Als je een beginnende ondernemer bent, dan raad ik je sterk aan om te adverteren op Facebook. Als je daarmee begint – ben je al een stap op weg naar succes. Maar heb je je al afgevraagd hoeveel de kosten zijn om te adverteren op Facebook? Nee? Maak je geen zorgen, ik licht je in over de details terwijl we verder gaan.
Gemiddeld zou adverteren op Facebook een ondernemer € 0,86 per klik of, € 8,36 per 1000 impressies kosten. Advertentiecampagnes die zich richten op het verdienen via ‘likes’ en downloads van applicaties kunnen rekenen op een betaling van € 0,95 per like en € 4,84 per download, en dat is gemiddeld.
Deze gegevens zijn samengesteld uit uitgebreid AdEspresso onderzoek dat ongeveer € 265 miljoen aan Facebook advertentie-uitgaven evalueerde. Het ding is dat de getoonde gegevens slechts gemiddelden zijn.
Jouw bedrijf kan hogere of lagere kosten voor het adverteren op Facebook hebben door wisselende factoren zoals uit welke industrie het komt en advertentieplaatsing.
Je zou deze grafiek willen gebruiken als referentiepunt, gebruik hem niet als standaard voor de advertentiecampagnes van je bedrijf op Facebook. Zo niet, dan stel je onpraktische doelen voor je activiteiten, ontwikkel je slechte resultaten, en frummelen de beslissers van je bedrijf.
Hoe werkt de veiling van Facebook advertenties?
Voor je de verschillende dingen bekijkt die de kosten van je Facebook advertenties kunnen beïnvloeden, is het essentieel om te weten hoe de Facebook advertentie veiling werkt. Als je eenmaal weet hoe het werkt, kun je nu jouw Facebook advertentie kosten verbeteren.
Dit is hoe je een Facebook advertentieveiling begint:
- Log in op Ad Manager om te beginnen met het maken van een campagne en advertentie
- Kies je dagbudget
- Beslis waarvoor je gaat betalen (betrokkenheid, naamsbekendheid, conversies)
- Bepaal wie je doelgroep is (Gebruik demografische gegevens, interesses, en device targeting)
- Voeg je advertentieteksten, afbeeldingen en video’s toe
- Lanceer je advertentie
De Facebook advertentieveiling begint zodra er een manier is om een advertentie te tonen tegen die tijd zullen deze volgende dingen gebeuren:
- Ad kwaliteit, geschatte actiepercentages, elk potentieel advertentie bod zal door Facebook worden beoordeeld
- Geschatte actiepercentages zullen door Facebook gebruikt worden om de relevantie van advertenties te bepalen
- De totale waarde van een advertentie zal door Facebook gegenereerd worden op basis van advertentiekwaliteit, geschatte actiepercentages, en bod.
- De advertentie met de hoogste volledige waarde zal door Facebook geselecteerd worden zodat iedereen hem kan zien.
Op basis van de advertentieveiling kun je zeggen welke metriek het belangrijkst is.
- Kwaliteit van de advertentie
- Ad relevantie
- Advertentie bod
- Geschatte actie ratio
Het optimaliseren van deze gegevens, zoals zorgen dat je advertentiekwaliteit en advertentierelevantie op hun best zijn, zul je helpen de kosten van je Facebook advertenties te verlagen.
Ga hieronder verder om meer te weten te komen over deze gegevens en hoe je ze kunt verbeteren.
Bepalende factoren van de kosten om op Facebook te adverteren
Vergelijkbaar met PPC of pay-per-click kosten op Google Ads, zouden verschillende factoren je Facebook advertentie kosten aanzienlijk beïnvloeden. Je moet deze factoren kennen die je Facebook advertenties sterk zouden beïnvloeden om een realistisch budget voor je bedrijf te maken.
Factoren die bepalen hoeveel je Facebook advertenties zouden kosten:
- Doelgroep
- Budget
- Doelstelling
- Advertentieplaatsing
- Kwaliteit van de advertentie
- Seizoen
- Branche
Hoe kies je de juiste doelgroep voor het adverteren op Facebook?
AdEspresso maakte een diepgaande studie over de kosten van Facebook advertenties, en daaruit blijkt dat je doelgroep de grootste invloed heeft op de kosten van je Facebook advertenties. Waar je je ook op richt: leeftijd, geslacht, of belangstelling. Verwacht dat je advertentie-uitgaven van keer tot keer zullen verschillen.
Stel je dit voor: als je advertentiecampagne zich op vrouwen richt, kunnen je cost-per-click (CPC) met € 0,49 stijgen. Dat is € 0,13 meer dan je advertentiecampagne zich op mannen richtte. Als je je doel verlegt naar leeftijd, zullen advertenties die zich richten op mensen tussen 55-65 jaar in verhouding meer kosten dan mensen tussen 25-34 jaar.
