Leads opvolgen als een pro is ook weggelegd voor jou. Je hoeft het wiel namelijk niet opnieuw uit te vinden om leads op de juiste manier op te volgen. Als je dit artikel leest dan heb je waarschijnlijk al een manier gevonden om leads te genereren. Je bent nu op zoek naar een manier om leads op te volgen waardoor de kans op een hoog conversieratio groter is. In dit artikel vertellen wij je alles over leads opvolgen als een pro met behulp van 5 waardevolle tips.
Dit is een lead in een notendop
Als je als marketeer of sales professional werkt dan krijg je te maken met leads. Leads zijn potentiële klanten die interesse in jouw product of dienst hebben. Bij leadgeneratie krijg je met verschillende leads te maken die je op een andere manier moet benaderen tijdens de leadopvolging.
Allereerst krijg je te maken met koude en warme leads. Een koude lead is iemand die voor het eerst in contact komt met jouw bedrijf. De websitebezoeker toont interesse door een contactformulier in te vullen waarna de koude lead in een warme lead veranderd. Het is vervolgens aan jou om de interesse van de lead vast te houden zodat de lead converteert naar een betalende klant.
Naast koude en warme leads krijg je ook te maken met marketing qualified leads en sales qualified leads. Een marketing qualified lead heeft extra overtuiging nodig om te converteren. Het is aan de marketingafdeling om erachter te komen wat deze lead nodig heeft om over te gaan tot een aankoop. Wanneer de lead zo ver is dat er een aankoop gedaan kan worden, veranderd de lead in een sales qualified lead. Om een sales qualified lead te converteren naar een betalende klant is effectieve communicatie essentieel. Leads opvolgen is effectiever met deze 5 tips.
Leads opvolgen als een pro: volg de lead direct op
Regel 1 bij leads opvolgen als een pro is om de leads direct op te volgen. Reactiesnelheid is enorm belangrijk. Als je een sales qualified lead opvolgt dan heeft de potentiële klant al aangegeven interesse in jouw product of dienst te hebben. Dit hebben zij gedaan door contactgegevens achter te laten. Het is nu aan jou om de lead over te halen om over te gaan tot een aankoop. Hoe langer je wacht met de opvolging van sales qualified leads, hoe lager de kans is dat deze mensen converteren naar betalende klanten.
Dit komt omdat websitebezoekers inmiddels weten dat er meerdere opties beschikbaar zijn. Als jij niet snel genoeg reageert, dan gaat de lead op zoek naar concurrenten die wel snel reageren. Dit wil je vermijden en daarom is het belangrijk om snel op leads te reageren. Doe dit door telefonisch contact met de lead op te nemen. Zorg hiernaast altijd voor een geautomatiseerde welkomstmail zodat de lead weet dat zijn/haar gegevens in goede orde zijn ontvangen. Door deze mail te automatiseren heb je het probleem van te laat reageren al getackeld. De mail wordt namelijk direct na de inschrijving automatisch verzonden.
Ben jij werkzaam binnen een groot bedrijf met meerdere afdelingen? Dan is het slim om een reactiesnelheid af te spreken. Kies bijvoorbeeld voor een specifiek tijdsbestek waarin er telefonisch contact gelegd moet worden met de lead. Communiceer het tijdsbestek naar de sales- of marketingafdeling voor effectieve opvolging van sales qualified leads.
Stel de juiste vragen als je leads gaat opvolgen
De tweede tip is om de juiste vragen te stellen tijdens leadopvolging. Dit klinkt logisch, maar als je niet stil staat bij de juiste vragen dan kun je deze ook niet stellen. Kijk voorafgaand aan de leadopvolging naar de website van de potentiële klant. Hier kun je misschien waardevolle informatie over de klant vinden. Bekijk ook naar de notities in het CRM systeem. De kans is namelijk groot dat er een collega is die al contact met de lead heeft gehad. Door voor het contact aandacht te besteden aan de behoeftes van de lead, kun je vragen samenstellen. Dit zorgt er tevens voor dat je goed kunt doorvragen tijdens een telefoongesprek waardoor je de lead effectief advies kunt geven.
Plan na het eerste persoonlijke contact vervolgstappen in
Een succesvolle lead opvolging stopt niet bij het eerste persoonlijke contact. In de meeste gevallen is het nodig om een vervolgstap te plannen. Sluit het eerste telefoongesprek bijvoorbeeld af met een uitnodiging op kantoor of een tweede belafspraak op een bepaalde tijd. Tijdens een tweede gesprek kun je bijvoorbeeld toelichting geven over onduidelijkheden in het aanbod of vragen beantwoorden.
