Haal meer sales uit je leads met een CRM-systeem

Haal meer sales uit je leads met een CRM-systeem

Online gegenereerde leads zijn leads die zijn binnengekomen via een online kanaal. Denk bijvoorbeeld aan een website of social media kanalen als Facebook, LinkedIn en Instagram. Een lead is in een notendop een potentiële klant die interesse heeft getoond in jouw dienst of product. Na de leadgeneratie zet je het proces naar conversie in gang. Hiermee overtuig je leads om over te gaan tot een aankoop. Hoe verhoog je de conversie van online gegenereerde leads? Je ontdekt het de blog “Haal meer sales uit je leads met een CRM-systeem”.

Illustratie van een team dat aan een verkooptrechter werkt en inkomsten genereert | Gigaleads

Conversie van online gegenereerde leads versnellen

Het begint allemaal met het genereren van leads. Zodra er contactgegevens van een lead zijn binnenkomen is het belangrijk om zo snel mogelijk op de lead te reageren. Zorg bijvoorbeeld voor een geautomatiseerde mail die verzonden wordt na ontvangst van contactgegevens. Met tools als Calendly is het ook mogelijk om direct afspraken in een agenda te zetten. Dit is bijvoorbeeld van toepassing voor bedrijven die diensten aanbieden in een hogere prijsklasse. Als mensen een groter bedrag betalen dan is het belangrijk om een persoonlijke afspraak te maken waarbij de lead jouw gezicht kan zien. Plan bijvoorbeeld een lunch of een online meeting in met behulp van Calendly.

Voor alle leads geldt dat de opvolging zo snel mogelijk moet zijn. Bel de lead bij voorkeur binnen 24 uur op en zorg dat je na het eerste contactmoment een mail verstuurd met meer informatie. De interesse is gewekt maar het is nu zaak om de lead over te halen om te converteren. Door waardevolle informatie met de lead te delen na het eerste contactmoment, haak je in op deze interesse op het moment dat jouw dienst of product nog vers in de herinnering van de lead staat. De kans is daarom groot dat je door een snelle opvolging meer leads verzamelt.

Houd contacten bij in een CRM systeem

Zodra de gegevens van een lead binnen komen dan is het belangrijk om deze gegevens op een veilige plek op te slaan. Dit doe je het beste met een CRM systeem. Je kunt voor verschillende CRM systemen kiezen, maar bij het kiezen van een CRM systeem is er één gouden regel. Het CRM systeem moet ondersteunen bij snelle, eenvoudige en effectieve communicatie met klanten en medewerkers via één centraal platform.

Een CRM systeem biedt een centrale locatie voor het opslaan van klantgegevens. In een CRM systeem kun je klantcontacten op een overzichtelijke manier bijhouden en delen met collega’s. De kracht van een centraal platform is dat iedere werknemer alle informatie over een klant of prospect bij de hand heeft. Door elke transactie door de ogen van een klant te bekijken kun je de klantervaring effectief verbeteren. Met behulp van een CRM systeem breng je alle informatie van verschillende afdelingen bij elkaar. Hierdoor ontstaat er een up-to-date totaalbeeld van leads en klanten.

Verhoog de conversie van online gegenereerde leads met Pipefy

Het doel van een CRM systeem is om leads te converteren naar betalende klanten. Dit begint bij het wekken van interesse door bijvoorbeeld een speciale landingspagina te maken voor het genereren van leads. Pipefy biedt voor de generatie van leads handige formulieren aan die je met behulp van drag and drop eenvoudig zelf in elkaar zet. Volg de volgende stappen om een account aan te maken bij Pipefy.

Stappen voor het aanmaken van een Pipefy-account, inclusief het invoeren van gegevens, het selecteren van een team, en het maken van een contactformulier | Gigaleads

Automatiseer om conversie van online gegenereerde leads te verhogen

Automatisering is voor veel ondernemers een uitkomst op gebied van het verhogen van conversies. Het zorgt er namelijk niet alleen voor dat je minder tijd aan conversie verhoging hoeft te besteden. Je zorgt ook voor een razendsnelle opvolging. Snelheid is belangrijk bij het verhogen van conversie van online gegenereerde leads. Omdat je geen persoonlijk contact hebt in de eerste stappen van het leadgeneratie plan, is het belangrijk om een goede indruk achter te laten op een andere manier. Door snel contact op te nemen met een lead zorg je ervoor dat:

  • De lead een bevestiging krijgt dat de gegevens in goede orde zijn ontvangen;
  • Jouw diensten of producten nog vers in het geheugen van de lead staan;
  • De lead na het ontvangen van extra informatie converteer naar een betalende klant.

Het doel van automatisering tijdens leadgeneratie is het stroomlijnen van werkzaamheden en het elimineren van tijdrovende taken. Door automatisering kunnen medewerkers efficiënter en sneller werken. Of het nu gaat om de automatisering van advertenties, e-mails of social media berichten. Automatisering zorgt ervoor dat de juiste content op het juiste moment op de juiste plek terecht komt zonder extra inspanning. Gebruik voor de koppeling van verschillende programma’s bijvoorbeeld Zapier. De belangrijkste manieren waarop ondernemers automatisering in hun bedrijf gebruiken, vallen meestal in een van de volgende drie categorieën.

Automatisering van verkoopprocessen

Met de automatisering van verkoopprocessen staat de klant centraal. Ongeacht waar de websitebezoeker zich in de verkooptrechter bevind kun je het een en ander automatiseren. Door automatisering zorg je ervoor dat klanten, marketeers en salesmanagers op één lijn zitten. Het doel van automatisering van verkoopprocessen is om klanten betrokken en geïnformeerd te houden over jouw bedrijf, dienst of product.

