Maak Facebook advertenties: Stappenplan voor beginners

Je hebt het voor elkaar gekregen; je hebt je eerste zaak geopend. Nu weet je dat je je merk moet laten opvallen. Je maakte een Facebookpagina voor je bedrijf, maar die verzamelt geen aandacht zoals gepland. Toen kwam een idee in je op: je moet advertenties maken! Maar, hoe doe je dat? Hoe maak je Facebook advertenties? Maak je geen zorgen, ik laat je in dit artikel zien hoe je dat doet. Laten we beginnen! Welkom bij mijn eenvoudige gids over hoe je Facebook advertenties maakt – voor beginners.

Facebook heeft momenteel 2,9 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Daarmee is het het grootste social media platform ter wereld. Met dat gezegd, maakt 93% van de marketeers over de hele wereld regelmatig gebruik van Facebook Ads.

Bedrijven met een groot budget kunnen het zich veroorloven advertenties, doelgroepen, en creatives te testen. Maar, als je budget beperkt is, moet je er zeker van zijn dat welk bedrag je ook in advertenties steekt, het moet werken en je je kostbare ROI opleveren.

Ik deel in dit artikel enkele ervaringen en dingen die ik onderzocht en gebruikt heb met Facebook Ads. Ik deel enkele beproefde tips en strategieën om met minimale advertentie-uitgaven toch maximale resultaten te bereiken.

Voor we beginnen over hoe je Facebook Ads maakt, is er één cruciaal ding dat je eerst moet weten.

Veel bedrijfseigenaren beseffen niet dat Facebook Ads iets anders zijn dan Boosted Posts.

Laat me je eerst vertellen wat Boosted Posts zijn.

Waarom zou je Facebook Boosted Posts gebruiken en wanneer gebruik je ze

De betaalde advertenties van Facebook heten Boosted Posts. Het richt zich op het maximaliseren van betrokkenheid bij je posts. Eenvoudig gezegd: het boost je bestaande posts op je Facebook Business Page om meer aandacht te krijgen. Het helpt je posts meer likes, commentaar en shares te krijgen in plaats van conversies zoals inschrijvingen en verkopen te laten groeien.

Boosted Posts zijn gemakkelijker te beheren voor beginners dan Facebook Ads. Ze zijn gemakkelijk te leren en vereisen geen Facebook Pixel Setup (dit is een code die je aan je website toevoegt die conversies en bezoekers zal volgen)

Facebook gebruikt je advertentiebudget om je inhoud te tonen aan publiek dat meer geneigd is er interactie mee te hebben (op de like knop drukken, de post delen, of wat commentaar achterlaten) als je een post boost.

Hier zijn twee scenario’s waarin boosted posts het beste werken

  1. Als je je bedrijf voor het eerst op Facebook voorstelt
  2. Wanneer je mensen op de hoogte wilt brengen van nuttige informatie of updates over je bedrijf

Introduceer je bedrijf door posts te boosten

Je moet een aanhang op je Facebook Business Page opbouwen zodra je je bedrijf lanceert. Als je geen enkel geluid maakt, je status niet bijwerkt, en je maar een paar volgers op je Business Page hebt, zul je niet genoeg sociaal bewijs hebben voor gebruikers om bij je te kopen. Stimuleer betrokkenheid naar je merk toe door je posts te boosten.

Laat je publiek kennismaken met je bedrijf door je eerste Facebookberichten te gebruiken. Laat ze weten waar je producten over gaan, wat je bedrijf voor je betekent, en vergeet niet een klein detail over jezelf te vertellen. Geef die posts een boost om een gemeenschap te kweken van mensen die dezelfde opvattingen hebben als jij.

Geef updates altijd een boost

Het boosten van belangrijke updates voor je bestaande volgers is het volgende dat je moet doen. Het algoritme van Facebook maakt het uitdagend om organisch op te vallen. Zonder de hulp van promoties zou slechts 2% van je volgers van je Bedrijfspagina je posts kunnen zien. Het klinkt misschien oneerlijk, maar je moet extra uitgeven om dat voor elkaar te krijgen zodat je fans meer van je posts te zien krijgen.

Dit proces maakt het boosten van posts van belang als je belangrijke informatie of updates deelt die interessant kunnen zijn voor je publiek.

