Wat is social selling? Een complete gids

Wat is social selling? Een complete gids

Een “complete gids” is misschien een uitdagende titel om aan te tonen, maar ik garandeer je, dat is precies waar dit artikel over gaat. Ik geef je alles wat je moet weten over wat social selling is, waarom het essentieel is, en hoe je het goed kunt uitvoeren.

Wat is social selling?

Social selling is wanneer je social media platforms gebruikt om met potentiële klanten in contact te komen. Vijf jaar geleden bestond social selling nog niet. Vandaag wordt het zowel in B2B als in B2C verkoop gebruikt. Het richt zich op één-op-één ontmoetingen tussen verkopers en prospects.

Een afbeelding van mensen die online winkelen, met de tekst "Wat is social selling?" in beeld. | Gigaleads

Nu moet je begrijpen dat social selling niet bepaald nieuw is. Direct-sales bedrijven zoals Avon of Tupperware gebruikten deze strategie al vóór het internet. De schaal, snelheid en efficiëntie van het huidige social selling veranderde.

Social media versnelden het proces van social selling. Met dat gezegd, zien alle verkopers één ding:

De verkoopwereld is veranderd. Vandaag gaat het erom een vertrouwde en stevige relatie op te bouwen door de deskundigheid van je merk te tonen en het go-to merk van je doelmarkt te worden.

Er is één ding belangrijker dan verkoop, en dat is vertrouwen. Vandaag is het een grotere uitdaging geweest om het vertrouwen van je prospects te verdienen.

Vroeger duurde het niet lang voor een potentiële lead je bedrijfswebsite bezocht om te zien wat je verkoopt. Nu zullen deze prospects niet op je website komen, tenzij ze zelf onderzoek gedaan hebben.

Leren hoe je sociaal kunt verkopen brengt je in een positie van macht die traditionele verkoopstrategieën niet kunnen geven.

Je prospects zijn altijd op zoek naar een expert, een gids, een adviseur. Transformeer, en je zult zien dat je er de vruchten van plukt.

Vijf uitstekende voordelen van social selling

Een afbeelding van een computer met een winkel op het scherm en pictogrammen van online verkoop omringend, met de tekst "5 Verbazingwekkende voordelen van social selling". | Gigaleads
  1. Beperk koud bellen tot een minimum

Social selling zal je proces van koud bellen verminderen of zelfs afschaffen.

Klinkt goed, toch? Social selling geeft je een gemakkelijke manier om echte betrokkenheid tussen jou en je potentiële klanten te creëren. Je communiceert al met je klant nog voor je hem rechtstreeks aanspreekt.

Social selling geeft je de kans om hun vertrouwen te verdienen en prospects te nurturen zonder de druk van een typisch verkoopgesprek.

  1. Social selling helpt je tijd te besparen

Hoe vaak vraag je jezelf niet af: “Hoe lang zou het duren om deze lead te sluiten?” Je doet dit omdat je weet dat koud bellen de klant de positie van controle kan geven.

Stel dat je waardevolle informatie over je merk hebt gedeeld en met mensen hebt gecommuniceerd over waar ze zijn. In dat geval is de kans groot dat je ontdekt dat deze prospects al besloten hebben om zaken met je bedrijf te doen, nog voor ze contact met je opnemen. Onderzoek vóór de aankoop dat vandaag gedaan wordt is sneller en gemakkelijker te doen.

  1. Ontdek nieuwe mogelijkheden

Wat je product of dienst ook mag zijn, er zal altijd een prospect zijn die in verwarring raakt over wat je aanbiedt.

Als een prospect in de war raakt, zal het niet hun eerste idee zijn om je te bellen om het recht te zetten. Dus, waar gaan ze heen om de zaak op te helderen? Ze gaan online.

Je zult veel besluitvormers vinden die hun vraag stellen in een relevante social media groep. Kansen om deze vragen te beantwoorden zijn kansen om in contact te komen met een prospect die je zonder social selling niet gekend zou hebben.

Misschien vinden ze het antwoord op hun vraag bij een contact dat jij maakte (zoals deze!), of je kunt hen rechtstreeks bereiken om hun verwarring te helpen ophelderen. Wat je ook doet om te helpen, het helpt hen hun probleem op te lossen. Het kan ook vertrouwen wekken en je helpen een stap dichter bij een verkoop te komen.

