gezegd hebbende, zal ik de beste e-mail marketing strategieën delen die je kunt doen om uitstekende resultaten te bereiken via e-mail marketing.
Hoe voer je een effectieve e-mailmarketing strategie campagne uit?
Personaliseer je boodschappen
Een e-mail personaliseren zou betekenen dat je klantgegevens gebruikt om een gepersonaliseerde e-mail te maken. Het betekent niet dat je aan elke abonnee die je hebt een individuele e-mail moet sturen.
Een voorbeeld van een bedrijf dat personalisatie goed doet is Amazon. Amazons e-mails zijn gepersonaliseerd; je zult ze geen e-mail zien sturen met een groet “Beste gewaardeerde klant”. In plaats daarvan sturen ze een e-mail met een begroeting die gaat van “Beste Mike,”
E-mailmarketing is voor Amazon niet alleen een marketingkanaal; het is de sleutel tot het algehele succes van hun klantervaring.
Het personaliseren van e-mails die je verstuurt helpt je op te boksen tegen de concurrentie, want 70% van de merken gebruikt geen personalisatie op hun e-mails.
De meest eenvoudige personaliseringstechniek die je kunt doen is de ontvanger met zijn voornaam aanspreken. Veel e-mail service providers hebben deze functie, en dit proces alleen al zal je helpen de prestaties van je campagne te verbeteren.
Behalve de naam van de klant gebruiken, kun je ook deze paar andere voorbeelden gebruiken om je op weg te helpen met personalisatie:
Vraag vooraf om de juiste informatie
Uitstekende personalisatie begint al voor je op de knop “verzenden” klikt. Het moet beginnen met je inschrijvingsformulier. Zonder te vragen naar details als naam, bedrijf, en plaats, wordt je beperkt in het personaliseren van je communicatie.
Houd er rekening mee dat je alleen gegevens vraagt die je nodig hebt, en niet de informatie die je wenst.
Gebruik een legitiem reply-to e-mailadres
Wat je wilt, is dat je lezers zich betrokken voelen en je campagnes beantwoorden. Het persoonlijke gevoel van je berichtgeving wordt weggenomen als je een donotreply@example.com e-mailadres gebruikt. Als je geloofwaardigheid wilt uitstralen en persoonlijker wilt overkomen, gebruik dan een echt antwoordadres. Geloof me, het doet wonderen.
Gebruik je werkelijke e-mail handtekening
Net als bij het gebruik van een legitiem reply-to e-mailadres, wil je je werkelijke contactgegevens gebruiken binnen het bericht dat je stuurt. De beste manier om dit te doen is door je contactgegevens in je e-mail handtekening op te nemen.
Geef je lezers de kans om online contact met je op te nemen of te communiceren is een uitstekende manier om een relatie met hen op te bouwen.
Segmenteer je abonnees
E-mail marketeers zeiden dat segmentering dit jaar het op een na belangrijkste initiatief is.
Het staat zo hoog, omdat als je database gesegmenteerd is, de e-mail campagne veel gerichter wordt op je publiek.
Stel dat je een netwerkevenement voor kleine bedrijven organiseert. Deze bedrijven bevinden zich in een straal van 10 km. Hoe krijg je de beste omzet voor je evenement?
Het antwoord is segmentering.
Als je eigenaren van kleine bedrijven zich laat opgeven als eigenaar binnen een straal van 10 km, moet je een segment van deze mensen maken. Daarna kun je ze via e-mail een uitnodiging sturen van je evenement.
Het proces van segmenteren is eenvoudig. Het kan gedaan worden met behulp van CRM software. Maar laten we eerst eens nagaan hoe belangrijk het kan zijn voor je met segmenteren begint.
Hubspot zei dat e-mailmarketing betere resultaten oplevert als je je e-mail lijst segmenteert.
Segmentering helpt je betere resultaten te bereiken in open rates, inkomsten, leads, transacties, en meer klanten.