Bijvoorbeeld, als je mensen moet laten weten over een komende weggeefactie van je bedrijf waaraan je volgers graag meedoen (iedereen houdt van gratis spulletjes) – boost de post dan om ervoor te zorgen dat je volgers op de hoogte zijn.

Het boosten van je posts helpt je om op te vallen, en mensen zullen er op ingaan. Na een tijdje zul je zien dat je al een groep volgers hebt die regelmatig met je bedrijf bezig zijn.

Likes betalen echter niet de rekeningen. Dit is een belangrijke reden waarom je niet het grootste deel van je advertentiebudget alleen aan het boosten van posts moet besteden. Laat er een deel van over voor je uitgaven aan Facebook Ads.

Maak Facebook advertenties: zet betrokkenheid om in aankopen

Facebook Ads optimaliseert je posts om bezoekers om te zetten in aankopen of inschrijvingen, terwijl Boosted posts zich richten op betrokkenheid. Met Facebook Ads heb je de kans om een call-to-action knop in je posts te verwerken en een preciezere doelgroep gerichtheid te bieden in vergelijking met Boosted posts.

Facebook Ads verschijnen niet op je Facebook Pagina zoals Boosted Posts dat doen. Je moet in gedachten houden dat je je Facebook page feed moet bewaren voor waardevolle inhoud en je promotionele berichten voor je advertenties moet laten.

Om er zeker van te zijn dat je Facebook Ads werken, moet je begrijpen dat het richten op de juiste doelgroep het belangrijkste is. Je kunt een fortuin uitgeven aan promotie, maar je zult geen resultaten krijgen als je advertenties niet aan de juiste mensen getoond worden.

Er zijn twee soorten doelgroepen die je kunt targeten als je Facebook Ads maakt: gelijkaardige doelgroepen en doelgroepen op basis van interesse. Hieronder zie je hoe je ze kunt gebruiken:

Gelijkaardige doelgroepen: Hoe werkt dat?

Als je je zaak al een tijdje beheert, zou je een lijst moeten hebben van de e-mailadressen van je klanten en sitebezoekers uit de kassagegevens of abonnementen. Als dat niet zo is, lees dan verder, en ik laat je zo meteen een andere mogelijkheid zien.

Op Facebook kun je je e-mail lijst uploaden en een gelijkaardige doelgroep maken. Een gelijkaardige doelgroep zijn mensen met dezelfde interesses en gedrag als je huidige klanten.

Je hebt minstens 1000 e-mails nodig om een gelijkaardige doelgroep te maken. Hoe groter de lijst, hoe hoger de kwaliteit van de doelgroep die je krijgt. Hier is een stap voor stap handleiding over hoe je dit doet:

  1. Download je lijst met e-mailadressen. Zorg ervoor dat het in een Excel of .CSV-bestand is, of je kunt ook de e-mailadressen uit je lijst importeren
  2. Ga naar Audiences in je Facebook Ads Manager
  3. Klik op Create Audience en vink het vakje Customer List aan
  4. Upload je e-mail lijst en geef de audience list een label
  5. Vink aan welke kolommen je wilt dat Facebook gebruikt en klik op Save.

Als je dit doet krijg je je eigen lijst van gelijkaardige doelgroepen met dezelfde acties als je huidige klanten en abonnees.

Maar, ik heb geen e-maillijst met klanten. Wat moet ik nu doen?

Door Facebook Pixel te gebruiken kun je ook gelijkaardige doelgroepen maken, zelfs zonder dat je een klanten e-maillijst hebt. Je moet eerst Facebook Pixel op je pagina installeren, zodat het je bezoekers en conversies kan volgen. Als het eenmaal draait, kun je nu beginnen met het maken van audiences van de bezoekers van je winkel.

Dit is hoe je dat doet:

  1. Ga naar je Facebook Ads Manager, kies sectie Audiences
  2. Klik op Custom Audience > Website Traffic > Anyone who visits your
    website, en kies je website uit de lijst
  3. Genereer een nieuwe Lookalike Audience uit de zojuist gemaakte Custom Audience

Als je klaar bent, ben je ook klaar met het maken van een gelijkaardige doelgroep van gebruikers die dezelfde acties hebben als je bestaande klanten.