  1. Voorkom klantbehoud

Social selling stelt je in staat contact te houden met je klanten van eerdere transacties zonder een zeur te zijn. Je hoeft ze niet te bellen en in te checken als je regelmatig waardevolle inhoud voor ze plaatst of jezelf beschikbaar stelt om hun vragen te beantwoorden.

De kosten van het verwerven van nieuwe klanten tegenover het behouden van een bestaande zijn veel groter. Met sociale verkoop behoud je je huidige klanten zonder hun privacy te schenden.

  1. Ontwikkel betere relaties

Een van de hoofddoelen van een effectief social selling strategie is vertrouwen opbouwen. Je deelt info, helpt mensen met hun problemen, en beantwoordt vragen. Op de achtergrond help je zo een relatie met je klanten op te bouwen.

Bedenk dat relaties de bouwsteen is voor verkoopsucces. Deze relaties zijn de reden waarom die klanten blijven terugkomen. Dit kan ook de reden zijn waarom ze je doorverwijzen naar mensen die ze kennen die misschien ook je producten of diensten nodig hebben.

Het belang van social selling

Nu moet je beseffen dat social selling essentieel is. Ik zal je nog een reden vertellen waarom het opnemen van social selling in je verkoopstrategie van cruciaal belang is. Ik wil ook dat je begrijpt waarom social selling op de lange termijn van vitaal belang is. Het is ook een van de antwoorden op de vraag, “Wat is social selling?”.

Laten we eerst eens kijken welke richting de verkoop als geheel uitgaat. Kopers zijn tegenwoordig beter geïnformeerd, en velen van hen vinden zelf oplossingen. Deze mensen zijn er op uit om vragen te stellen en recensies en feedback van andere mensen te bekijken.

Deze mensen doen veel onderzoek voor ze iets kopen. Het gevolg is dat tegen de tijd dat ze een verkoper zoeken, je er zeker van kunt zijn dat ze al een beslissing genomen hebben.

57% van een standaard aankoopbeslissing is al genomen voordat klanten met een leverancier praten.

Steeds meer mensen vinden de informatie die ze nodig hebben om een koopbeslissing te nemen voordat ze met een verkoper praten. Met dat gezegd, hard selling en koud bellen werken niet meer zoals vroeger. Het is nu tijd om je verkoopstrategie te herzien en een “nieuwe en verbeterde” versie te maken.

Je moet je prospects ontmoeten terwijl ze naar informatie zoeken en een positie als de expert creëren door hen de informatie te geven die ze zoeken. Wees deze keer de held door hun vragen te beantwoorden. Geloof me, ze zullen veel ontvankelijker zijn om zaken met je te doen.

Dus, hoe beantwoord je hun vragen? Het antwoord is boeiende en informatieve inhoud te maken die hen het antwoord geeft dat ze zoeken. Je kunt ook proberen de kans te vinden om ze één-op-één te helpen. Je moet ze laten inzien dat jij hun go-to persoon bent als ze op een plek zijn waar ze geen antwoord op een vraag kunnen vinden, of als ze gewoon een stukje advies nodig hebben. Doe dat op de juiste manier, en je bent een stap dichter bij een verkoop.

Geloof me, op koude telefoontjes ingaan is niet langer een doeltreffende oplossing.

Ik ben het met hem eens; het is tijd voor verandering. Nu is het tijd om social selling in je verkoopstrategie op te nemen.

Nog niet overtuigd? Hier zijn wat statistieken over social selling om je aan het denken te zetten over waarom je er nog niet aan begonnen bent.

Social selling statistieken

Hier zijn enkele redenen waarom je zou moeten beginnen met social selling:

Een grafiek die de statistieken over social selling toont, met vergelijkingen van individuen en teams die hun doelen behalen, zowel met als zonder social selling. | Gigaleads

Het gemiddelde percentage koud bellen voor het maken van afspraken ligt op 0,3%. Het gemiddelde verkooptempo ligt op 20%. Dat betekent dat de gemiddelde verkoper meer dan 6.200 telefoontjes pleegt om 4 verkopen te doen.

  • 84% van B2B leidinggevenden gebruikt social media om aankoopbeslissingen te onderzoeken.
  • Social selling levert 45% meer verkoopkansen op dan koud bellen.
  • Social sellers hebben 66% meer kans om hun quota te halen.
  • Slechts 31% van de B2B verkopers gebruikt social media als onderdeel van hun verkoopproces.
  • Social sellers rapporteerden een klantvernieuwingspercentage van 55% en een nauwkeurigheid van de verkoopvoorspelling van 54%.
  • Slechts 26% van de verkopers vond dat ze begrijpen hoe ze social media kunnen gebruiken om hun verkoop te verbeteren.
  • IBM gebruikte social selling om de verkoop in één kwartaal met 400% op te voeren!

