Merken kunnen Metaverse marketing gebruiken om hun uniciteit te maximaliseren en hun doelgroep te bereiken. Dat is de reden waarom bedrijven zich een voor een tot de Metaverse wenden voor digitale marketing.
Hoewel het een recente trend lijkt te zijn, is het idee al eerder ontstaan. Maar nu komen dingen pas echt op gang. Daardoor hebben bedrijven belangrijke redenen om aan dit historische evenement deel te nemen.
Wat is Metaverse?
De Metaverse is eerder een idee dat uit meerdere technologieën bestaat dan maar één technologie. Metaversaliteit leeft in elke virtuele omgeving. Om Metaverse te begrijpen moeten we dit in gedachten houden.
De Metaverse is gewoon een virtuele ruimte die naast de fysieke wereld bestaat. Je hoeft er niet over na te denken. Maak een virtuele persona en breng die tot leven in ons universum. Je kunt je in het Metaverse tussen verschillende ruimten bewegen, want je kunt het verkennen zoals websites op het internet. We kunnen het dus ook een universum noemen.
Matthew Ball begint met de beschrijving van de persistentie van het universum: “het wordt nooit “gereset”, “gepauzeerd” of “beëindigd”, het gaat gewoon eindeloos door,” en besluit met “een verbazingwekkend breed scala van bijdragers,” wat suggereert dat we meer maken dan statische webpagina’s.
Deze virtuele wereld kan functioneren als een videospel, een sociale netwerksite, of zelfs een winkel. Je kunt er een virtueel feest houden, voorwerpen kopen en verkopen, vergaderen en werken, of gezellig samenzijn. Daardoor heeft Metaverse marketing een belangrijk merkpotentieel. Het is aan jou en je verbeelding. Er wordt hier een breed scala aan mogelijkheden geboden.
Om de Metaverse verder te doorgronden, moeten we ook de technologieën onderzoeken. AR (Artificial Reality) vermengt de digitale en de fysieke wereld, terwijl VR (Virtual Reality) een virtuele omgeving voortbrengt die toegankelijk is via unieke gadgets. Deze omgeving wordt gecreëerd met AR en VR, die een rijke 3D-ervaring bieden.
De populairste virtuele digitale ruimten bij de jongere bevolking, zijn Roblox en Fortnite. Ze bieden bedrijven de mogelijkheid om op creatieve wijze reclame te maken voor hun producten. Maar naarmate de Metaverse aan populariteit wint, raken ook oudere generaties steeds meer gefascineerd.
Is dit het nieuwe platform voor digitale marketing?
Digitale marketing vereist boeiende interactie, die Metaverse volledig levert. Daardoor kunnen we beweren dat Metaverse het nieuwe digitale marketing platform is.
Er zijn veel virtuele conferenties, evenementen, en ontmoetingen in de digitale wereld, vooral onder COVID-19 omstandigheden. Hoewel het alleen virtueel is, kunnen ze toch bij elkaar zijn. Metaverse zal nog lang blijven bestaan, naar gelang het evoluerende gedrag en de ervaringen van de klant. Het is nog maar het begin, maar de digitale marketing Metaverse zal fascinerend zijn.
Omdat het zo pril is, kunnen zelfs basisconcepten voor merken werken. Er zijn al heel wat merken in het spel. En er zullen er nog veel meer komen. De Metaverse voor merken maakt veel ophef.
Op Metaverse kocht Nike het next-gen schoenenmerk. In 7 minuten verdienden ze 3,1 miljoen dollar. Het merk Louis Vuitton maakt veel gebruik van Metaverse marketing. Ter gelegenheid van de 200e verjaardag van hun stichter verscheen “Louis the Game,” een digitaal spel. Gebruikers sloten zich aan om Vivienne te helpen 200 verjaardagskaarsen te verzamelen terwijl ze door universums reisde.
Facebook’s nieuwe merk, Meta, werd geïntroduceerd door Mark Zuckerberg. Hij wil dat Facebook een Metaverse firma wordt. Gezien de marketing invloed van Facebook zullen bedrijven zich moeten aanpassen. Nieuwe digitale marketing methoden, waaronder Metaverse en NFT’s, zullen nodig zijn.
De Metaverse voor digitale marketing verandert de manier waarop mensen met elkaar in contact komen. Metaverse marketing bureaus groeien over de hele linie. Drie sleutelwoorden voor goede marketing kunnen plaats maken in dit universum: creatief, boeiend, en interactief.
Hoe de Metaverse digitale marketing zal transformeren
Het biedt onbegrensde mogelijkheden om conversiebevorderende marketingtechnieken te ontwikkelen. Merken kunnen campagnes beheren die in de echte wereld niet aantrekkelijk of eenvoudig zijn.
