Verkoopautomatisering is een oplossing die bijdraagt aan de groei van je bedrijf. Dit artikel laat je zien hoe je verschillende verkoopautomatiseringsmiddelen kunt gebruiken om je verkoopproces efficiënter te maken.
Voor we ingaan op de software en andere oplossingen voor verkoopautomatisering, bekijken we eerst de voordelen die het automatiseren van belangrijke processen voor je bedrijf en je team kan opleveren:
- Versneld verkoopproces
- De prestaties en productiviteit van je verkoopteam zullen verbeteren.
- Een torenhoge efficiëntie
- Verbeterde tevredenheid en ervaring van klanten
- Grotere nauwkeurigheid en minder gevaar om leads te verliezen
- Tenslotte verlaagt verkoopautomatisering de bedrijfskosten van je bedrijf, terwijl de inkomsten stijgen.
Laten we eens kijken naar de zes meest effectieve digitale oplossingen om tijdrovende, handmatige verkoopoperaties te automatiseren.
Introduceer chatbots op je website voor verkoopautomatisering
Kunstmatige intelligentie is niet langer een science fantasy concept. Het heeft echt zijn intrede gemaakt en maakt automatisering op meerdere niveaus mogelijk. AI kan bedrijven helpen een concurrentievoordeel te krijgen en leads in klanten om te zetten.
Laten we eens kijken wat op AI gebaseerde chatbots voor je bedrijf kunnen bereiken.
Proactief zijn en reageren op bepaalde vragen van consumenten kan de klanttevredenheid aanzienlijk verhogen. Ze kunnen niet alleen onmiddellijk hulp bieden aan je klanten, maar ook gedragspatronen opmerken, veel voorkomende problemen van consumenten opsporen, en ze sneller afhandelen.
Ze kunnen je gewaardeerde consumenten ook helpen tijdens het hele koopproces.
Verder kunnen chatbots interacties met klanten gebruiken om nuttige informatie te verzamelen. Dit is ideaal omdat ze de informatie kunnen gebruiken om aangepaste aanbiedingen te genereren en indruk te maken op bezoekers van je website!
Tenslotte zal je verkoopteam zich op moeilijkere taken kunnen concentreren en langdurige omzetgroei voor je organisatie creëren. Over het geheel gezien zijn chatbots een game-changer voor bedrijven, die op je website niet mag ontbreken.
Geef je bedrijf een boost met geautomatiseerde gegevensanalyse en rapportage
Gegevensanalyse en -rapportage zijn van cruciaal belang voor succes, maar ze zijn nogal tijdrovend geworden nu er zoveel verkoop- en ondersteuningskanalen te beheren zijn.
Het snelle leven van een sales- of marketingprofessional is nog nooit zo uitdagend geweest. Met zoveel kanalen om te beheren, budgetten die krimpen en merken die complexer worden, wordt het voor deze professionals steeds moeilijker om op de hoogte te blijven van de gegevens die de besluitvorming ondersteunen.
Veel bedrijven schakelen over op VoIP-gebaseerde communicatie platforms om ingebouwde of geïntegreerde analyse en rapportage functionaliteiten te krijgen.
Ze maken telefoongesprekken, chats, e-mail, gespreksanalyses, en geautomatiseerde rapportage mogelijk. Relevante VoIP verkopers kunnen je helpen de voorkeuren van je klanten beter te begrijpen.
Als je VoIP diensten kiest, krijg je toegang tot een gecentraliseerd dashboard waarmee je snel trends kunt analyseren, knelpunten kunt opsporen, en klachten van klanten kunt oplossen.
Je marketeers kunnen hun aanpak om sterke en langdurige relaties met klanten te ontwikkelen verbeteren door gebruik te maken van de rapporten en gegevens die het VoIP communicatiesysteem biedt.
Overweeg oplossingen voor geautomatiseerde gegevensinvoer voor verkoopautomatisering
Opdrachten voor gegevensinvoer behoren tot de meest tijdrovende en meest op fouten berustende in de werkstroom van een bedrijf. Wees eerlijk: ze zijn saai en repetitief, wat tot kostbare fouten leidt.
Documentverwerking gaat sneller en nauwkeuriger met software-gestuurde oplossingen. Met de juiste digitale technologieën kun je repetitieve manuele gegevensinvoer voorgoed uit het werk van je werknemers schrappen!
Je bespaart tijd en verbetert de nauwkeurigheid zodra automatiseringssoftware voor gegevensinvoer het repetitieve werk voor je doet. Het verlaagt ook de bedrijfskosten van je bedrijf, verbetert de prestaties, en genereert inkomsten.
Deze geautomatiseerde oplossingen kunnen gegevens uit elk bedrijfsdocument halen in minder dan een minuut. Potentiële fouten, zoals vergissingen of onvolledige gegevens, worden geëlimineerd als je je gegevens niet handmatig intypt.
Je verkoopteam kan zich concentreren op taken die de waarde van je bedrijf verhogen, zoals het verbeteren van de klantenservice of het vergroten van de bekendheid.