Deze statistieken tonen maar één ding aan:

Social selling is een krachtige en effectieve manier om met prospects in contact te komen en meer verkopen te sluiten.

Effectieve strategieën en technieken voor social selling

Nu je bereid bent een nieuwe verkoopstrategie te volgen, is het tijd om te praten over hoe je aan de slag kunt. Ik neem je mee door elke strategie en laat je zien hoe je een effectieve social selling vaardigheidsset kunt creëren.

Een afbeelding van een laptop met verschillende iconen die content en tactieken voor social selling symboliseren. | Gigaleads

Social selling en content marketing

Als je wilt slagen in social selling, moet je er ook voor zorgen dat je slaagt in content marketing.

Wat is content marketing?

Content marketing is een strategie die gericht is op het maken en verspreiden van waardevolle, relevante, en consistente inhoud. Het trekt een specifiek publiek aan en houdt het vast. In ruil daarvoor zet het aan tot winstgevende actie van klanten.

Hoe je prospects kunt betrekken bij je content marketing strategie

Om ervoor te zorgen dat je content marketing gepaard gaat met social selling, moet je inhoud maken die je prospects waardevol zullen vinden. Maar hoe doe je dat nou? Stel je voor dat je je eigen prospect bent. Mensen zullen altijd geïnteresseerd zijn in inhoud die hun problemen oplost.

Welke mogelijke problemen zouden hen ervan kunnen weerhouden te kopen wat jij verkoopt? Wat voor informatie zou je nuttig vinden als je nieuw bent in de industrie? Dit zijn enkele van de vragen die je in gedachten moet houden.

Creëer een professioneel persoonlijk merk

Elke inhoud die je deelt moet samenwerken om het merk van je bedrijf op te bouwen. Laat je klanten zien wie je bent, wat je doet, en waarom jij degene moet zijn tot wie ze zich moeten wenden als ze iets nodig hebben.

Je moet jezelf positioneren als de expert. Dat kun je doen door je prospect de juiste informatie te geven op het moment dat ze die zoeken.

Het publiceren van de juiste inhoud kan een uitstekende indruk maken. Klanten willen zien dat je weet wat je doet. Je moet er alleen voor zorgen dat het legitiem is en dat je klanten het waardevol zullen vinden. Afgezien daarvan kun je je inhoud gebruiken om met je klanten te praten en een diepere relatie te ontwikkelen.

Wat je deelt op je inhoud vertelt veel over wie je bent, dus het is essentieel om een goede indruk te maken. Humor over de industrie en smakelijke extra’s moeten deel uitmaken van je inhoud. Hoe meer je in staat bent de persoonlijke kant van je klanten aan te spreken, hoe beter.

Bedenk wel dat er zoiets bestaat als “te persoonlijk”. Denk eraan het veilig te houden en los te komen tegen de tijd dat je meer ontspannen met je publiek omgaat. Vergeet niet dat het veel moeilijker is iets terug te draaien dan iets te maken.

Doe aan “smarketing”

Hoe nauw werken je verkoopteam en marketing team samen? Een onbekend concept, “Smarketing”, zoals het genoemd wordt, kan de efficiëntie van je verkoopproces aanzienlijk verbeteren.

Om het even in een notendop uit te leggen, Smarketing is het groeperen van je marketing- en verkoopteam om klanten effectiever te bereiken. Er zullen vaak vergaderingen worden gehouden, doelen worden gesteld, en resultaten worden meegedeeld. Door dit te doen worden de verkoop- en marketinginspanningen van je bedrijf efficiënter.

Doorgaans is het marketing team degene die verantwoordelijk is voor het maken van inhoud. Je sociale verkoopstrategie moet een sociale luistertechniek omvatten om te zien waar potentiële klanten naar op zoek zijn of welk probleem ze hebben.

Stel je dit voor: In je wekelijkse vergadering geef je aan marketing door wat je ontdekt hebt. Zij zouden dan geschikte inhoud maken om de problemen die je gevonden hebt te beantwoorden of op te lossen. Als je de afgewerkte inhoud deelt op een social media platform waar je het probleem gevonden hebt, schilder je jezelf af als de expert die je potentiële prospect gevonden heeft. Over een win-win situatie gesproken!