Als je een gelijkaardige doelgroep wilt die zich alleen richt op mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald product, groepeer je bezoekers dan op productcategorieën of pagina’s waar ze naartoe gaan. Om dat te doen moet je in stap 2 kiezen voor People who visit specific web pages in plaats van voor Anyone who visits your website. Voeg URL zoekwoorden van je productpagina’s toe en klaar is kees.

Behalve de eerder genoemde opties kun je ook gelijkaardige doelgroepen maken op basis van:

  • Volgers van je Facebook bedrijfspagina
  • Mensen die interactief op je posts hebben gereageerd
  • Mensen die een bepaalde actie op je website hebben voltooid, zoals het invoeren van hun betaalgegevens of het toevoegen van een product aan hun winkelwagentje

Maak doelgroepen op basis van de interesse van de gebruiker

Je richten op mensen met specifieke interesses is een andere manier om een publiek samen te stellen. Probeer een publieksinteresse te vinden die nauw aansluit bij wat je probeert te verkopen.

Stel je voor dat je merchandise verkoopt bedrukt met puppy’s. De interesse “Puppy’s” is niet specifiek genoeg. Ongeveer 27-30 miljoen Facebook gebruikers in de VS, in de leeftijd van 18-65+, houden van puppy’s.

Bedenk nu wat voor soort mensen van puppy’s houdt. Combineer ze met verschillende interesses, demografische gegevens, en gedrag. Op die manier kun je je publiek specifieker maken:

Hoe oud zijn ze?
Wat is hun gezinsstatus?
Waar houden ze van?
Welke boeken lezen ze?

Probeer je publiek te verkleinen met behulp van de velden die je aangeboden krijgt als je Facebook Ads maakt. Anders zul je niet het maximale bereiken en je budget gewoon verspillen.

Wat maakt een goed Facebook advertentie publiek?

Er is niet echt iets dat deze vraag volledig kan beantwoorden. Maar als je je richt op mensen die al een idee hebben over je merk (Bestaande klanten of Facebook volgers), kunnen interessedoelgroepen variëren van tien- tot honderdduizend gebruikers. Anderzijds kan de omvang van gelijkaardige doelgroepen oplopen tot 1 miljoen, afhankelijk van je campagne.

De grootte van je publiek doet er niet toe. Of het nu groot of klein is – je wilt niet te specifiek of breed zijn. Als het te specifiek is, zal je publieksbereik erg laag zijn; als het te breed is, zul je veel gebruikers bereiken die niet echt in je product geïnteresseerd zijn. Zorg ervoor dat je je doelgroepen in evenwicht brengt om altijd in het midden te eindigen.

Hoe je maak je Facebook advertenties die de beste teksten en visuals hebben

Je moet Facebook Advertenties maken die overtuigend en aandachttrekkend zijn, willen ze converteren. Dit zal testen hoe goed je advertentie creatives zijn.

Er zijn twee elementen aan advertentie creatives: tekst en visueel.

Er is een visuele hiërarchie in elke Facebook advertentie. Hoe groter het verschijnt, hoe belangrijker het is. Het visuele – dat het grootst is – is het belangrijkst. Gevolgd door de kop, dan het bijschrift bij het bericht, en tenslotte de call-to-action knop.

Een afbeelding die boeit, doet een publiek de tekst lezen, en een overtuigende tekst laat de lezer geen andere keus dan de call-to-action knop te beantwoorden door erop te klikken.

Beste afbeeldingen die werken bij het maken van Facebook Ads

Hier is de stijl van visuals die bewezen hebben het beste te zijn in advertentiecampagnes:

Ingezoomde foto’s van hoge kwaliteit van het product

Je zou willen dat je product duidelijk zichtbaar is in Nieuwsfeed advertenties. Je moet er ook voor zorgen dat het ook aan de rechterkant duidelijk is. Hier kun je onderscheid maken tussen hoe een advertentie er in de Nieuwsfeed en aan de rechterkant van de pagina uitziet:

Een portret van een persoon die naar je wijst of kijkt

Door dit te doen zou de lezer het gevoel krijgen dat hij werkelijk aangesproken wordt. Oogcontact en aangesproken worden versterkt positieve gevoelens ten opzichte van een product of dienst en motiveert gebruikers verder om het te kopen.

