Een goede landingspagina is de sleutel tot het winnen van de strijd om engagement tussen websites. Als je zo’n website hebt, moet je een goed converterende landingspagina hebben om bezoekers in leads om te zetten. Als je niet weet hoe je dat moet doen, maak je dan geen zorgen! Ik zal je precies laten zien hoe je er een kunt maken.
“Je krijgt nooit een tweede kans op een eerste indruk.”
Een goede landingspagina is onmisbaar om mensen naar je website te krijgen. Maar wat je bedrijf echt nodig heeft, is dat je weet hoe je een goede maakt. Eenvoudig gezegd moet je bezoekers krijgen die geïnteresseerd genoeg zijn in het unieke aanbod van je bedrijf om zich aan te melden. Met dat gezegd hebbende, moet een goede landingspagina een solide eerste indruk maken in de eerste 7 seconden dat een bezoeker je website bekijkt.
Een goede landingspagina die converteert moet verschillende benaderingen hebben, gebaseerd op een reeks overwegingen. De maker van een landingspagina moet zorgvuldig de industrie en de markt evalueren om de conversie te sluiten.
De volgende zijn enkele van de meest succesvolle en vernieuwende strategieën om een goede landingspagina te maken die bezoekers in leads omzet.
1. Trek je Bezoekers aan
Verkoop een beter leven
Bedrijven overtuigen mensen om hun website te bezoeken door verschillende marketing middelen. Ze zouden eerst uitleggen hoe hun product of dienst uniek is en hoe het een potentiële koper ten goede komt.
De eerste paar regels van de pitch moeten een emotionele snaar raken die een mogelijke oplossing geeft voor het huidige probleem van de bezoeker.
Een voorbeeld zou zijn: Hello Alfred. Ze praten over hoe hun diensten hun bezoekers hun vrije tijd kunnen teruggeven. Ze concentreren zich niet op het praten over hoeveel aannemers er zijn of hoe groot hun klantenbestand is. Door de juiste woorden te gebruiken zou de bezoeker zien hoe het aanbod zijn of haar leven beter kan maken.
Lever bewijs op je landingspagina
Een andere effectieve manier om bezoekers in leads om te zetten is door testimonials van gebruikers in je tekst op te nemen.
Neil Patel zegt dat het onmogelijk is een tekst te schrijven die zo goed is als die van je klant. Waarom is dat? Dat komt doordat een goede kopie afhangt van waar het vandaan komt. Het gaat er niet alleen om hoe het gezegd is en wat er in staat. Testimonials zetten mensen aan tot belangstelling. Het laat zien wat je klant ervaart als hij je product of diensten gebruikt.
Testimonials zouden bezoekers helpen gemakkelijk te denken aan de mogelijkheden die hen te wachten staan als ze eenmaal van je kiezen te kopen.
Leer hoe je de taal van je bezoeker spreekt
De juiste sfeer creëren voor je publiek is van cruciaal belang.
Het is essentieel dat de woorden die je gebruikt en de visuele opmaak van wat je verkoopt op elkaar afgestemd zijn. De bezoekers van je site moeten de emotie die je wilt overbrengen gemakkelijk kunnen ervaren. Of dat nu een gevoel van vertrouwen, formaliteit, of vriendelijkheid is.
Je moet in gedachten houden dat deze boodschappen niet een standaard soort overeenkomst moeten zijn. Hier is een voorbeeld van hoe taal en beeldmateriaal gebruikt worden tussen twee privé jet diensten.
Mensen die geïnteresseerd zijn in luxe en exclusiviteit zijn degenen op wie NetJets zich richt. Terwijl VistaJet zich richt op rijke gezinnen, door het een vanzelfsprekend onderdeel van hun leven te laten lijken.
De manier waarop deze bedrijven hun producten aanbieden zou een specifieke klant aantrekken die bij een bepaald beeld zou passen. Daarom levert het concept van de landingspagina een stijl die direct tot de specifieke behoeften en waarden van de doelgroep behoort.
2. Leid met Actie
Bied meteen oplossing aan op je landingspagina
Een goede landingspagina moet antwoord geven op de vraag waarom mensen de website bezoeken. Om bezoekers zich op je aanbod te laten richten, moet je landingspagina onmiddellijk en direct antwoord geven op de vragen die ze hebben.
Een voorbeeld zou de landingspagina van Airbnb zijn. Zij communiceren onmiddellijk waar hun bedrijf over gaat en hoe hun bezoekers zaken met hen kunnen gaan doen.