Aan de slag met geautomatiseerde e-mailmarketing voor verkoopautomatisering
E-mailmarketing is de meest effectieve techniek om leads te ontwikkelen en te koesteren. Het is ook een fantastische manier om je klanten geïnteresseerd te houden. En het beste is dat moderne e-mailmarketing eenvoudig te automatiseren is!
Je verkoopteam kan op deze manier je klantenkring gemakkelijk benaderen, betrekken en imponeren.
Naarmate de marketingwereld meer geautomatiseerd en klantgericht wordt, wordt e-mailmarketing een centraal onderdeel van elke strategie. We weten allemaal hoe vervelend het kan zijn om e-mails handmatig te schrijven en te verzenden, dus het gebruik van een automatiseringstool is volkomen logisch. En met betere trackingtools zoals Unbounce of ActiveCampaign, is het eenvoudig om het succes van jouw campagnes te meten.
Je verkopers kunnen een geautomatiseerde e-mailcampagne gebruiken in plaats van uren te besteden aan het voorbereiden van antwoorden of het doorkammen van honderden aankopen om een uitstekende up-sell kans te vinden.
Statistieken tonen aan dat automatisering van marketingcampagnes zowel praktisch als noodzakelijk is. Door de juiste persoon op het juiste moment met de juiste boodschap te benaderen, helpt e-mail automatisering je verkoopmedewerkers bij het identificeren van meer prospects en het verhogen van de verkoop.
Een ander belangrijk voordeel van deze hulpmiddelen is de mogelijkheid om consumentenervaringen te personaliseren. Het gedrag van je abonnees zet aan tot gerichte en gepersonaliseerde berichten, die automatisch worden verzonden.
Daardoor wordt je aandacht verlegd naar je meest veelbelovende leads, en zul je meer deals kunnen sluiten.
Bovendien kunnen de beste beschikbare e-mail automatisering platforms ook voor andere doeleinden dan e-mailmarketing automatisering worden gebruikt. Ze kunnen gebruikt worden om e-mail lijsten samen te stellen, ze te volgen en te controleren, en ze te testen.
Zorg voor een gestroomlijnde workflow met software voor werkbeheer
Workflow automatiseringssoftware helpt je complexe bedrijfsprocessen te automatiseren, zoals tijdrovende en repetitieve taken. Stel je voor dat je het werk van je team aan talrijke taken en projecten kunt verbeteren, waardoor je meer kunt doen in minder tijd!
Je inspireert en verhoogt de efficiëntie van je team door gewone taken te automatiseren.
Je kunt dit alles en meer bereiken met de juiste workflow automatisering software. De meeste van deze oplossingen bevatten een visuele component, waardoor je workflows kunt maken zonder technisch onderlegd te zijn.
Elk bedrijf dat plannen, initiatieven, en procedures wil helpen organiseren doet er goed aan gebruik te maken van drag-and-drop, flow chart lay-outs, of formulieren.
Als je hele team op de hoogte is van de strategie en de procedures, zullen ze beter begrijpen welke resultaten ze moeten bereiken als je team weet wie wat doet en wanneer ze zich volledig zullen inzetten.
Deze software-oplossingen verbeteren ook de verantwoording, zodat je verkoopmedewerkers gemakkelijker op schema kunnen blijven met hun verplichtingen en doelen.
Personaliseer de interactie met je klanten
Gepersonaliseerde ervaringen ontstaan door gebruik te maken van de gegevens die je over je klanten verzamelt, en Amazon heeft succes met deze methode. Gepersonaliseerde ervaringen zijn een topprioriteit voor meer dan 70% van de bedrijven.
Ongeacht in welke business je zit of wat je probeert te verkopen, gepersonaliseerde interactie leidt tot betere verkoop.
Personaliseren gaat nu moeiteloos dankzij AI-ondersteunde hulpmiddelen en slimme management software. Je verkopers, bijvoorbeeld, kunnen aangepaste kortingen of producten geven op basis van de interesses van je klanten (op basis van hun koopgeschiedenis).
Bedenk dat als een bedrijf relevante en gepersonaliseerde aanbiedingen en aanbevelingen geeft, 91% van de klanten eerder geneigd is te kopen.
Een van de meest effectieve strategieën om het aantal personen dat je producten wil kopen te verhogen, is je website zo te personaliseren dat het aan hun interesses beantwoordt.
Met de toename van online winkelen, worden mensen veeleisender en willen ze zich speciaal voelen. Ze willen een persoonlijke ervaring met hun favoriete merken en producten. Gepersonaliseerde websites kunnen het koopproces voor de consument gemakkelijker, sneller en aangenamer maken. Het is een manier om de voorkeuren van de klanten te identificeren en hen tegelijkertijd te herinneren aan de waarde die ze ontvangen als ze bij dat bedrijf kopen.
Als je vandaag nog je bedrijf wilt laten groeien, neem dan contact op met een van onze digitale marketing experts bij GigaLeads!