De reden daarachter is dat Facebook maar 26 miljoen gebruikers tussen 55 en 64 heeft. Ik weet dat dat een hoog aantal lijkt, maar dat is nog niets vergeleken met de 58 miljoen mensen van 25 en 34 jaar die Facebook gebruiken.
Als je Facebook gebruikt voor advertenties, kun je interesses specificeren en die als doel gebruiken. Hier zijn enkele voorbeelden:
- Digital Art Services
- Cryptocurrency
- Sport: zoals Voetbal en Basketbal
- Dagelijks woon-werkverkeer
- Yoga
- En meer
Deze functie kan aanzienlijk beïnvloeden hoeveel je Facebook advertenties zouden kosten, omdat ze zich richt op hoogwaardige kwaliteiten en brede interesses.
Hoogwaardige kwaliteiten helpen je je markt te bereiken, maar brede interesses kunnen je doelgroep vullen met gebruikers die alleen maar op je advertentie klikken en niet op je campagne zullen reageren. Dit zal leiden tot een negatief presterende campagne.
Stel je campagne zo in dat ze gezien wordt door mensen die er echt toe doen en die je bedrijf het meeste kunnen bieden. Geen enkele ondernemer zou willen betalen voor kliks of views en er niets voor terugkrijgen.
Hoe beslis je het advertentiebudget
Als je een advertentiecampagne op Facebook begint, is een van de eerste dingen die je moet plannen je advertentiebudget.
Het maakt niet uit hoeveel je budget is; of het nu € 150 of € 500 per maand is, het zal een aanzienlijke invloed hebben op hoe Facebook advertenties je bedrijf zouden kosten. Als je van plan bent een budget van € 150 in te stellen, zal dat invloed hebben op je advertentie biedingen, prestaties, en de resultaten van je sociale media advertentie campagne.
Stel, bijvoorbeeld dat je van plan bent een advertentiecampagne te starten voor € 100, dan kun je je maximum bod instellen op € 1 per klik. € 0,86 is de gemiddelde CPC voor Facebook advertenties, en daarmee is gemakkelijk te zien dat je bod niet zo concurrerend is, en er is een grote kans dat het een laag aantal klikken en impressies zal opleveren.
Social media strategen adviseren bedrijven een dagelijks budget van minstens € 5. Als je dat advies echter opvolgt, is de € 100 die je voor de hele maand gepland hebt, pas na 20 dagen op. Met dat bedrag aan budget heb je niet genoeg om je advertenties in totaal een maand te laten lopen.
Groter uitgeven aan advertenties zou je extra flexibiliteit geven, maar dat betekent niet dat je een klein budget niét kunt gebruiken om voor jouw bedrijf te werken. De beslissers zouden echter moeten beseffen dat een laag budget voor advertenties minder omzet oplevert, vanwege de beperkingen ervan.
Hoe werken advertentie biedingen op Facebook
Advertentie biedingen hebben ook invloed op hoeveel je voor Facebook advertenties zult betalen. Facebook kent een paar strategieën toe, waaronder:
Laagste kosten biedstrategie: Automatisch bieden helpt je bedrijf de laagst mogelijke kosten per actie of klik te bereiken. Het zorgt ervoor dat je budget efficiënt gebruikt wordt. Daarom zijn bedrijven geneigd met deze strategie te beginnen.
Doelgerichte kosten biedstrategie: Handmatig bieden helpt je de gewenste kosten per actie of klik te bereiken. Je kunt deze strategie echter alleen gebruiken voor campagnes voor app installatie, lead generatie, conversie, of de verkoop van product catalog campagnes.
Of het hoog of laag wordt, je Facebook advertentiekosten zouden afhangen van je biedstrategie en het geboden bedrag. Het is belangrijk te onthouden dat automatisch bieden je zou helpen het meeste uit je budget te halen, terwijl handmatig bieden hogere advertentiekosten met zich meebrengt.
Voor je een beslissing neemt over je biedstrategie, is het essentieel dat je weet hoe de advertentieveiling op Facebook werkt. Als je eenmaal doorkrijgt hoe het algoritme achter de advertentiediensten van een bedrijf werkt, kun je nu feilloos beginnen met het opbouwen van een betere advertentiestrategie en advertentiebudget.
Facebook beoordeelt elke bieder (inclusief hun advertentie) in een advertentieveiling volgens deze drie dingen:
Bod: Dit is hoeveel jij, als ondernemer, bereid bent te betalen voor iemand om contact te maken met je advertentie. Je mag voor elke klik een euro bieden. Je bod is, volgens Facebook, een van de effectiefste hulpmiddelen die je kunnen helpen de prestaties van je advertentie te verbeteren.