Wat zijn de digitale marketing uitdagingen?
Gezien de voordelen van de Metaverse voor digitale marketing, zijn er nog steeds problemen aanwezig. Als gevolg daarvan beginnen we met het bespreken van nieuwe thema’s in digitale marketing.
- Eén daarvan is intellectueel eigendom. Het is mogelijk dat je geen bescherming van intellectueel eigendom kunt krijgen als je inhoudproducent een AI is. In dit scenario kun je geen wettelijke rechten op je werk vestigen.
- Op de Metaverse zijn er beveiligingsproblemen die opgelost moeten worden. Kom meer te weten over hoe het bedrijf je gegevens zal gebruiken door hun website te bezoeken.
- Het is moeilijk te bewijzen wie de eigenaar is van een digitaal goed. Stel dat je online geld verdiend hebt. Je zult bewijs moeten laten zien dat het van jou is.
Wat zijn de mogelijkheden?
Intussen zijn de mogelijkheden in de Metaverse groter dan de uitdagingen. De Metaverse is een bloeiend veld waar je je zaadjes voor ondernemingen kunt zaaien.
Bouw sterke banden op
Je kunt langdurige relaties met klanten aangaan op een metaverse omdat het zeer interactief is. Ze zullen graag deelnemen aan je virtuele evenementen en je spelletjes spelen. Je hebt de mogelijkheid om je eigen plek te creëren of die van anderen te bezoeken. Gesponsorde evenementen en marketing vonden plaats op sites als Roblox.
Evenementen zoals spelletjes en evenementen zijn geweldige mogelijkheden om bedrijven met klanten in contact te brengen. In plaats van jezelf te promoten, geef je ze een plezierige ervaring. Je zult meer dagelijkse leden hebben die in je ruimte met elkaar omgaan als resultaat.
Verhoog je zichtbaarheid
Brand Metaverse is een populair onderwerp, maar het is nog in zijn beginstadium. Iedereen discussieert over de huidige campagnes. Als je een spannend voorstel hebt, wordt je naam over de hele wereld bekend. Je zult met meer mensen in contact komen, ongeacht of ze niet in de Metaverse zitten.
Richt je op betrokkenheidsmarketing
Je kunt potentiële klanten in je webwinkel begroeten. Mensen vinden het aantrekkelijk om te winkelen op eCommerce websites of via social media. Een 3D winkel waar ze virtueel kunnen ronddwalen en zich met andere klanten kunnen mengen zal erg in de smaak vallen.
Mensen kunnen winkels vanuit hun eigen huis bezoeken; vandaar dat deze winkels fysieke winkels vervangen. Het is alsof je door de producten van Amazon bladert, maar dan realistischer. Ze hebben ook de kans om de producten te proeven. Daardoor zijn je kansen om ze tot kopen te bewegen groter, en er is veel ruimte voor betrokkenheidsmarketing in deze ruimte.
Verhoog je inkomsten
Mensen in de Metaverse willen een gelukkig leven leiden. Ze willen mooie huizen, mooie kleren, leuke activiteiten, en kunnen opscheppen over wat ze hebben. Doe daarom je best om virtuele dingen te ontwerpen die mensen verlangen te kopen.
Geld uitgeven in de Metaverse is eenvoudig met fungibele tokens en cryptocurrencies. Met een slimme Metaverse marketing aanpak kun je je verdiensten vermenigvuldigen. In 2021 werd $2.43M in het Metaverse geïnvesteerd.
Waarom zijn merken aan het marketen in de Metaverse?
Terwijl technologie haar universum schept, zullen bedrijven altijd aanwezig zijn. Voor merken die een wereldwijd publiek willen bereiken, is dit de perfecte gelegenheid voor globalisering.
Het zal zich ongetwijfeld snel uitbreiden. Om een grote sprong naar je doelen te maken, moet je in de Metaverse bestaan voor het te laat is. We zijn daar allemaal getuige van geweest, eerst met de lancering van merkwebsites en daarna met de opkomst van eCommerce.
Concluderend zijn er talloze redenen voor bedrijven om in Metaverse marketing te springen, waaronder het voortdurend groeiende aantal gebruikers, eindeloze kansen voor merken, gemakkelijk te integreren concepten (die in de echte wereld niet uitvoerbaar zijn), en vele anderen.
Met Metaverse marketing kun je gedurfd zijn met je advertentie-ideeën als je die hebt. Je bent in dit universum verder dan de grenzen van de fysieke wereld, met eindeloze mogelijkheden. Daardoor is het een ideaal moment om doeltreffende advertenties te plannen en te ontwikkelen.
Neem vandaag nog contact op met onze digitale marketing experts bij Gigaleads!