Je op iedereen richten is mogelijk, maar het is eigenlijk een heel slecht idee. Nadat je je bedrijfsidee gefinancierd hebt en er tijd en energie in gestoken hebt, is het normaal dat je mensen van je producten en diensten wilt laten weten.
Ik begrijp volkomen dat je je zo zou voelen, maar je moet ook snappen dat iedereen ervan laten weten geen strategie is. Weet je wat het wel is? Het is een gegarandeerde manier om veel geld te verspillen. Je winst? Daar zul je er maar heel weinig van zien.
Daarom is “Wie is mijn doelgroep?” een essentiële vraag die je jezelf moet stellen. De juiste doelgroep vinden is het antwoord op het hebben van grote conversies. Het zal je helpen je strategie en budget te benutten.
Wat is een doelgroep?
Voor we de vraag “Wie is mijn doelgroep?” kunnen beantwoorden, moeten we eerst weten wat het is.
Een doelgroep is een groep mensen die producten of diensten consumeren. Het kunnen ook organisaties zijn. Het zijn mensen die het waarschijnlijkst je producten of diensten zullen kopen.
De volgende dingen worden meestal gebruikt om de doelgroep van een bedrijf te bepalen:
- Leeftijd
- Geslacht
- Opleidingsachtergrond
- Koopkracht
- Sociale klasse
- Woonplaats
- Gewoonte om te consumeren
Onthoud dat de term “doelgroep” verschilt van “doelmarkt”.
Het verschil tussen de twee is dat “de doelmarkt” de mensen zijn die je product kunnen gebruiken. Terwijl “de doelgroep” de mensen zijn die het waarschijnlijkst je product zullen kopen.
Hier is een voorbeeld: de doelmarkt voor een speelgoedwinkel is kinderen. De doelgroep voor diezelfde speelgoedwinkel zijn ouders.
Marketeers gebruiken gegevens als leeftijd en geslacht om te weten wat hun doelgroep is.
Waarom moet je je doelgroep identificeren?
Creëer sterkere banden
Tegenwoordig wil iedereen contact met de mensen met wie zij zaken doen. Ze willen dat merken hen aanspreken als echte mensen. Door je ideale doelgroep te kennen, onderzoek je wat deze mensen aanspreekt. Hoe meer dingen je over je doelgroep te weten komt, hoe krachtiger je band met de consument wordt.
Hiermee kun je de markt groeperen.
Als je probeert te antwoorden op de vraag “Wie is mijn doelgroep?” moet je een groep uit de totale markt overwegen. Door je markt te groeperen of te segmenteren kun je de manier waarop je met de consumenten communiceert personaliseren.
Budgetten efficiënter beheren.
7-8% van je totale inkomsten moet voor marketing gebruikt worden. Dat is geen aanzienlijk bedrag als je denkt aan merken waarvan verwacht wordt dat ze multi-channel marketing ervaringen bieden. Je budget inzetten in specifieke marktgebieden verhoogt de kans op een conversie. Zorg er alleen voor dat je je geld besteedt waar het er het meest toe zou doen.
Nu volgen hier de tips om de vraag te beantwoorden, “Wie is mijn doelgroep?”
Begrijp volledig wat je bedrijf aanbiedt
De enige manier om te weten hoe je doelgroepen kunt bepalen is je bedrijf te kennen. Voordat je begint te kijken naar klanten om je doelgroep te bepalen, moet je eerst volledig begrijpen wat je bedrijf verkoopt. Behalve dat moet je ook weten welke waarden je zult laten zien.
Productkennis en productbegrip zijn twee verschillende dingen. Productkennis gaat over het kennen van de basisfeiten. Terwijl productbegrip gaat over het leren hoe het de koper zou beïnvloeden. Inzicht in de betekenis van deze twee geeft je de mogelijkheid om een klantwaarde te bieden.
Er zijn verschillende niveaus van productbegrip. Als je elke factor duidelijk kunt begrijpen, weet je hoe je een doelgroep kunt bepalen die geschikt is voor wat het ook is dat je verkoopt.
- De FAB-matrix
De FAB (Feature, Advantage, Benefit) helpen je te begrijpen hoe je product voordelen zou geven aan de gebruiker.
Features zijn iets wat je product heeft of is. Een voorbeeld is een hybride mountainbike met een lichte en aerodynamische frame.
Pluspunten zijn dingen die deze kenmerken doen. Hier is een voorbeeld: lichte frames op hybride mountainbikes laten de gebruikers met hogere snelheid over vlak terrein rijden.
Voordelen zijn de resultaten die de gebruikers ondervinden als ze het product correct gebruiken. Hier is een voorbeeld: een gebruiker van een hybride mountainbike zal minder energie hoeven te verbruiken als hij zich tijdens zijn dagelijkse woon-werkverkeer door de stad begeeft.
- Unique Selling Point (USP)
Nu je alle voordelen hebt gegeven van de producten en diensten die je aanbiedt, kun je het unieke verkoopargument ervan bepalen. De USP van je bedrijf is het voordeel dat je product anders maakt dan dat van je concurrenten.