Geef de potentiële klant na het gesprek de tijd om te beslissen of jouw dienst of product goed aansluit bij zijn/haar behoeften. Door een vervolgafspraak te plannen geef je de klant tijd maar leg je ook lichte druk op de lead. Hierdoor nemen mensen een aanbod meestal serieuzer. Hiernaast geef je niet alleen aan dat je een product of dienst wilt verkopen. Je laat de potentiële klant ook zien dat je een goede klantrelatie belangrijk vind en aandacht hebt voor de behoeften van de klant. Zorg bij een vervolgafspraak altijd voor een bevestigingsmail naar de lead zodat deze de afspraak niet kan vergeten.
Zorg voor een effectieve manier om leads bij te houden
De lead is binnen, het eerste contactmoment is geweest en nu zit je met losse notities die aan de lead gekoppeld moeten worden. Deze registratie zorgt ervoor dat iedereen binnen jouw bedrijf kan zien wat de status van een lead is, waardoor er specifieke actiepunten bepaald kunnen worden. Voor het veilig en effectief bijhouden van leads raden wij een CRM systeem aan. De meeste CRM systemen zorgen ervoor dat nieuwe leads automatisch geregistreerd worden.
Een CRM systeem helpt niet alleen bij de registratie van leads. Je kunt leads aan tags of categorieën toewijzen waardoor medewerkers in één opslag kunnen zien in welke fase van de klantreis een lead zich bevind. Er wordt als het ware een compleet overzicht van klantgegevens gemaakt. Hierin vind je naast contactgegevens ook terug hoeveel contactmomenten er zijn geweest, wanneer en welke mails er zijn verzonden, door wie deze mails zijn verzonden en welke notities er gemaakt zijn. Met een CRM systeem hebben alle medewerkers een compleet overzicht van klantgegevens in één centrale omgeving.
Tot slot is het mogelijk om actiepunten toe te wijzen aan medewerkers. Zo zorg je ervoor dat klanten bijvoorbeeld steeds contact kunnen hebben met dezelfde medewerker. Door de medewerker notities te laten maken tijdens leadopvolging, is het makkelijker voor een collega om werkzaamheden over te nemen indien nodig.
Zorg voor een goede communicatie tussen de sales- en marketingafdeling
Sales en marketing gaan op gebied van leadgeneratie en lead opvolging hand in hand. De marketing afdeling is verantwoordelijk voor lead generatie maar zodra de leads binnen zijn is het aan de salesafdeling om leads op de juiste manier op te volgen. Hierom is het belangrijk dat beide afdelingen goed met elkaar kunnen samenwerken. Door een CRM systeem te gebruiken voor interne communicatie zorg je ervoor dat beide afdelingen op één lijn zitten als het gaat om lead opvolging.
Voor de marketing afdeling geldt ook dat er gecommuniceerd moet worden over nieuwe marketing campagnes. Op basis van de leadgeneratie van een specifieke campagne kan de sales afdeling feedback geven. Door goede communicatie tussen de marketing- en salesafdeling kunnen marketing campagnes geoptimaliseerd worden naar aanleiding van data. Met goede communicatie kom je erachter welke campagnes wel en niet werken, waardoor je toekomstige campagnes kunt optimaliseren.
Zo kun je leads opvolgen als een pro
Door deze 5 tips in het achterhoofd te houden kun je leads opvolgen als een pro. Het begint allemaal bij het leggen van contact en daarna is het belangrijk om de potentiële klant te voorzien van relevante en waardevolle informatie. Als je tijd besteed aan het bouwen van een goede klantrelatie dan is het eenvoudiger om erachter te komen wat de potentiële klant precies nodig heeft.
Zorg bij leadopvolging voor een goede voorbereiding, maak tijdens de opvolging notities van het gesprek en maak op basis van deze notites een plan om de potentiële klant te overtuigen van jouw diensten en/of producten. Tot slot is het belangrijk om aandacht te besteden aan de registratie van leads. Door een CRM systeem te gebruiken wordt leadregistratie, lead opvolging én interne communicatie eenvoudiger en efficiënter.
Is de juiste manier van leadopvolging nog niet helemaal duidelijk voor jou of heb je hulp nodig bij lead opvolging in een specifieke niche? Bij GigaLeads staan wij graag voor jou en jouw bedrijf klaar. Onze kracht ligt in het ontwikkelen van een consistente stroom van leads door middel van bewezen online advertentie strategieën. Zo helpen wij MKB’ers en zelfstandige ondernemers bij leadgeneratie en adviseren wij hoe je leads het beste kunt opvolgen. Bij GigaLeads mag je rekenen op leads die interesse hebben in jouw organisatie.
Wil jij meer leren over leadgeneratie of wil jij gratis advies inwinnen over een samenwerking met GigaLeads? Neem nu contact met ons op om erachter te komen hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen met leads opvolgen als een pro.