Creëer geweldige inhoud gedurende de hele reis van de koper

Je zult nu wel weten hoe belangrijk inhoud is voor je social selling strategie. Ik geef je enkele tips over welk soort inhoud je precies moet gebruiken om een lead te nurturen.

Er zullen verschillende stukken inhoud zijn die je gebruikt om in elk stadium van de kopersreis met je lead in gesprek te gaan.

Inhoud voor het bewustwordingsstadium:

  • posts over how-to’s die aan de kopersbehoeften zullen helpen voldoen
  • overzichtsrapporten over de industrie
  • e-books

Inhoud voor het stadium van overweging:

  • Inhoud in lange vorm (blogposts)
  • Infografieken die betrekking hebben op hun specifieke positie
  • Industrie-relevante inhoud van leiders in de industrie

Inhoud voor beslissingsfase:

  • Case studies van hun concurrenten in de industrie
  • Inhoud in lange vorm (blogposts)

Thought Leaders maken hun eigen inhoud

Je vaardigheden in het maken van inhoud spelen een vitale rol in het succes van je social selling proces. Je moet goed kijken naar elke inhoud die je produceert en hoe die door je publiek ontvangen wordt. Maak de nodige aanpassingen aan je strategie voor het maken van inhoud. Houd ook in gedachten dat je je social selling vaardigheden steeds moet blijven verbeteren door ze steeds opnieuw te testen.

Tegen de tijd dat je je op je gemak voelt met je content marketing strategie. Je kunt een blog beginnen op de website van je bedrijf als je als een leider in de industrie gezien wilt worden.

De ervaring die je opdoet met social selling zal je veel inzicht geven in wat voor soort inhoud je publiek waardevol zal vinden. Maak video’s, schrijf een blog, maak infografieken en gebruik die om je strategie voor social selling te verbeteren. Test elk van je posts om na te gaan welke soorten inhoud de hoogste betrokkenheid zouden hebben en verbeter je strategie op grond daarvan.

Verkopen is veranderd…

Op dit punt moet je het met me eens zijn. Ik wil dat je begrijpt dat de dingen die je nu leest toegepast kunnen worden op B2B én B2C verkoopstrategieën. De reden waarom het proces flexibel is, is eenvoudig.

Illustratie van twee hoofden met B2B en B2C symbolen, die de verschuiving tussen business modellen vertegenwoordigen. | Gigaleads

Social selling zal altijd gaan over relaties van mens tot mens. Wat je ook verkoopt, of het nu een product of een dienst is, je wilt langdurige relaties met je prospects tot stand brengen.

Onthoud altijd dat de relatie op de eerste plaats komt. Naarmate je mensen helpt met de waardevolle inhoud die je plaatst, ontstaat er een vertrouwde relatie. Dat proces zal het een stuk gemakkelijker maken.

Social listening

Het volgen van social media om je verkoopstrategie te verbeteren heet Social listening. Met de gegevens die je verzamelt kun je nagaan hoe het publiek je merk ziet, terwijl je verbetering in je verkoopproces tot stand brengt.

Afbeelding van een persoon die luistert met spraakbubbels die interactie symboliseren, vertegenwoordigt sociaal luisteren. | Gigaleads

Op individuele schaal kun je met social listening de problemen of vragen van een prospect opsporen die met je bedrijfstak te maken hebben. Met social listening kun je misschien ingrijpen en een artikel delen dat helpt het probleem op te lossen of hun vraag direct beantwoorden.

Amy Hall zei: “Luisteren op social media kan uiterst waardevol zijn voor verkopers. Door zoekwoorden in de gaten te houden die met het merk en de bedrijfstak te maken hebben, kunnen verkopers waardevolle inzichten over de bedrijfstak en potentiële klanten aan het licht brengen.”

Als je steeds probeert te zoeken naar mensen met problemen die door jou kunnen worden opgelost, breng je jezelf in een positie waarin je ze kunt omzetten in een lead van hoge kwaliteit.

