Instagram werd 10 jaar oud in 2020. Voel je je al stokoud? Maak je geen zorgen, ik denk er net zo over. Het social media platform transformeerde prachtig in de afgelopen tien jaar. Daardoor werd het wereldwijd in alle leeftijdsgroepen steeds populairder. Naarmate de gebruikers de app meer gebruikten, leerden online marketing professionals hoe ze de advertentiemogelijkheden van het social media platform onder de knie konden krijgen. Zo ontstond de geboorte van Instagram advertenties.
Waar moet je beginnen met adverteren op Instagram?
Adverteren op Instagram biedt een bedrijf een heleboel manieren om zijn doelgroep te bereiken. Enkele voorbeelden zijn het maken van inhoud en samenwerken met andere gebruikers. Je kunt ook bekende influencers gebruiken om je merk te promoten. In deze korte tekst gaan we ons echter richten op Instagram advertenties.
Stap één: Maak relevante social media accounts aan
Facebook is eigenaar van een heleboel social media platforms, en dat geldt ook voor Instagram. Met dat gezegd, worden Instagram advertenties ook beheerd via Facebook’s Facebook Business Manager.
Als je dus van plan bent om aan Instagram advertenties te beginnen, moet je het volgende doen:
- Een account op Facebook maken
- Een Facebook bedrijfspagina voor je bedrijf maken
- Een Facebook Business Manager account maken
- Een advertentie-account op Facebook maken
Het zit zo: Je hoeft geen Instagram account aan te maken om met je Instagram advertenties te beginnen. Maar, ik raad je aan dat wel te doen voordat je begint. Ook al maak je Instagram advertenties aan op Facebook, je kunt deze advertenties alleen op Instagram uitvoeren.
Stap twee: Ga naar je Facebook Business Manager en koppel je accounts
Meld je aan op de Facebook’s Business Manager pagina en ga naar Business Settings.
Ga vervolgens naar “Pages“. Hier kun je je Facebook Business pagina koppelen.
Hier kun je een pagina toevoegen en toegang tot een pagina aanvragen. Je kunt in dit gedeelte ook een nieuwe pagina aanmaken.
Dit is ook de plaats waar je mensen kunt toevoegen die je bedrijfspagina’s voor je zullen beheren. Door dit te doen krijgen deze mensen overal toegang toe.
Je kunt deze stappen herhalen voor advertentie accounts en Instagram accounts.
Stap drie: Maak een campagne voor je Instagram advertenties
Voor we bij de desbetreffende stappen komen, moet je eerst weten hoe Instagram en Facebook campagnes gemaakt worden.
Campagne
Hier kiezen we de doelstellingen van onze advertenties. Gaat het om video views, engagement, of website verkeer? Je kunt uit de opties van Facebook de doelstelling kiezen die bij je strategie past.
Advertentie set
Hier specificeren we ons publiek en de advertentieplaatsingen. Je kunt hier ook je advertentiebudget en tijdsduur instellen.
Advertenties
Hier stellen we de eigenlijke advertentie in die de mensen van hun kant zullen zien.
Nu volgen hier de stappen:
Kies binnen Facebook Business Manager “Ad Accounts” en selecteer het advertentieaccount van waaruit je wilt adverteren.
Klik vervolgens op “Open Ad Account” om het advertentieaccount interface te starten.
Klik nu op de groene knop met de tekst “Create” en kies de doelstellingen voor je campagne.
Geef je campagne een naam en klik op “Next“.
Stap vier: Maak een budget en schema voor je Instagram advertenties.
De interface op de Facebook Business Manager brengt ons naar het “Ad Set Level“.
Bovenaan de pagina met de advertentieset kunnen we het budget kiezen (hoeveel wil je aan advertenties uitgeven?) en het schema (wanneer wil je de advertenties laten lopen?).
Je kunt deze instellingen van tijd tot tijd veranderen – ook als je je campagne al gestart hebt. Je kunt het budget verhogen of verlagen, en je kunt ook de datum van je advertenties verlengen of beëindigen.
Stap vijf: Bepaal je doelgroep
Dit is een essentiële stap in het maken van je campagne. Hier zou je weten welke soort gebruikers je advertenties zouden zien.
Het kiezen van het juiste publiek is essentieel voor het succes van je campagne.
Personaliseer je publiek aan de hand van hun leeftijd, geslacht, en locatie. Je kunt ook hun interesses en gedragingen erbij zetten.
Je kunt ook aangepaste doelgroepen gebruiken! Stel die in op mensen die je website hebben bezocht of mensen die met je video’s bezig zijn geweest. Behalve dat, kun je ook mensen selecteren die je bedrijfspagina al geliket hebben.
Stap zes: Kies de advertentieplaatsing
Dit is de plaats waar je zult beslissen over waar je advertenties zouden verschijnen.
Schakel elk platform behalve Instagram uit en kies “Next“.
Stap zeven: ontwerp je advertenties
Zorg ervoor dat het juiste account is gekozen in het gedeelte dat zegt “Instagram account“.
Daarna kun je nu beginnen met het maken van je Instagram advertenties!
Je kunt kiezen uit verschillende advertentie soorten en media:
- Video
- Foto’s
- Advertenties met enkele afbeeldingen
- Carrousel advertenties
Alles wat je hoeft te doen is de aanwijzingen te volgen om al het goede dat je hebt toe te voegen. De tekst, URL, en de CTA van je advertentie. Je kunt ook aan de rechterkant van het scherm zien hoe het eruit ziet voordat je het goedkeurt.
Als je tevreden bent met hoe je advertentie eruit ziet, kies je voor “Publish“, en je Instagram advertentiecampagne is nu klaar!
Houd er rekening mee dat het een paar uur kan duren voor Instagram je advertenties heeft beoordeeld. Zodra ze goedgekeurd of afgekeurd zijn, krijg je meteen een melding via e-mail.
Als je vandaag nog wilt beginnen je bedrijf te laten groeien, spreek dan online met onze digitale marketing experts bij GigaLeads.