Stel dat een websitebezoeker voor het eerst op jouw website terecht komt. Zorg er dan voor dat de website de klant automatisch uitnodigt voor een inschrijving op de nieuwsbrief zodra de klant de website wilt verlaten. Dit doe je met behulp van een exit-intent bericht. Je kunt nieuwsbrief formulieren instellen om getoond te worden bij de intentie om een pagina te verlaten. Je kunt er ook voor kiezen om de inschrijving te tonen wanneer mensen op een pagina scrollen. Dit zorgt er echter voor dat het formulier vrij snel opkomt. De klant heeft op dit moment nog geen kans gehad om de website te bekijken. Daarom werkt een exit intent formulier doorgaans het beste.

Als iemand een aankoop heeft gedaan dan kun je de welkomstmail automatiseren. Bedank de klant met behulp van een gepersonaliseerde mail. Na de welkomstmail kun je de klant bijvoorbeeld vragen om zich in te schrijven voor een wekelijkse nieuwsbrief van jouw bedrijf. Hierdoor werk je aan een sterkere klantrelatie.

Bij leadgeneratie is de automatisering van mails onmisbaar. Zodra de lead interesse heeft getoond kun je een geautomatiseerde informatieve mail sturen om de lead te overtuigen van de waarde van jouw dienst of product. Zorg ervoor dat je een sterke call to action in de mail verwerkt. Hierdoor is de kans groot dat de lead de website nogmaals bezoekt om een aankoop te doen. Werkt de eerste mail niet? Stuur dan na 5 tot 7 dagen een herinneringsmail.

Een persoon zoekt hulp via een online klantenservice platform, afgebeeld met een headset en spraakbubbel | Gigaleads

Automatisering van accountbeheer

Automatiseren van accountbeheer is erop gericht om de status van een lead te volgen. Je doet dit met behulp van vooraf ingestelde tags, labels en/of categorieën. Door deze aan de lead of klant te koppelen, reageert het CRM systeem met passende acties. Als een klant nieuw is dan wordt er bijvoorbeeld een welkomstmail verzonden. Een actieve klant heeft meer behoefte aan een informatieve mail die aansluit op eerder gekochte producten of diensten. De manier waarop je met mensen communiceert hangt af van de categorie waarin zij zich bevinden.

Je kunt accountbeheer automatiseren door tijd gebaseerde triggers in te stellen. Deze leiden tot verzending van e-mails, speciale aanbiedingen en andere berichten op basis van de tijd die een klant op de website besteed. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf dat op abonnementen is gebaseerd, dan kun je een klant automatisch een herinnering sturen voor het verlengen van hun abonnement wanneer deze bijna verloopt.

Triggers die op gebeurtenissen zijn gebaseerd leiden tot welkomstmails, bedank mails en andere berichten. Deze mails worden verzonden op basis van de interactie die een klant heeft met jouw bedrijf. Schrijft een lead zich bijvoorbeeld in voor de nieuwsbrief, dan verstuur je met behulp van triggers een geautomatiseerde welkomstmail.

Automatisering van de klantenservice

Automatisering van de klantenservice zorgt ervoor dat de klantenservice een lagere werklast heeft. Zo kun je met behulp van een CRM systeem bijvoorbeeld reageren op klanten vanuit een centrale omgeving waarin alle klantinformatie wordt verzamelt. Binnen de meeste CRM systemen kun je de volgende zaken automatiseren voor de klantenservice:

  • Verkooptickets automatisch registreren voor beheer;
  • De klantenservice op de hoogte stellen van nieuwe klantenticket met behulp van een melding;
  • Automatisch mails naar klanten sturen om hen te informeren dat hun mail goed is binnengekomen;
  • Automatisch mails naar klanten sturen na afronding van een ticket. Hierin kun je bijvoorbeeld vragen om de klantenservice te beoordelen voor interne verbetering.

Automatisering van antwoorden op klantvragen

Verhoog de conversie van online gegenereerde leads door automatische antwoorden in een AI te laden. Bijna elke website is tegenwoordig voorzien van een chat waarmee websitebezoekers snel contact kunnen leggen met de klantenservice. Deze chats zijn voorzien van een chatbot die automatisch antwoord geeft aan klanten. In de meeste gevallen kunnen veel gestelde vragen met een standaard antwoord beantwoord worden. Door deze antwoorden in de chat te laden voorkom je dat de klantenservice tijd hoeft te besteden aan het beantwoorden van de vraag. Je zorgt er ook voor dat klanten snel worden beantwoord via de chat waardoor de kans op conversie groter word.

Heb jij hulp nodig bij het verhogen van leadgeneratie maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem nu contact met ons op voor gratis advies van GigaLeads.  

Je loopt maandelijks meer dan 100+ leads mis!
Je loopt maandelijks meer dan 100+ leads mis!

Ontdek hoe veel leads Gigaleads voor jou gan garanderen, zonder enig risico!

Ontdek hoe het werkt!

Let's talk!

Ben jij klaar om jouw bedrijf naar het volgende level te tillen? Neem dan snel contact op om te kijken of we een match zijn.

Zie je geen boekingsformulier?

Klik hier!

Plan een afspraak in!

Vul onderstaand formulier in om te zien of je in aanmerking komt voor onze service.

Plan een afspraak in!

Vul onderstaand formulier in om te zien of je in aanmerking komt voor onze service.
Bekijk onze privacyverklaring
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Berg achtergrond
Orange flow lines