Hier is een voorbeeld:
De autoverzekeringsmaatschappij, Geico’s. Hun USP past perfect bij hun slogan: “15 minuten kunnen je 15% besparen op een autoverzekering.“
Geico’s klanten profiteren van snellere service en korting op de tarieven.
Het kennen van je USP helpt je de markt waarin je opereert volledig te begrijpen. Het helpt je ook te zien wat je concurrenten aanbieden. Het vergelijken van je producten en de ervaring van je klanten met die van je concurrenten zul je helpen begrijpen hoe je zou winnen. Door dit te doen kun je een doelgroep bepalen die ten volle van je USP zou profiteren.
- Kernwaarden van je merk
Hoe je je mensen en klanten behandelt, is van cruciaal belang. De ethiek van je bedrijf heeft invloed op je zakelijke reputatie. Het zal je ook helpen getalenteerde medewerkers te behouden.
63% van de consumenten wereldwijd koopt van bedrijven die staan voor een doel dat hun waarden en overtuigingen weerspiegelt, zo blijkt uit onderzoek van Accenture. Dezelfde mensen zeggen ook dat de ethiek en de authenticiteit van de waarden van een merk belangrijk zijn. Klanten kunnen zien of een bedrijf het alleen maar voor de roem doet.
Weet waar je bedrijf voor staat en doe echt moeite om datgene wat je belooft ook in de praktijk te brengen.
Bepaal je huidige klanten
Gegevens over consumentengedrag zullen de sleutel zijn tot succes bij het beantwoorden van de vraag “Wie is mijn doelgroep?”.
Je kunt verschillende gegevensbronnen bekijken en informatie bestuderen over de verschillende soorten mensen die al met je marketing inhoud bezig waren.
- Customer Relationship Management (CRM) systeem
Een CRM-systeem is een software die je kunt gebruiken om klantgegevens te beheren en ermee te werken.
Veel CRM-systemen hebben er ingebouwde analysemiddelen. Je kunt er de gewoonten van klanten mee bepalen, zoals aankopen en waar ze gewoonlijk online gaan.
Afgezien daarvan geeft het je ook waardevolle inzichten in wat voor soort inhoud je klant leuk vindt. Het helpt je ook gegevens op te slaan over hoe je website presteert. In ruil daarvoor kun je deze gegevens gebruiken om inhoud te maken die je klanten zal interesseren.
- Social media inzichten
Als je social media goed beheert, zijn ze een van de noodzakelijkste hulpmiddelen die je kunt gebruiken om met je doelgroep in contact te komen. Het kan je ook helpen meer over hen te weten te komen.
Elk social media platform kan andere informatie over volgers weergeven. Met dat gezegd, helpen deze analyses je het hart van je zakelijke social media account op te bouwen.
Een voorbeeldje: Inzichten in Facebook kunnen een uitstekende bron van gegevens zijn als het om het bepalen van je doelgroep gaat, terwijl je je alleen baseert op je bestaande volgers. Je kunt de demografische gegevens van je volgers te weten komen, zoals hun leeftijd en geslacht.
Je kunt ook de advertentiemanager van Facebook gebruiken en nog meer kennis over je volgers opdoen.
- Google Analytics
Als je graag naar gegevens kijkt, kun je verdwalen bij het scrollen door Google Analytics. De gegevens die het kan geven zijn een geweldige manier om te bepalen welke soorten consumenten zich al met je merk bezighouden.
Je kunt in Google Analytics snel je website bezoekers en klanten zien. Behalve dat kun je ook hun interesses en locatie zien.
- Klantenenquêtes
Als je iets te weten wilt komen, waarom ga je dan niet direct naar de bron? Wat ik hiermee bedoel, is door je huidige klanten naar zichzelf te vragen met behulp van een enquête.
Met klantenenquêtes kun je de behoeften van je doelgroep bepalen. Je kunt ook hun mening over je vorige marketingcampagnes verzamelen. Behalve dat kun je ook weten naar welk deel van je zaak je doelgroep zich vaak begeeft. Daardoor kun je eventuele zwakke punten van je bedrijf aanwijzen.
Als je moeite hebt om problemen te identificeren die je producten of diensten zullen oplossen, is het houden van een enquête een geweldig proces om gemeenschappelijke antwoorden te achterhalen en efficiënt te krijgen. Hier zijn enkele vragen die je kunt gebruiken:
- Wat is je geslacht, leeftijd, woonplaats?
- Wat zijn je interesses en hobby’s?
- Maak je gebruik van social media? Zo ja, welke platforms?
- Waar heb je ons merk ontdekt?
- Wat deed je besluiten ‘product x’ te kopen?
- Wat voor probleem loste ‘product x’ voor je op?
- Hoe zou je ‘product x’ verbeteren?
- Wat zou je meer willen weten over ‘product x’ en hoe je het kunt gebruiken?
- Welke soorten inhoud zouden je helpen bij het gebruik van je product? (blogs, video’s, handleidingen, enz.)
- Zou je ‘product x’ aanbevelen aan een vriend?