Technieken die je moet kennen voor social selling op LinkedIn

Afbeelding van een hand die een telefoon met LinkedIn-logo vasthoudt, benadrukt de belangrijkste tactieken voor social selling op LinkedIn. | Gigaleads

Voor we beginnen, moet je eerst deze paar dingen weten:

  1. LinkedIn is de beste plaats om met social selling te beginnen.
  2. Hoewel LinkedIn een uitstekende plaats is om te beginnen, is het niet het enige platform om aan social selling te doen.
  3. Een LinkedIn profiel hebben wil nog niet zeggen dat je al aan social selling doet.
  4. Je kunt het altijd beter doen met social selling. Verbeter voortdurend en raak niet op je gemak.

Nu we dat uit de weg geruimd hebben, volgen hier de negen effectieve manieren om te slagen met social selling op LinkedIn.

Zoek naar prospects in groepen

Veel mensen die voortdurend op de hoogte zijn van hun industrie maken deel uit van LinkedIn groepen die in hun sector gespecialiseerd zijn. Ze worden lid van deze groepen om de kans te krijgen met gelijkgestemde vakmensen in contact te komen om ideeën uit te wisselen, oplossingen voor problemen te vinden, of een vraag te stellen aan het relevante publiek.

Je moet een van die mensen worden. Onthoud dat je een expert bent in je industrie. Gebruik je kennis en help je prospects. Je hoeft niet te wachten tot ze een vraag stellen.

Begin gesprekken of deel je ideeën. Het belangrijkste hier is dat je mensen aan het praten krijgt. Hoe meer je betrokken bent, hoe meer kansen je krijgt om je kennis te tonen en je deskundigheid vast te stellen.

Zoek en maak een prospectlijst

De kans is groot dat je al een paar mooie verkoopmogelijkheden kent die wat je wilt doen gemakkelijker zouden maken. Ze kunnen je die verkoop met hoge winst opleveren waar je al lang naar verlangt, of ze kunnen een langdurige klant worden. Je kunt de zoekhulpmiddelen van LinkedIn gebruiken om kopers en influencers voor dit soort kansen te zoeken.

Denk eraan te zoeken naar titels als Director of hoger. Kijk wie van deze mensen de besluitvormers van hun bedrijf zijn. Daarna kun je later met hen in contact komen.

Bepaal welke van deze mensen de kwaliteiten hebben van je ideale prospect. Je kunt ook het look-alike zoekprogramma gebruiken om meer mensen te ontdekken die LinkedIn ziet als gelijksoortig aan de persoon met wie je nu te maken hebt. Als je de mensen tegenkomt die aan je criteria voldoen, neem ze dan op in een prospectlijst.

Bedenk dat er tegenwoordig gemiddeld 5,4 kopers in een B2B verkoopproces zitten. Zoek naar meerdere besluitvormers in elke organisatie en hun influencers om een holistische verkoopstrategie te maken die met meerdere mensen tegelijk in contact kan komen.

Stuur nieuwe connecties waardevolle inhoud

Als je eenmaal nieuwe connecties gemaakt hebt, kun je jezelf aan nieuwe connecties voorstellen door een stukje waardevolle inhoud te delen waar ze iets aan hebben. Door dit te doen maak je een solide eerste indruk. Je steunt jezelf ook als een industrie-expert. Bedenk dat je alleen inhoud deelt als die relevant is en dat je niet te veel deelt met dezelfde persoon.

Hoe je ochtend eruit moet zien

Je zou je ochtend willen beginnen met het volbrengen van een paar dingen die je zullen helpen om de curve van social selling voor te zijn.

Reageer op reacties

Regelmatige communicatie met je prospects en leden van je online gemeenschap moet deel uitmaken van je strategie voor social selling. Mensen zullen reacties geven en zich met je post bezighouden. Je moet ervoor zorgen dat je tijdig op hen terugkomt door de dag te beginnen met het beantwoorden van reacties.

Reageer op berichten

Als je nieuwe connecties waardevolle berichten stuurt over je inhoud, verwacht dan dat je antwoorden van hen zult ontvangen. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk antwoordt.

Connectieverzoeken

Je ziet misschien een paar connectieverzoeken als je je dag begint. Zorg dat je ze accepteert en vergeet niet een welkomstbericht te sturen om de zaken te beginnen.

Zoek naar warme leads

Gebruik deze manieren om elke dag via je LinkedIn account naar warme leads te zoeken:

Betrokken bij je posts

LinkedIn kan je mensen laten zien die je berichten geliked, gedeeld of van commentaar voorzien hebben. Deze betrokkenheid kan je aan een potentiële prospect helpen.

