Als je je advertentie-uitgaven op de juiste manier wilt besteden aan je bedrijf, moet je zeker overwegen Pinterest advertenties te gebruiken.
Pinterest advertenties hebben 47% meer kans om door gebruikers ontdekt te worden dan op andere sociale media platforms. De reden hierachter is de manier waarop gebruikers inhoud op Pinterest consumeren en de manier waarop ze ermee bezig zijn, gezien het feit dat de afbeeldingen binnen hun voorkeur liggen. Dit is iets waar andere sociale media platforms niet tegenop kunnen, ondanks dat ze een veel groter publiek hebben.
Met dat gezegd hebbende, is dit de reden waarom ik deze stap voor stap gids maakte voor het runnen van je Pinterest advertenties. Ik laat je zien hoe je het kunt gebruiken, voor welke soorten bedrijven het het beste zou zijn, en hoe je je investering maximaal kunt laten renderen.
Wat is Pinterest?
Pinterest is een social media platform dat zijn gebruikers in staat stelt om afbeeldingen – Pins genoemd – te delen en te plaatsen die teruglinken naar de website waar ze vandaan komen.
Het platform begon in 2010. De oprichters noemden het “Pinterest” omdat ze hun gebruikers hun eigen virtuele “prikborden” zouden willen laten maken. Prikborden waarop ze hun gekozen afbeeldingen kunnen vastpinnen.
De groei van Pinterest is enorm geweest. Het was de snelste website die de grens van 10 miljoen unieke bezoekers overschreed. In 2019 heeft het momenteel 291 miljoen actieve gebruikers.
Als je een digitale marketing strategie voert, moet je overwegen Pinterest advertenties in je marketing kanaal te laten lopen. Met het juiste systeem en afbeeldingen kan elk bedrijf zijn publiek op dit platform vinden.
Waarom zou je Pinterest advertenties laten lopen?
Technisch gezien is het een social media platform. Maar het werkt anders dan Facebook en Twitter. Gebruikers zoeken er niet naar om persoonlijke updates te delen. In plaats daarvan willen Pinterest gebruikers inhoud die hen interesseert, bewaren en repinnen. Het kan ook gebruikt worden om deze gepinde inhoud te delen met mensen die dezelfde interesses hebben als zij.
Het pinnen van inhoud is de basis van hoe het platform werkt. Gebruikers op Pinterest zijn actief bezig met de inhoud die ze vinden. Daarmee gezegd hebbende, als je op Pinterest inhoud kunt bieden die aan de behoeften van gebruikers voldoet, kun je hoge klik- en conversiepercentages ervaren.
Welke soorten bedrijven doen het goed op Pinterest advertenties?
Het is gemakkelijker te beantwoorden wat het niet goed zal doen op Pinterest advertenties. Zolang je maar opvallende pins kunt maken, zal je doelgroep zeker geïnteresseerd zijn om je te bekijken.
Het mooie van Pinterest is dat de aard van je bedrijf er voor de gebruikers niet toe zal doen. Het gaat er meer om of je al dan niet deelbare en relateerbare afbeeldingen kunt maken die aan de zoekintentie zouden voldoen.
Volgens Statista waren de populairste categorieën van Amerikaanse Pinterest gebruikers in 2017:
– Kunst en hobby’s: 48%
– Bloemen, eten, drinken en cadeaus: 47%
– Huis, tuin, zwembad en spa: 45%
– Gezondheid en beauty: 45%
– Kleding en accessoires: 37%
– Vermaak (boeken, muziek, enz.): 34%
Als je goed kijkt, zijn al deze dingen visueel. Deze dingen hebben allemaal iets gemeen: ze hebben producten of diensten waarmee foto’s hun zaak kunnen promoten. De cijfers liegen niet.
Verlies de hoop niet als je bedrijf in een sector zit die niet aan de bovenstaande criteria voldoet. Het enige wat je hoeft te doen is Pinterest te bezoeken en op zoek te gaan naar enkele zoekwoorden die met je niche te maken hebben. Kijk wat er al bovenaan de ranglijsten staan voor de zoekwoorden die je hebt ingetypt en begin vanaf daar.
Voorbeelden van bedrijven die Pinterest advertenties gebruikten
Pinterest deelt veel succesverhalen in vele industrieën die het platform gebruiken.
Hier zijn er een paar:
Häagen-Dazs: een Amerikaans ijsmerk dat in 1960 door Reuben en Rose Mattus in The Bronx, New York, werd opgericht. Vlak voor het zomerse hoogseizoen van 2019 liet Häagen-Dazs ijsliefhebbers kennismaken met hun nieuwste lijn van bevroren lekkernijen. Ze wilden Pinners bereiken die op zoek waren naar zomerse snacks en winkelend publiek inspireren om de lekkernijen in de winkel te halen. De reclame-uitgaven leverden 2 keer zo veel op en de verkoop steeg met 3%.
Honda: De Japanse autofabrikant Honda wendde zich tot Pinterest om de bekendheid te vergroten. Ze zagen een toename van 10% in aankoopoverweging en een toename van 15% in merkbekendheid. Ze deden dit toen er een nieuw model op het punt stond uitgebracht te worden.
Stap voor stap gids om je te helpen aan de slag te gaan met Pinterest advertenties
Als je al een bedrijfsaccount hebt en een idee hebt van hoe Pinterest werkt, dan is hier de stap voor stap gids over hoe je je eerste Pinterest advertentiecampagne kunt opzetten en uitvoeren:
Stap 1: Klik op het “+” teken in de rechterbovenhoek van de pagina, en klik op “Advertentie maken” in het keuzemenu.
Stap 2: Nu ben je in Ads Manager. Hier kun je de instellingen voor je Pinterest advertentie aanpassen.
