Voordelen van online marketing voor MKB

Voordelen van online marketing voor MKB

Wanneer mkb’ers beginnen te werken, is hun prioriteit om snel klanten te krijgen. Meestal vertrouwen ze op de traditionele vormen van adverteren. Ze drukken advertenties en sturen bonnen via de post. Ze adverteren zelfs buitenshuis! Ondernemers geloven dat klanten hen gewoon gemakkelijk zullen vinden omdat ze een goed product of een goede dienst verkopen. Deze strategie brengt misschien wat zaken op, maar er is een veel gemakkelijkere en betere manier om dit te doen.
De voordelen van online marketing, samen met de traditionele manieren, mogen door mkb’ers niet genegeerd worden. Waarom? Omdat, hoewel traditionele methoden nog steeds werken, het genereren van leads en het omzetten ervan in klanten nu ook online kan.

Met dit gezegd hebbende, laat ik je de voordelen van online marketing zien die je kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien.

Voordelen van online marketing

De mensen die je online kunt vinden en die je kunt aantrekken zijn van groter belang dan die je lokaal kunt aantrekken. Als je de juiste online marketing technieken kunt gebruiken, kun je kosteneffectief een groter publiek bereiken. Afgezien daarvan is het schaalbaar en meetbaar.

Illustratie van verschillende online marketingtools en hun voordelen. | Gigaleads

Hier zijn enkele van de voordelen van online marketing:

  • Ga direct in gesprek met je prospects. Behalve dat kun je precies weten waar ze naar op zoek zijn.
  • Bereik iedereen waar dan ook. Je kunt dit doen omdat de digitale wereld geen geografische grenzen kent.
  • Richt je op het juiste publiek op het juiste moment.
  • Kom in contact met je prospects in elk stadium van het koopproces.
  • Bereik op een goedkope manier klanten en bespaar geld
  • Creëer merkentrouw door je publiek te leren kennen en de betrokkenheid te stimuleren.
  • Wees snel in het monitoren en volgen van reacties op je online marketing inspanningen.

Hoe je aan de slag kunt met online marketing voor MKB

Er zijn eindeloze mogelijkheden als het om online marketing gaat. Er zijn echter een paar online marketing termen die je moet leren. Het kan in het begin verwarrend lijken, maar je zult beseffen dat het best eenvoudig is als je het eenmaal leert kennen.

Een stroomschema dat het proces van digitale marketing voor kleine bedrijven illustreert, onderverdeeld in drie fasen: plannen, uitvoeren en meten. | Gigalads

Sommige mkb’ers geloven dat ze niet de tijd of het geld hebben om hun bedrijf online te brengen. Daardoor kiezen veel van hen ervoor om het rustig aan te doen en het bij één tot twee vormen van traditioneel adverteren te houden. Ze denken dat deze techniek hun zaak zal helpen ontwikkelen naarmate de tijd verstrijkt.

Volgens het Data Reportal’s Digital 2021: Wereldwijd overzichtsrapport: gebruiken 4,6 miljard mensen het internet om allerlei redenen. Dat is 60% wereldwijde internettoegang! Het punt is dat de markt vol concurrentie is. Hoewel aanbevelingen van klanten kunnen helpen bij betrokkenheid, zullen mensen het nog steeds moeilijk hebben om je bedrijf uit te pluizen, tenzij je gezien wordt op de plaatsen waar ze hun tijd doorbrengen.

Geen online aanwezigheid opbouwen is tegenwoordig een groot probleem voor je bedrijf. Om je succes te verzekeren, moet je je bedrijf op grotere schaal promoten; denk wereldwijd. Je kunt ook targeting gebruiken om prospects aan te trekken die geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt.

Besef dat je klanten online zijn

Als iemand geïnteresseerd raakt in je bedrijf, is het eerste wat zij zullen doen, online naar je zoeken. Zelfs als ze alleen maar nieuwsgierig zijn geworden naar je merk, zal dat het eerste zijn dat ze zullen doen.

Een afbeelding met de tekst 'Besef dat je klanten online zijn' en een vingerafdruksymbool eronder.

Vandaag de dag verwachten klanten dat bedrijven online een website of aanwezigheid hebben. Er is een grote kans dat ze recensies over je bedrijf nagaan om te zien of het goed is met je zaken te doen. 87% van de consumenten voor lokale bedrijven bekijkt online recensies – een toename van 6% van 2019 tot 2020.