De ontwerper van de landingspagina van Airbnb’s website richtte zich op de kritieke onderdelen van het bedrijf. Hierdoor kunnen mensen snel acties ondernemen die hun betrokkenheid doen groeien.
Zodra bezoekers hun opties beginnen te verkennen en hun reis plannen, hebben ze al tijd en emotie geïnvesteerd. Het is ook een goede landingspagina omdat mensen pas gevraagd worden zich aan te melden voor een account als ze besloten hebben te boeken of een verblijf op te slaan.
De website van Airbnb heeft voortdurend mensen geholpen hun gekozen acties te voltooien of die wens op te wekken om hun moeite te sparen als ze nog andere opties aan het verkennen zijn.
3. Maak een Aanbod die Ze Niet Kunnen Weigeren
Stimuleer aanmeldingen
Elk bedrijf heeft als doel de aandacht van klanten te trekken om een verkoop te kunnen doen. Het probleem is dat het delen van e-mailadressen voor sommige mensen een gevoelige zaak kan zijn.
Laat bezoekers zien dat het afstaan van hun contactgegevens de moeite waard zal zijn. Een manier om dat te doen is door shoppers te verleiden in de vorm van een korting, een gratis proeftijd, gratis verzending, of andere verleidelijke freebies die kunnen aanzetten tot aanmelden.
Een voorbeeld hiervan zou Macy’s zijn. Zodra je op hun website komt, geven ze meteen 20% korting, omdat ze weten dat de mensen vakantie-inkopen zullen gaan doen. En wie wil er nou geen korting?
Geef bezoekers op een zinvolle manier informatie
Een andere gemakkelijke manier om e-mailadressen te verzamelen is door gratis materiaal aan te bieden, zoals e-books. In ruil daarvoor zouden je bezoekers je hun e-mailadres moeten geven.
Een voorbeeld hiervan zou UXPin zijn. Van hen is bekend dat ze e-books over allerlei onderwerpen aanbieden. Ze geven ze gratis weg in ruil voor het e-mailadres van een klant en nog een paar stukjes informatie. Bezoekers zouden er iets waardevols voor terug willen hebben; daarom zullen ze het niet erg vinden hun e-mailadres te geven om het te krijgen.
Zo kan UXPin e-mails sturen naar nieuwe abonnees om ze op de hoogte te houden van nieuwe en verleidelijke aanbiedingen.
4. Voorkom het verwarren van je bezoekers
Houd het formulier simpel
Veel dingen kunnen een inschrijvingsformulier maken of kraken; verwarring vermijden is er een van.
Alles wat te veel werk vraagt, zal verwarring veroorzaken en mensen weerhouden. Je kunt er ook rekening mee houden dat het ontwerp tot vergissingen kan leiden. Formulieren op goede landingspagina’s geven duidelijke labels en nuttige boodschappen, zodat mensen de informatie snel kunnen begrijpen.
Online validatie zou mensen helpen fouten te vermijden bij het inschrijven. Een goede landingspagina moet dit proces zo eenvoudig mogelijk maken. Is het essentieel dat mensen hun e-mailadres bevestigen met een extra invulveld? Het is ook altijd beter als mensen de mogelijkheid hebben om een gemaskeerd wachtwoord te zien.
Het maakt niet uit of je inschrijvingsformulier eenvoudig is. Ontbreekt het aan inline validatie, dan zullen mensen niet weten dat ze een verkeerd e-mailadres hebben ingevoerd voordat ze op aanmelden klikken. Dit soort verwarring kan inschrijvingen kosten.
5. Mobile-First
Gegevens uit 2016 hebben aangetoond dat het internetgebruik op mobiel en tablets voor het eerst groter was dan op desktops. Sindsdien is het vijf jaar geleden, en die stijging zal niet ophouden. Met dat gezegd, een goede landingspagina moet altijd eerst mobiel werken.
Zoekresultaten van Google geven de voorkeur aan mobielvriendelijke websites. Dat betekent dat bezoekers die je voor het eerst zien je website waarschijnlijk op hun mobieltje zullen bezoeken. Je website zal veel potentiële conversies verliezen als je landingspagina en inschrijvingsformulier niet goed werkt op mobiel.
Maak niet de fout dat je geen rekening houdt met Mobile-first. Er zijn nog steeds veel websites die deze tip niet volgen. Sommige websites zien er wel goed uit op mobiel, maar de inschrijfformulieren werken niet. In sommige gevallen zijn de velden en knoppen te klein, of heeft de ontwerper de invoermethoden ingewikkeld gemaakt om op mobiel te gebruiken.