Voor enquêtemethoden kun je Google Forms of SurveyMonkey gebruiken. Je kunt ook Instagram stories gebruiken om reacties te krijgen. Ook zijn er 3 regels die je moet volgen als het om enquêtes gaat:
- Begrijp wat je van elke vraag wilt leren
- Maak vragen die kort en gemakkelijk te beantwoorden zijn
- Bied een weggeefactie of beloning voor het invullen van een enquête
Doe onderzoek bij concurrenten
Kijken naar de acties van je directe concurrent helpt je veel over hoe je een publiek voldoende kunt aanspreken. Stel dat jouw product of dienst beter is of dat je USP effectiever is. Wat er gaat gebeuren is dat dezelfde doelgroep overtuigd kan worden om op jouw merk over te stappen. Afgezien daarvan helpt het je ook na te gaan op welke plaatsen ze niet actief zijn. Concurrenten onderzoek uitvoeren is een uitstekende manier om de sterke en zwakke punten van je directe en indirecte concurrenten na te gaan.
Maak gebruik van marktonderzoek
Door dit deel zou je een idee moeten kunnen krijgen van wie je doelgroep is van je huidige klanten, de doelgroep van je concurrent, en wat je merk aanbiedt en de waarden ervan. Dit zal je enorm helpen bij het beantwoorden van de vraag “Wie is mijn doelgroep?”.
Je zou nu op de een of andere manier deze vragen moeten kunnen beantwoorden:
- Welke leeftijd heeft mijn doelgroep?
- Welk geslacht hebben ze?
- Waar wonen ze?
- Wat is hun inkomen?
Nu moet je je op deze doelgroepen richten om meer over ze te weten te komen. Er zijn verschillende manieren die je kunt gebruiken om marktonderzoek te doen buiten je huidige klantenbestand:
Doe interviews
Het interviewen van mensen van binnen je potentiële doelgroep is een nuttige manier om inzicht te krijgen. Door dit te doen kun je kennis opdoen over hun behoeften, meningen, en levensstijlen. Je kunt ze interviewen in een groepssetting of één op één. Je kunt dit face to face doen, over de telefoon, of via Zoom of Skype.
In werkelijkheid is het onmogelijk om elke persoon die je doelgroep uitmaakt te interviewen. Houd er rekening mee dat het van essentieel belang is dat je steekproef representatief is voor het deel van de bevolking waarop je je richt.
Hoe groter de steekproef die je interviewt, hoe preciezer je gegevens zullen zijn. Als je steekproef niet representatief is, zal die vertekend zijn, wat een negatieve invloed heeft op je mogelijkheid om je doelgroep te bereiken met je marketinginspanningen.
Hier is een voorbeeld:
Als je interviews afneemt bij mensen uit de arbeidersklasse tussen de 30-40 jaar, maar je spreekt alleen met mannen, dan zullen de resultaten van je onderzoek vertekend zijn.
Dus, hoe kun je representatieve steekproeven bereiken?
- Kansberekening of willekeurige steekproeven
Dit houdt in dat je willekeurig respondenten uit je doelgroep kiest. Deze aanpak komt minder vaak voor omdat er bijgewerkte gegevens van de doelgroep voor nodig zijn. Wat voor veel doelgroepen niet mogelijk is.
- Willekeurige of doelgerichte steekproeven
De interviewers zullen controles en quota’s instellen op de soorten gekozen respondenten. Daarna nemen ze de interviews af, en wordt een groep mensen uitgekozen om te zorgen dat de steekproef in evenwicht is.
Bekijk trends rond je gekozen doelmarkt
Door gebruik te maken van door organisaties verzamelde gegevens krijg je waardevolle kennis over welke trends je doelmarkt beïnvloeden en hoe je producten daarbij kunnen helpen.
Maak gebruikerspersona’s
Een gebruikerspersona is een weergave van je ideale klant. Het is gebaseerd op al het marktonderzoek dat je gedaan hebt met behulp van actuele gegevens van je huidige klantenbestand. Door dit te doen heb je iets om naar terug te kijken als je de weg kwijt raakt bij het plannen van je marketing campagnes.
Telkens als je iets nieuws voor je bedrijf doet, moet je je afvragen hoe dit je gebruikerspersona zou dienen. Als je niets kunt bedenken, dan ga je de verkeerde kant op.
Gebruikerspersona’s zijn de visualisatie van de meest voorkomende en waardevolle soort mensen die je met je marketing wilt aantrekken. Met dat gezegd hebbende, moet je ze zien als een echt persoon. Door ze een naam te geven of je koperspersoonlijkheid te vermenselijken, kun je je beter tot ze in verband brengen.
En dat is het dan! Als je hier gekomen bent, weet je al hoe je de vraag “Wie is mijn doelgroep?” kunt beantwoorden. Of dat hoop ik tenminste.
Je moet tijdens het proces een open geest houden en erop vertrouwen dat je doelgroep gebaseerd is op onderzoek en feiten. Als je het goed doet, zul je de beloning zien in de vorm van hoge conversiepercentages en grotere betrokkenheid van klanten.
Als je vandaag nog wilt beginnen je bedrijf te laten groeien, spreek dan online met onze digitale marketing experts bij GigaLeads.