Je zult deze opties zien en tevens de keuze om het volgende aan te passen:
- Campagnedoel
- Naam van de campagne
- Dagelijkse uitgavenlimiet
- Doelgroep (interesses, zoekwoorden, demografische gegevens)
- Budget en schema
- Pins voor je advertenties
Stap 3: Je kunt ervoor kiezen om meerdere Pins te groeperen en ze in “Ad Groups” toe te voegen. Dit maakt het begroten van opdrachten, het testen van advertenties, en het sorteren ervan gemakkelijker.
Dat is alles wat er is om je Pinterest Ads campagne op te zetten. Pinterest maakt het voor iedereen snel en eenvoudig.
Om het meeste uit je mogelijkheden voor je doelgroep te halen, lees dan hieronder verder.
Beste werkwijzen voor Pinterest advertenties
Hier zijn enkele van de beste werkwijzen die je kunt toepassen om ervoor te zorgen dat je advertentie-uitgaven op Pinterest optimaal benut worden:
Begrijp je demografische gegevens
Het succes van je advertentiecampagne hangt eerst af van het bereiken van het juiste publiek. Laat je publiek daarna de inhoud zien waarnaar ze op zoek zijn. Zorg ervoor dat je met de juiste doelgroep begint. Doe dat door je doel demografie te begrijpen.
Met Pinterest kun je je doelgroep filteren op basis van:
- Geslacht
- Leeftijd
- Woonplaats
- Taal
- Toestel
Je kunt ook interesses aanpassen op basis van de soorten pins waarmee je doelgroep zich gewoonlijk bezighoudt.
Bepaal je zoekwoorden
Het is aan te bevelen om op Pinterest minimaal 25 zoekwoorden te gebruiken, zodat het systeem je advertenties kan tonen aan het publiek dat naar deze zoekwoorden zoekt. Dit is een essentieel onderdeel van het proces. Hoe beter je weet waar je ideale klant naar zoekt, hoe beter je advertentie op hun zoekopdracht kan aansluiten.
Het zal ongelooflijk voordelig zijn om specifieke tot tamelijk brede zoekwoorden te gebruiken en ze door elkaar te gebruiken. Dit zal je helpen een groot bereik te krijgen terwijl je je nog steeds richt op bepaalde mensen die in je inhoud geïnteresseerd zijn.
Maak gelijksoortige doelgroepen aan
Door een gelijkaardig publiek op Pinterest te ontwikkelen richt je je op een specifieke groep mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaalde niche. Je zult deze mensen niet vinden zonder een gelijkaardig publiek te creëren.
Deze wordt door Pinterest gemaakt en is gebaseerd op je bron doelgroep. Het is dan een groep mensen die waarschijnlijk op je Pin zullen ingaan, afhankelijk van hun eerdere acties op de website.
Optimaliseer je pins
Dit deel is bepalend. Je Pin is je advertentie. Hoe beter hij geoptimaliseerd is, hoe beter hij uitstekende resultaten zal opleveren.
Hoe kun je je pins optimaliseren voor een goede CTR? Laten we Pinterest om wat tips vragen!
Op het zakelijke gedeelte van hun blog adviseren ze je om je Pins:
Mooi te maken: Het inhuren van een grafische designer zou je enorm helpen om je pins opvallend te maken.
Interessant te maken: Pinterest advertenties zijn niet anders dan andere advertenties. Je moet de gebruiker een reden geven om ze te bekijken.
Waardevol en relevant te maken: Het gebruik van Rich Pins om pins te verbeteren zal een grote hulp zijn. Deze speciale pins synchroniseren automatisch informatie van je website naar je pins.
Maak een makkelijk te begrijpen Call To Action
Je moet ervoor zorgen dat je een gemakkelijk te begrijpen call to action op je Pin zet die de gebruiker aan zou spreken. Dit moet ervoor zorgen dat ze op je Pin klikken. Als je al eerder advertentiecampagnes op andere sociale media platforms hebt gemaakt, zou je nu een goed idee moeten hebben van wat werkt en wat niet.
Hoe je weet of je Pinterest advertenties werken
Je kunt de prestaties van je advertenties bekijken in je Pinterest Ads Manager. Hun Ads Manager is heel gemakkelijk te gebruiken. Het geeft in één oogopslag de informatie die je wilt bekijken.
Het dashboard heeft een goed doordacht ontwerp. En hun grafieken geven een mooi beeld van de werking van je advertenties. Ook heeft het voldoende hulpmiddelen om je te helpen verbeteren en je succes te meten.
Hier zijn de statistieken die ze gebruiken:
CTR: Click through rate. Het aantal kliks naar je website.
ER: Engagement rate. Dit toont je het aantal betrokkenheid of interacties op je pins.
Conversies: Dit vermeldt het aantal voltooide acties op je website.
CPA: Cost-per-action (kosten per actie). Dit toont je hoeveel elke conversie kost.
ROAS: Return on ad spend. Een belangrijke maatstaf. Dit laat je zien hoeveel geld je verdient per besteding.
Door naar deze prestatiecijfers te kijken, zie je welke advertenties werken en welke niet. Dit helpt je snel de advertenties te verbeteren die niet de verwachte resultaten opleveren.
Conclusie
Je weet nu alles wat er te weten valt over Pinterest advertenties.
Met meer dan 290 miljoen gebruikers zijn er heel wat mogelijkheden voor bedrijven van allerlei grootte.
Toch is de beste manier om te leren hoe dit platform werkt, door te experimenteren. Als je begonnen bent, probeer dan een laag budget vast te stellen, promoot je Pins bij het juiste publiek, en meet en controleer voortdurend het succes van je campagnes.
Als je vandaag nog wilt beginnen je bedrijf te laten groeien, spreek dan online met onze digitale marketing experts bij GigaLeads.