Kleurrijke en heldere afbeeldingen die er in de feed uitspringen.

Je hebt maar 2,5 seconden om de aandacht te trekken van een gebruiker die door zijn nieuwsfeed scrolt op een desktop en 1,7 seconden op een mobiele telefoon. Dat is de hoeveelheid tijd die gebruikers besteden aan een stukje inhoud in hun Facebook feeds. Hier is een kort voorbeeld van een advertentie met felle kleuren:

Teksten die het beste werken als je Facebook advertenties maakt

Je hebt verbluffende en boeiende visuals gemaakt; nu is het tijd om een verkoop te closen met een meeslepende advertentietekst. Als het op tekst aankomt, is dit wat het beste is:

Sociaal bewijs

Niets is effectiever dan te laten zien dat sommige mensen je producten of diensten al gekocht hebben. Dit laat zien dat ze je al vertrouwen of je aanbevelen bij anderen. Er zijn verschillende soorten sociaal bewijs die je in je advertenties kunt gebruiken. Van het gebruik van citaten tot het gebruik van cijfers. Hier is een voorbeeld van een tekst met sociaal bewijs:

Benadrukken van aanbiedingen

Maak een unieke kortingscode voor gebruikers en vermeld die in je Facebook Ads. Vergeet niet het te markeren, zodat het gemakkelijker te zien is. Het direct in de titel vermelden werkt absoluut het beste.

Je moet minstens 6 advertenties per campagne maken met 2-3 verschillende afbeeldingen en tekstvariaties. Het is een uitdaging om advertentie-visuals te scheiden van de tekst, want ze werken hand in hand om mensen over te halen te klikken. Experimenteer met verschillende combinaties van foto’s en tekst in een campagne om te zien wat werkt en wat niet.

Maak Facebook advertenties: Stappenplan voor beginners

Tien miljoen bedrijven over de hele wereld gebruiken Facebook om hun merk op de markt te brengen. Met dat gezegd hebbende, is het gemakkelijk geld te verliezen als je net begint en als je niet zeker bent van wat je doet, want de concurrentie is pittig.

Maar je hoeft je niet te laten ontmoedigen. Op Facebook wordt de winnaar van deze strijd niet bepaald door wie het grootste budget heeft, maar door degene die de slimste aanpak heeft.

Door ervoor te zorgen dat je het juiste publiek selecteert voor je je advertentie laat lopen, kun je elke cent die je aan je advertenties besteedt doen meetellen. Laat je niet intimideren als dat betekent dat je je met een paar mensen op een groep gebruikers moet richten. Een klein publiek baant de weg voor je om mensen te ontmoeten die echt geïnteresseerd zullen zijn in wat je verkoopt.

Zorg er ook voor dat je, voor je je aan meer geavanceerde reclamestrategieën waagt, je nieuwe kennis eerst op de proef stelt en een nieuwe campagne op Facebook maakt.

GigaLeads is een full-service digitaal marketing bureau. We kunnen je helpen je bedrijf op veel verschillende niveaus te versterken. We kunnen je hele advertentiecampagne strategie beheren en professionele adviezen geven om je bedrijf te helpen groeien.

Gigaleads biedt op maat gemaakte B2B-leadgeneratiecampagnes.
Je loopt maandelijks meer dan 100+ leads mis!

Ontdek hoe veel leads Gigaleads voor jou gan garanderen, zonder enig risico!

Ontdek hoe het werkt!

Let's talk!

Ben jij klaar om jouw bedrijf naar het volgende level te tillen? Neem dan snel contact op om te kijken of we een match zijn.

Zie je geen boekingsformulier?

Klik hier!
Top social media marketingbedrijf in de energie- en natuurlijke hulpbronnensector in Londen, erkend door Clutch.Badge: Top mediaplanning- en inkoopbedrijf in Cambridge 2024, erkend door Clutch.Badge: Top reclamebedrijf in Nederland 2024, erkend door Clutch.
Badge: Hoogst gewaardeerd bedrijf op Google Reviews, erkend voor klanttevredenheid.

Plan een afspraak in!

Vul onderstaand formulier in om te zien of je in aanmerking komt voor onze service.

Plan een afspraak in!

Vul onderstaand formulier in om te zien of je in aanmerking komt voor onze service.
Bekijk onze privacyverklaring
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.