6. Voorkom Te Veel Informatie Vragen
Less is more: Vraag alleen het strikt noodzakelijke.
Goede landingspagina ontwerpers moeten bedenken dat less is more. Dat wil zeggen: hoeveel informatie moet een bedrijf hebben om mensen op weg te helpen?
Het inschrijvingsproces moet niet aanvoelen alsof je ondervraagd wordt. Als potentiële conversies zo zouden voelen, zouden ze gewoon teruggaan naar Facebook en opnieuw beginnen te scrollen. Zelfs als de velden als optioneel bestempeld zijn, zullen je bezoekers nog steeds het gevoel hebben dat hun privacy niet gerespecteerd wordt.
Wat aanbevolen wordt om een goede landingspagina te hebben die converteert, is dat het inschrijvingsproces ervan alleen om een e-mail en een wachtwoord vraagt. Vragen naar de volledige naam en geboortedatum van de klant moet later tijdens het onboarding proces gebeuren.
Begin een Gesprek
Conventionele landingspagina’s met knoppen, links, en formulieren zijn langzaam aan het verdwijnen dankzij conversatie UI’s.
Vandaag zijn chatbots en conversatie UI’s het nieuwe normaal. Gartner onthulde dat tegen 2020 chatbots de eerste lijn van interacties met de klantenservice zullen runnen, en hij heeft geen ongelijk.
De cost-per-leads (CPL’s) dalen met 48%, volgens Arnav Patel, en de omzettingspercentages van leads worden verdubbeld omdat chatbots bijzonder effectief zijn in het stimuleren van klantenbetrokkenheid.
Typische landingspagina’s trekken bezoekers aan met opvallende visuals, animaties, en strategisch geplaatste CTA’s, meestal gevolgd door een formulier. Terwijl conversationele UI’s of chatbots onmiddellijk contact maken met bezoekers. Ze kunnen ook meer gepersonaliseerde hulp bieden en conversies exponentieel verbeteren omdat ze leads kunnen genereren en kwalificeren.
Voor- en Nadelen van Conversationele UI’s
Als het goed gedaan is, voelen chatbots op je landingspagina plezierig, vriendelijk, en behulpzaam aan. Dit kan ook goed werken voor een bedrijf dat in contact wil komen met potentiële klanten. Deze strategie zal het effectiefst zijn in de handen van dienstverleners, zoals reis- en verzekeringsaanbieders. Deze converserende UI’s kunnen geprogrammeerd worden om een reeks vragen te stellen, antwoorden op maat te geven en een gebruiker snel in de juiste richting te wijzen.
We moeten er ook rekening mee houden dat het nog steeds een machine is. Als hij slecht wordt uitgevoerd, kan een chatbot een bezoeker een afstandelijk gevoel geven. In het ergste geval zouden mensen het proces kunnen afbreken als ze zich ongemakkelijk voelen. Het is essentieel om in gedachten te houden dat bezoekers mensen zijn die vragen kunnen hebben die buiten de geprogrammeerde antwoorden vallen, of ze kunnen hun vragen stellen in een vorm die de chatbot niet gemakkelijk zal herkennen.
Niet elke industrie is geschikt om converserende landingspagina’s te hebben. Maar dat betekent niet dat het geen goede landingspagina kan zijn. Gesprekken zijn het begin van elke zinvolle relatie. Als je besluit dit op je landingspagina te zetten, moet je ervoor zorgen dat het een responsief, tweerichtingsgesprek kan voeren.
Maak een Goede Landingspagina die Converteert
Er zijn heel wat websites die concurreren om de aandacht van mensen. Zoals besproken heb je maar een paar seconden om een bezoeker te overtuigen zich voor je diensten of product aan te melden. Om een goede landingspagina te maken, moet je een plan maken over hoe en wanneer je je oproep plaatst voor bezoekers om zich aan te melden. Je moet ook bedenken wat en wanneer je om informatie vraagt.
Mensen raken geïnteresseerd in een product of dienst als ze de kans zouden krijgen om te verkennen en zich te binden. Om een goede landingspagina te maken die converteert, is de beste werkwijze dat de website er aantrekkelijk en moeiteloos uitziet; het inschrijfproces moet niet verwarrend zijn. Door de bovenstaande tips te volgen kun je een goede landingspagina ontwikkelen die meer klanten zal binnenhalen.
GigaLeads is een full-service digitaal marketing bureau. We kunnen je helpen je bedrijf op veel verschillende niveaus te versterken. We kunnen je hele advertentiecampagne strategie beheren en professionele adviezen geven om je bedrijf te helpen groeien.