Met dat gezegd, als een prospect je online niet kan zien, zouden ze denken dat je niet betrouwbaar bent. Er is een grote kans dat veel potentiële klanten zouden besluiten geen zaken met je te doen en gewoon iemand anders zullen zoeken.

Onderzoek wat je concurrenten online doen

Je moet nagaan wat je concurrenten online doen om je bedrijf te laten slagen. Denk niet dat je concurrenten iemand zijn om te verslaan. Je moet inzien dat het mensen zijn waar je van leert.

Een afbeelding met de tekst 'Zoek uit wat je concurrenten online doen' met een grafiek op een computerscherm en een vergrootglas. | Gigaleads

Als je kijkt naar wat je concurrenten online doen, krijg je inzicht in wat werkt en wat niet werkt. In wat voor soort business je ook zit, je concurrenten zullen wel een aanwezigheid op het internet gevestigd hebben. Je moet zien wat voor soort inhoud ze gebruiken, of ze een blog hebben en of ze video’s plaatsen waarin ze hun producten of diensten laten zien.

Hoe adverteren ze hun merk, en wat onderscheidt hen? Hoe goed gaan ze de dialoog aan met hun publiek? En tenslotte, hoe kun jij het beter doen?

Onderzoek doen is een van de leuke dingen die je kunt doen om te bepalen hoe je concurrenten te werk gaan. Je moet nagaan op welke platforms ze aanwezig zijn en zien op welke zoekwoorden ze zich richten. Tevens, wat doen ze om verkeer te trekken? Ik heb een aantal mooie online hulpmiddelen opgesomd die je hierbij kunnen helpen:

  • Semrush – gebruik dit voor zoekwoorden ranking en verkeer
  • Ahrefs – gebruik dit om de meest gelinkte inhoud van je concurrenten te ontdekken
  • BuzzSumo – gebruik dit om populaire inhoudstypen en influencers op te sporen
  • Google Alerts – gebruik dit om vermeldingen van een concurrent te volgen
  • Ontolo – gebruik dit voor backlinks en inhoudsmarketing

Maak het je klanten gemakkelijk om toegang tot je te krijgen

Zoals ik hierboven al zei, moet je bedrijf zichtbaar zijn waar je doelgroep aanwezig is, en dat is online. Je prospects zullen altijd naar je product of dienst zoeken op Google. Als ze je niet kunnen vinden, zul je niet kunnen concurreren, met als gevolg een mislukte onderneming.

Een afbeelding met de tekst 'Wees toegankelijk voor je klanten' met een man die een sleutel in een sleutelgat op een computerscherm plaatst.| Gigaleads

Aan de andere kant, als je online aanwezig bent, maar je concurrenten zijn gemakkelijker te vinden omdat ze hoger in de zoekresultaten staan, kan het zijn dat je bedrijf nog steeds niet gevonden wordt. Samen met het maken van een website moet je begrijpen wat Search Engine Optimization (SEO) is en hoe het je kan helpen je naam als eerste op Google te laten verschijnen.

Wat hier belangrijk is om dit te laten werken is dat je de beste zoekwoorden voor je bedrijf begrijpt. Je kunt deze gids raadplegen voor hulp met zoekwoorden.

Je moet ook antwoorden hebben op eenvoudige vragen die je prospects zouden kunnen stellen. Deze dingen zouden bestaan uit de locatie van je bedrijf, je openingstijden, en details over het product of de dienst die je aanbiedt. Als een prospect je website en die van een concurrent zou vergelijken, moeten ze uren, prijzen, aanbiedingen, en andere factoren kunnen vergelijken om voor hen de beste beslissing te nemen.

Zorg dat je prospects naar jou toe komen

Je moet in gedachten houden dat een van de voordelen van online marketing is dat je voor iedereen 24/7 bereikbaar bent. Met een online aanwezigheid is je bedrijf nog steeds open, ook als is het niet letterlijk nog open!