Behalve segmenteren naar plaats, kun je ook segmenteren naar bedrijfstak, bedrijfsgrootte, en verkoopcyclus.
Stuur mobiel-vriendelijke e-mails
In 2012 bedroeg het aantal marketing e-mails dat op een mobiel apparaat geopend werd 27%. Die aantallen sprongen omhoog tot 42% in 2014, en vandaag is het zelfs 61%!
Je hebt je telefoon waarschijnlijk naast je liggen als je slaapt, en het eerste wat je ‘s morgens doet, is erop kijken. Maak je geen zorgen, je bent niet de enige. 50% van de mensen doen dit.
E-mails die je naar je abonnees zou sturen moeten mobiel-vriendelijk zijn. Zo niet, dan zullen ze ze gewoon wissen, of erger nog, ze zullen zich uitschrijven.
De winst per e-mail op mobiele toestellen is 4X hoger dan op desktop.
Bovendien, als smartphone gebruikers een mobiele reclamemail ontvangen, is de kans dat ze een aankoop doen 55%.
Flexmail ontdekte dat 36% van de B2B bedrijven die e-mailcampagnes hebben die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten, een enorme verbetering zagen in de prestaties van hun e-mailmarketingstrategie.
Dus, hoe zou je ervoor zorgen dat je je e-mailmarketingstrategie kunt optimaliseren? Doe het volgende:
Hanteer responsive email design (RED)
Een responsive email design ontwerpen betekent dat de gebruikerservaring geoptimaliseerd is, ongeacht het toestel of scherm dat ze gebruiken. Veel email service providers (ESP) leveren deze oplossing binnen hun email functionaliteit.
Houd de onderwerpregel kort
De onderwerpregel is van cruciaal belang. Houd het kort, zodat de lezer precies weet waar de e-mail over gaat.
Maak de CTA opvallend en duidelijk
Mobiele toestellen verschillen in grootte. Terwijl een tekstlink kan functioneren op een tablet of groter scherm, zou je je lezers die een kleiner scherm hebben kunnen beperken als je call to action te klein is. Maak de call to action groot, vet, en eenvoudig aan te klikken.
Zorg ervoor dat je tekst, ontwerpen en knoppen test
Of je nu je homepage, landingspagina’s, of e-mail templates test, testen geeft ons de informatie die we nodig hebben om intelligente marketing beslissingen te nemen. Zo is het ook met e-mailmarketing. De meeste marketeers hebben A/B testen gebruikt voor hun e-mailmarketing.
Maar e-mailmarketing kan gebruikt worden om meer dan alleen onderwerpregels te testen.
Je kunt ook de volgende tests uitvoeren:
Van adres
De naam in het “van” veld beïnvloedt in belangrijke mate of de kijker je e-mail leest of niet. De naam van de afzender is essentieel om mensen je e-mail te laten openen. Stuur je campagnes vanaf de naam van een persoon, persoon + bedrijf, of het adres van je CEO om je van adres te testen.
Gewone tekst vs HTML-campagnes
Heb je al eens overwogen om te experimenteren met een e-mail campagne die alleen tekst bevat? De meesten van ons sturen een gewone tekstversie van hun e-mail. Dat is geen schande, net zomin als hoe de meeste marketeers het doen. Bij het toevoegen van een aanpassingsmogelijkheid lijken gewone tekst e-mails alleen voor de lezer gemaakt te zijn.
Lange vs. korte e-mails
Je hebt de mogelijkheid om je e-mails kort en krachtig te houden. Je kunt ook lange, gedetailleerde e-mails schrijven. Kortere e-mails brengen de lezer direct naar een bepaalde landingspagina. Aan de andere kant kunnen langere e-mails meer beschrijvend materiaal bevatten. Wat is de beste techniek om uit te vinden wat werkt? Neem de proef op de som.