Je profiel bekeken

LinkedIn kan je een lijst geven van mensen die je profiel bekeken hebben. Bekijk diegenen die nog geen connectie zijn. Maak daarna contact met ze als je denkt dat dat voordeel oplevert.

Volgers

Sommige mensen zullen besluiten je te volgen en meldingen te ontvangen op basis van je inhoud, ook al is nog geen connectie met hen. Zoek een aanvaardbare reden om je met hen te verbinden en neem contact op.

Updates

De sectie updates toont elke inhoud waarmee je je betrokken hebt. Opnieuw contact maken met inhoud laat je zien wie er nog meer bij betrokken is geweest. Doe dat om na te gaan of ze een potentieel prospect kunnen zijn of niet.

Wees sympathiek

Iedereen weet dat niemand zich buitengesloten wil voelen op social media. Dat geldt vooral op LinkedIn. Om dat te voorkomen moet je je vriendelijk opstellen.

Dit betekent dat je meer moet doen dan inhoud delen en vragen beantwoorden. Je kunt beginnen door elke maandag een motiverende quote te posten, of je kunt een bedrijfsgerelateerd verhaal vertellen dat mensen kennis geeft over wie je bent. Je kunt ook posten over gebeurtenissen of plannen die je voor het weekend hebt.

Mensen moeten een beetje over je weten. Je hoeft niet je hele persoonlijke leven met ze te delen. Je hoeft ze alleen maar een stukje te geven dat het gat vult van hun vraag: “Wie is deze persoon?”.

Lage druk wint zaken

Prospects op LinkedIn krijgen gaat misschien langzaam met een lage druk aanpak, maar hoge druk verkoopstrategieën werken niet op LinkedIn.

Wat je hier probeert te doen is een vertrouwde relatie te scheppen. Verkoopstrategieën onder hoge druk zullen die relatie alleen maar verbreken.

Je moet geduldig zijn. Win groot door langzaam te werk te gaan.

Professioneel blijven

Professionaliteit is online net zo essentieel als in een verkoopsafspraak. De druk en snelheid van elke online omgeving kan mensen een beetje opgejaagd maken. Wat er ook gebeurt, onthoud dat jij de professional bent.

In plaats van aan een rommelig gesprek mee te doen, probeer je te helpen door dit soort gesprekken te verzachten en te modereren. Versterk je positie als leider terwijl je toeschouwers verwondert met je deskundigheid in het omgaan met onrustige situaties.

Analyseer en vergelijk je prestaties

Je kunt jezelf beoordelen ten opzichte van andere social sellers op LinkedIn door een van hun websites te gebruiken. Richt je niet helemaal op je huidige score als je net begint. Wat je wel kunt doen is dat je, naarmate je merkt dat je meer en meer vertrouwd raakt met social selling, jezelf kunt gaan vergelijken met anderen in je bedrijfstak.

Zoek naar de dingen die hooggeplaatste social sellers van jou onderscheiden. Als je dat gedaan hebt, gebruik dan enkele van de technieken die je van hen geleerd hebt. Pas die dan toe op je eigen proces.

Twee uitstekende technieken voor social selling op Facebook

Er is een overeenkomst tussen social selling op Facebook en op LinkedIn. Veel van de bovenstaande strategieën kun je zonder aanpassingen ook op Facebook toepassen.

Afbeelding met silhouetten van mensen en tekst die twee unieke strategieën voor social selling op Facebook benadrukt. | Gigaleads

Je kunt eigenlijk alles wat je geleerd hebt over social selling op LinkedIn ook op Facebook toepassen. Zorg er alleen voor dat je dat zou doen op de delen waar het zinvol is. Dus, hier zijn twee technieken voor social selling die je alleen op Facebook kunt doen.

Maak en boost een Facebook pagina

Begin met het maken van een Facebook Business Page voor je merk. Als een prospect echt meer over je bedrijf wil weten, zullen ze ervoor zorgen dat ze gemakkelijk toegang hebben tot al je posts op een overzichtelijke plaats. Afgezien daarvan kun je ook gebruik maken van Facebook advertenties en hun hulpmiddel voor analyses.

Als je klaar bent met het maken van je pagina, kun je de targeting tools van Facebook gebruiken om Facebook advertenties te promoten en te boosten. Je expertise in je industrie zal veel meer mensen bereiken met de extra likes en shares die je door je promotie verzamelt.