Geschatte actiepercentages: Geschatte actiepercentages geven de waarschijnlijkheid weer dat mensen contact maken met je advertenties door te klikken of je app te downloaden. Voor iets concurrerends zou je een hoog geschat actiepercentage nodig hebben. Dit betekent dat je een relevante advertentie zou moeten maken voor je doelgroep.
Advertentiekwaliteit en relevantie: Interacties van gebruikers met je advertentie, of die nu positief of negatief zijn, zouden de relevantie en kwaliteit ervan bepalen. Een hoge score in advertentiekwaliteit en relevantie zal het succes van je advertenties in de veiling aanzienlijk verbeteren.
Als je advertentie de drie hoogste totale waardefactoren bereikt, win je de veiling. Wat er zal gebeuren is dat Facebook je advertentie eerder zal tonen dan een bedrijf met dezelfde dienst of hetzelfde product dat je aanbiedt. Agressieve biedingen kunnen de totale waarde van de advertentie zeker verhogen, en het zal ook de kosten van de Facebook advertentie verhogen. Daarom is het essentieel dat je je eerst concentreert op het maken van een relevante en hoogwaardige advertentie. Daarna kun je nadenken over je biedingsinvestering en strategie.
Waarom is de advertentie doelstelling zo belangrijk
Voordat je een advertentie op Facebook gaat maken, is het essentieel dat je een van de belangrijkste advertentiedoelen kiest. Welke zijn dat? Ik zal het je laten zien.
- Bewustwording
- Overweging
- Conversies
Als je je hoofddoel gekozen hebt, moet je een doel specificeren:
- Bekendheid
- Merkbekendheid
- Bereik
- Overweging
- Verkeer
- App installaties
- Betrokkenheid
- Videoweergaven
- Lead generatie
- Berichten
- Verkoop van productcatalogi
- Conversies
- Winkelbezoeken
- Conversies
Als je, laten we zeggen, winkelbezoeken of productaankopen zou kiezen, zijn dat waardevollere reclamedoelen, en ze zullen tot hogere advertentiekosten leiden. Dat komt doordat deze dingen snel waarde hebben voor een bedrijf. Het zou meer kosten als het maar snel inkomsten voor een bedrijf oplevert, zoals een productcatalogus.
Het is essentieel dat je de betekenis van merkbekendheid en overweging onthoudt als je je advertentiecampagne maakt. Om een aankoop te realiseren, moet je de belangstelling laten groeien en die in de verkooptrechter naar beneden brengen door contact te maken met mensen in het vroege stadia van de ontwikkeling van de kooptrechter.
Dit proces geeft je bedrijf de nodige echte en tastbare waarde, hoewel je de effecten ervan pas veel later zou zien. Het kan je ook helpen je Facebook advertentie kosten te minimaliseren, omdat veel bedrijven meer betalen voor bewustwordings- en beschouwingsdoelen dan voor conversiegerelateerde doelen.
Het enige belangrijke verschil dat je zult merken is hoe snel de doorlooptijd voor conversie is. Gespreksgerelateerde doelen verbinden je onmiddellijk met een gebruiker die wil kopen. Terwijl mensen in de bewustwordings- en beschouwingssectie wat meer tijd nodig zouden hebben voor ze zich tot een verkoop bekeren.
Hoe kies je de plaatsingen van je Facebook advertenties
De plaatsing van advertenties speelt ook een belangrijke rol in de kosten van je Facebooks advertenties. De advertenties kunnen maar op zes plaatsen verschijnen:
- Instagram Stories
- De feed op Facebook
- Rechterkolom op Facebook
- Facebook Messenger
- Publieksnetwerk
Facebook is voordelig voor sociale media reclame omdat het ook eigenaar is van Instagram. Op Facebook kun je gemakkelijk Facebook en Instagram advertenties maken, wat jou tijd bespaart.
Als het om de kosten van Facebook advertenties gaat, heeft Instagram de hoogste CPC. Bedrijven geven gemiddeld € 0,70 per klik uit, zodat hun advertenties op Instagram zouden verschijnen, en het is € 0,69 voor Instagram Stories.
Kosten Facebook adverteren
Je bedrijf op Facebook adverteren is flexibel. Op Facebook kost de gemiddelde CPC voor advertenties ongeveer € 0,27 minder dan op Instagram. Je advertenties kunnen ook verschijnen via messenger, een veelgebruikte berichtenapp, en niet alleen via Facebook zelf.
Audience Network
Audience Network is het netwerk waarmee je advertentie op websites en mobiele apps getoond kan worden. Bedrijven geven er € 0,18 per klik extra aan uit omdat het een lagere CPC handhaaft dan Instagram en Facebook.