Automatiseer e-mailcampagnes
Er is een e-mail die automatisch verstuurd wordt op basis van het gedrag van een gebruiker. Ze heten trigger-based e-mails.
Welkomstmails en bedanktmails zijn de meest voorkomende trigger gerichte e-mails. Met dit soort e-mails bereik je zoveel meer dan met traditionele e-mail.
Epsilon ontdekte dat de open rate van triggergerichte e-mails op 49% ligt. Dat is 95% hoger dan de open rates voor traditionele emails. Bovendien is de click-through rate (CTR) voor dit soort e-mails dubbel zo hoog als die voor traditionele e-mails. Forrester Research ontdekte ook dat op triggers gebaseerde campagnes voor e-mailmarketing strategie 4x zoveel inkomsten opleveren.
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, hé? Nou, eerlijk gezegd is het dat niet, want het werkt echt!
Hier is een vergelijking van een traditionele e-mailmarketing strategie campagne en een getriggerde e-mailcampagne:
Getriggerde e-mails leveren vijf keer hogere handelingen en 15 keer hogere click-through rates op. Dit proces werkt echt goed omdat ze steeds de sweet spot van e-mailmarketing raken.
Hoe ziet de sweet spot eruit? Het ziet er zo uit:
Dit werkt zo goed vanwege de context.
Nu denk je misschien dat het voeren van een getriggerde e-mailmarketing strategie verwarrend en kostbaar is. Dat hoeft het niet te zijn. Je kunt ermee beginnen door in je CRM auto-responders te gebruiken om de automatiseringsprocedure te spiegelen.
Hier zijn enkele voorbeelden van getriggerde e-mails die je naar je prospects kunt sturen:
Activering
Wanneer gebruikers een account aanmaken maar je product niet binnen een week gebruiken. Maak een “activatie” campagne die een geautomatiseerde e-mail stuurt met hun inloggegevens en stappen om aan de slag te gaan. Je kunt ook video-instructies toevoegen voor extra hulp.
Win-back
Maak een “win back” e-mail die een geautomatiseerde e-mail stuurt naar alle klanten die het einde van hun abonnement naderen. Doe dit wanneer een bestaande klant het einde van hun jaarabonnement nadert. Je kunt dit ook doen als een klant zijn product al 6 maanden niet meer gebruikt heeft en je een manier nodig hebt om hem voor nog een jaar te laten abonneren.
Verrassing
De sleutel tot succes is klantenloyaliteit. Je kunt je trouwe klanten belonen door van tijd tot tijd iets gratis weg te geven. Maak een “verrassingse-mail” die je beste klanten zullen ontvangen – bied een gratis jaarlicentie op je product aan of deel een cadeaubon of een coupon code uit. Het is een kleine prijs te betalen voor een enorme beloning.
Conclusie
E-mailmarketing zal positieve resultaten blijven geven. Bedenk dat e-mailmarketing strategieën zich blijven ontwikkelen, dus het zal nooit zo eenvoudig zijn als aan iedereen dezelfde e-mail sturen. Het is essentieel om je strategie voortdurend te verbeteren en bij te werken.
Nu moet je gerichte berichten sturen. Berichten die gepersonaliseerd zijn en geoptimaliseerd voor meerdere apparaten.
Vandaag moet je gerichte en gepersonaliseerde berichten sturen die mobiel-vriendelijk zijn. Je moet ook nieuwe elementen uittesten.
Trends veranderen snel. Wat gisteren werkte zal morgen of de week daarna niet meer werken. Blijf openstaan voor testen en als je ziet wat werkt, zoek dan altijd een manier om het te automatiseren door getriggerde e-mails te laten lopen.
Je klanten zullen sneller reageren als je deze updates met succes in je e-mailmarketing strategie doorvoert. En de prestaties van je e-mailmarketing campagne zullen nieuwe hoogten bereiken, en je zult je bedrijf zien groeien.