Een afbeelding met de tekst 'Laat klanten naar je toe komen' met een hand die een magneet vasthoudt en klanten aantrekt met winkelwagentjes en tassen. | Gigaleads

Dit betekent dat je klanten en prospects via e-mail contact met je kunnen opnemen met vragen. Ze kunnen ook snel bij je kopen of door je voorraad bladeren. Los daarvan kunnen potentiële klanten die niet fysiek naar je toe kunnen gaan toch aankopen bij je doen via een e-commerce proces of gewoon via social media.

Ken je doelgroep

Een van de belangrijke voordelen van online marketing is dat je zo volledig mogelijk in contact kunt komen met je publiek. Je kunt ze grondig leren kennen en direct oplossingen voor hun problemen bieden.

Afbeelding met de tekst 'Leer je doelgroep kennen' waarbij meerdere iconen van gezichten met elkaar verbonden zijn, die social media platforms symboliseren. | Gigaleads

Je kunt een gesprek beginnen op social media. Ook kun je een blogpost maken en een enquête houden om waardevolle inzichten te krijgen. Zorg er wel voor dat je je concentreert op eventuele opmerkingen en reacties op de enquête.

Door online met mensen in contact te komen, kun je weten waar ze naar op zoek zijn. Gebruik de kennis die je krijgt om oplossingen te bieden via het product of de dienst die je aanbiedt. Online marketing helpt je om te groeperen wie je klanten zijn om je antwoorden te personaliseren. Het kan je ook helpen je doelgerichtheid te verbeteren.

Door dit te doen kun je een relatie met je klanten opbouwen. Je bedrijf zal veranderen van gewoon zaken doen naar een vertrouwde partner worden. Je moet in gedachten houden dat mensen eerder geneigd zijn diensten te kopen en te krijgen van bedrijven waar ze al zaken mee gedaan hebben – en een goede ervaring mee hebben gehad.

Benut de voordelen van online marketing met een budget

Er zijn niet veel traditionele marketingmethoden die zo kosteneffectief zijn als online marketing. Logischerwijs proberen MKB’ers zoveel mogelijk te bereiken met hun marketingbudget.

Afbeelding van een hand die het woord 'COSTS' doorknipt met een schaar, met de tekst 'Doe meer marketing voor minder geld!' | Gigaleads

Als je een groter budget voor online marketing kunt creëren, zal dat je zeker helpen om meer van je doelgroep te bereiken. Social media platforms, zoals Facebook, zijn daar een uitstekend voorbeeld van. Het zal je bedrijf ook in staat stellen mensen te elimineren die niet bij je zouden kopen. Dit proces zal je aanzienlijk helpen tijd en geld te besparen.

Om te slagen moet je het platform kiezen dat jou en je merk het beste zal helpen. Kies niet voor Facebook alleen omdat het de meest uitgebreide gebruikersbasis heeft. Je moet de beschikbare kanalen onderzoeken om de beste te vinden die bij je bedrijf past. Daarna kun je tests uitvoeren om te zien hoe berichtgeving en inhoud werken.

Laat je bedrijf groeien met online marketing

De reden waarom je hier bent is om je bedrijf te laten groeien, maar je weet niet hoe je dat moet doen. Hier in GigaLeads kunnen we je helpen de groei te bereiken die je zoekt en je helpen te begrijpen hoe belangrijk online adverteren is. Wil je een website maken die leads kan genereren? Dat kunnen we voor je regelen. Neem vandaag nog contact met ons op, en laat ons je helpen aan je droom te werken!

Afbeelding met marketing- en verkoopgerelateerde termen, met de tekst 'Transformeer de marketingmogelijkheden van je kleine bedrijf' | Gigaleads

Je loopt maandelijks meer dan 100+ leads mis!
Je loopt maandelijks meer dan 100+ leads mis!

Ontdek hoe veel leads Gigaleads voor jou gan garanderen, zonder enig risico!

Ontdek hoe het werkt!

Let's talk!

Ben jij klaar om jouw bedrijf naar het volgende level te tillen? Neem dan snel contact op om te kijken of we een match zijn.

Zie je geen boekingsformulier?

Klik hier!

Plan een afspraak in!

Vul onderstaand formulier in om te zien of je in aanmerking komt voor onze service.

Plan een afspraak in!

Vul onderstaand formulier in om te zien of je in aanmerking komt voor onze service.
Bekijk onze privacyverklaring
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Berg achtergrond
Orange flow lines