Hoewel je zelf kunt aanpassen waar je Facebook advertenties getoond kunnen worden, raadt Facebook altijd Automatische Plaatsingen aan. Dit proces stelt het leveringssysteem van het sociale media platform in staat je advertentie-uitgaven te benutten door je advertenties te tonen op platforms die door veel mensen gezien kunnen worden.
Het is ook prima om deze functie uit te schakelen, want ook die helpt je je advertentie-uitgaven te verlagen. Als je ervoor kiest het niet te gebruiken, kun je je team laten kiezen waar je je advertentie wilt laten zien. Het maakt niet uit waar, of het op Facebook, Instagram, of het Audience Network is.
Wat is de advertentie kwaliteit op Facebook
Een andere factor die van invloed zou zijn op je Facebook advertentie kosten zou de kwaliteit en relevantie van je advertenties zijn. Als je in staat was een boeiende advertentie te maken met een hoge relevantie- en betrokkenheidsscore, zou je zien dat je kosten omlaag gaan.
Je advertentie kan een waardering krijgen tussen 1 en 10 als het gaat om de relevantie en betrokkenheidsscore. Facebook zou een relevantie- en betrokkenheidsscore toekennen op basis van de feedback (positief of negatief) van gebruikers die je advertenties gezien hebben.
Het is essentieel om advertenties te maken met hoge relevantie- en betrokkenheidsscores om de kosten van je advertentie-uitgaven te verminderen. Je kunt je relevantie- en betrokkenheidsscore dagelijks controleren voor de best mogelijke resultaten, en hier is hoe:
- Ga naar Advertentiebeheer
- Kies de advertentie die je wilt zien
- Kies het vervolgkeuzemenu Kolommen
- Klik op Kolommen Aanpassen
- Kies Relevantie Score
- Klik op Toepassen
- Bekijk je zakelijke Relevantie en Betrokkenheidsscore
Je moet in gedachten houden dat er 500 advertentieweergaven nodig zijn voor Facebook je een score kan toekennen.
Je moet je advertentie ook regelmatig controleren en aanpassen, want zolang je advertentie loopt, blijft Facebook de interacties van gebruikers in de gaten houden, om te zien of ze relevant is.
Door dit te doen verbeter je de resultaten, de prestaties en verminder je de kosten van je Facebook advertentie-uitgaven.
De invloed van verschillende seizoenen
De tijd van het jaar heeft ook invloed op hoeveel je aan Facebook advertenties zou moeten uitgeven. Tijdens het winkelseizoen, zoals Kerstmis, betalen bedrijven meer aan advertenties. De markt wordt concurrerend door de grotere vraag naar advertentieruimtes. De kosten van Facebook advertenties stijgen door hogere biedingen en grotere campagnebudgetten.
Hier zijn enkele van de duurste dagen om op Facebook te adverteren:
- Thanksgiving
- Kerstmis
- Oudejaarsavond
- Nieuwjaarsdag
Hoewel deze tijden hogere kosten voor het adverteren op Facebook kunnen veroorzaken, wil je waarschijnlijk profiteren van de hogere vraag van mensen. Je kunt proberen je budget te verhogen voor de seizoenen met veel vraag, of een andere manier bedenken om je advertentiestrategie te verbeteren om met betere advertenties uit te komen.
Kosten Facebook adverteren per branche
Gemiddeld zijn de kosten om te adverteren op Facebook € 0,86 per klik. Je kunt meer kennis opdoen over wat je aan Facebook advertentiekosten kunt verwachten door de gemiddelde prijs van Facebook advertenties voor jouw branche te bekijken. Deze informatie geeft je een nauwkeuriger evaluatie; in ruil daarvoor zul je gemakkelijker je budget voor sociale media marketing kunnen plannen.
Facebooks advertenties kunnen je een uitgebreid, kosteneffectief alternatief bieden voor het creëren van merkbekendheid, het sturen van conversies, en het genereren van leads, afhankelijk van je branche. Zelfs als de markt concurrerend is, kan iedereen baat hebben bij een sociale media strategie zoals voor consumentendiensten.
Bedrijven adverteren op sociale media platforms omdat ze er positieve resultaten van krijgen. Of het nu gaat om meer volgers voor hun Facebook en Instagram account, telefoontjes naar hun fysieke winkels, of aankopen in hun online winkel.
Gebruik deze getallen alleen als richtlijn. Dus als je dit standpunt gaat innemen, kun je de praktische verwachtingen van je campagne aanpakken.
Begin vandaag nog je bedrijf te laten groeien door bij GigaLeads online te praten met digitale marketing experts.