Werk regelmatig je status bij

In dit deel betekent regelmatig een paar keer per dag. Nadat je dit gedaan hebt, laten we zeggen gedurende een paar weken, kun je bij Insights kijken om te zien hoe mensen met je inhoud omgaan. Je kunt nagaan wat effectievere plaatsingstijden zijn en dan je te plaatsen inhoud inplannen om tijd te besparen.

Tips voor actieve social selling

Afbeelding van drie mensen die smartphones gebruiken, met logo's van sociale mediaplatformen zoals YouTube, Twitter, Facebook en Instagram. Tekst zegt "Dynamische tips voor social selling." | Gigaleads

Maak een geweldige indruk

Zie er altijd op je best uit bij de interactie met prospects; je zit tenslotte op social media. Je moet ervoor zorgen dat je profiel altijd up-to-date is. Alle social media platforms geven prospects de kans om je in detail te bekijken – dus geef ze wat ze willen! Personaliseer het, maar zorg er altijd voor dat je het professioneel houdt.

Als je wilt dat mensen je serieus nemen, moet je een professionele foto van hoge kwaliteit op je profiel zetten. Neem de tijd om je profiel compleet te maken en werk het voortdurend zo goed mogelijk bij.

Ga offline

Social media zetten je lead misschien niet om in een verkoop. De waarheid is dat het zeldzaam is om online verkopen volledig af te sluiten. Laat social media de warme kennismaking zijn om vertrouwen aan te moedigen voor je een hand uitsteekt via telefoon, e-mail, of in persoon.

Er zal nooit een beter alternatief zijn voor een oprechte interactie die alleen tijdens face to face ontmoetingen plaatsvindt. Toch geeft social selling je een gemakkelijkere manier om tot dat punt te komen.

Social selling is een langdurig proces.

Je kunt social selling niet overhaasten. Om je merk te vestigen zul je hard moeten werken. Je kunt niet van de ene dag op de andere als een expert in de sector gezien worden, dus forceer jezelf niet om dat te laten gebeuren. Je zult jezelf uiteindelijk alleen maar stress bezorgen.

Wat je echter wel kunt doen is het rustig aan doen en contacten leggen. Maak en plaats inhoud en beantwoord vragen. Je kunt dit proces niet forceren. Heb geduld, en je zult het positieve resultaat van je harde werk zien.

Afgezien daarvan moet je presteren om je deskundige positie te behouden. Social selling kun je niet met gesloten ogen besturen. Je moet actief blijven deelnemen aan discussies, boeiende inhoud blijven maken, en je zult zien dat je verkooptrechter zichzelf vult.

In conclusie

Het proces van social selling zal blijven transformeren. Met dat gezegd, moet je strategie dat ook doen. Je bent klaar met het lezen van de hele gids, en nu zou je moeten weten hoe je social selling kunt gebruiken om je verkoopstrategie te verbeteren.

Het is tijd om elk van de technieken die ik hierboven besproken heb uit te voeren. Gebruik ze om de meest effectieve strategie voor je sector en je klanten te maken.

Elke verkoper heeft zijn zwakke en sterke punten. Richt je op strategieën die op je sterke punten inspelen. Elk van deze strategieën werkt beter voor specifieke soorten verkopers. Wat hier belangrijk is, is dat je de strategie gebruikt die voor jou werkt.

Sommigen zouden zeggen dat LinkedIn gunstiger is voor social selling, terwijl anderen zeggen dat hun inspanningen voor social selling effectiever zijn op Facebook. Sommigen richten zich op het direct beantwoorden van vragen, terwijl anderen zich richten op het creëren van inhoud. Maar, waar het hier om gaat is dat je alles wat je geleerd hebt in de praktijk brengt. Wat ben je hier nog aan het doen? Ga er op uit en begin te verkopen!

Je loopt maandelijks meer dan 100+ leads mis!
Je loopt maandelijks meer dan 100+ leads mis!

Ontdek hoe veel leads Gigaleads voor jou gan garanderen, zonder enig risico!

Ontdek hoe het werkt!

Let's talk!

Ben jij klaar om jouw bedrijf naar het volgende level te tillen? Neem dan snel contact op om te kijken of we een match zijn.

Zie je geen boekingsformulier?

Klik hier!

Plan een afspraak in!

Vul onderstaand formulier in om te zien of je in aanmerking komt voor onze service.

Plan een afspraak in!

Vul onderstaand formulier in om te zien of je in aanmerking komt voor onze service.
Bekijk onze privacyverklaring
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Berg achtergrond
Orange flow lines