De kracht van influencers: waarom je ze nodig hebt en hoe je de juiste kiest

De kracht van influencers: waarom je ze nodig hebt en hoe je de juiste kiest

We hebben de afgelopen jaren een toename van digitale marketing influencers waargenomen. Hier schakelen merken influencers in om meer mensen te bereiken, hun bereik uit te breiden, en een groter en betrouwbaarder netwerk van fans op te bouwen. Om hen in staat te stellen hun bereik te vergroten, gebruiken merken verschillende strategieën om hen te helpen bij het vinden van specifieke personen die het ideale publiek hebben voor hun producten en diensten. Deze connecties komen ook de influencer ten goede, want ze bieden een betere kans op ondernemerschap en tal van voordelen, zoals erkend worden als expert in je industrie, en ook allerlei financiële en niet-financiële stimulansen. Het is een win-win situatie voor iedereen.

Mensen vertrouwen influencers 92% meer dan bedrijven, zo blijkt uit enquêtes. Dit creëert een zakelijke kans voor marketeers, want het vertrouwen van mensen in influencers kan op hun producten of diensten worden overgedragen. Klanten zijn beduidend eerder geneigd het advies van een vriend te geloven dan de reclame van een merk.

Schrik niet als dit nieuw voor je is. Laat ons je helpen! Een digitale influencer in je team hebben kan je helpen je bereik uit te breiden en het vertrouwen in je merk te versterken. Hier is alles wat je moet weten voor je aan de slag gaat:

Illustratie met de titel "Digitale influencers" met een lijst van kenmerken van digitale influencers in een oranje tekstvak. Aan de rechterkant een foto van een influencer die op camera wordt vastgelegd | Gigaleads

Digitale influencers en wat ze betekenen

Influencers zijn meestal degenen die een aanzienlijke, betrokken en actieve aanhang op social media hebben opgebouwd. Het zijn het soort mensen dat de overtuigingen en het gedrag van mensen kan beïnvloeden. Ze zijn experts op hun gebied en hebben sterke relaties opgebouwd met hun volgers, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en communicatie in twee richtingen. De volgers streven ernaar net als de digitale influencers te zijn, te eten wat ze eten, te dragen wat ze dragen, en te kopen wat ze kopen. Ze zitten vooral op YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest, en andere social media platforms.

Je kunt je merk onder de aandacht brengen van een groot publiek als je Digitale Influencers aan je zijde hebt. Influencers zijn mensen die je bedrijf kunnen helpen voordeel te halen uit social media sites zoals Snapchat en Pinterest. Snapchat heeft bijvoorbeeld 310M maandelijks actieve gebruikers die naar schatting 10 miljard video’s per dag bekijken. Een andere is Pinterest, dat meer dan 100M maandelijks actieve gebruikers heeft.

Al deze kenmerken maken influencers ongelooflijk aantrekkelijk voor merken om mee samen te werken. Enerzijds krijgen merken toegang tot klanten die al geïnteresseerd zijn en geneigd zijn te kopen. Anderzijds zijn klanten eerder geneigd een persoon dan een merk te vertrouwen als ze het gevoel hebben dat ze die persoon persoonlijk kennen en met die persoon kunnen communiceren. Daardoor zijn merken tegenwoordig geneigd veel geld te betalen voor gerichte mensen om hun producten of diensten aan een gunstige influencer te koppelen.

Illustratie met de titel "Verschillende soorten influencers," met drie categorieën: Micro-influencers, Macro-influencers, en Mega-influencers, elk met een korte beschrijving en afbeelding | Gigaleads

Soorten digitale influencers waarvan marketeers op de hoogte moeten zijn

Iedereen op de social media heeft de macht om een influencer te worden. Beroemdheden als Kim Kardashian, Cristiano Ronaldo, Ellen DeGeneres, en anderen stonden bekend als “influencers”. Maar niet alleen de rijken en beroemdheden kunnen nu invloed uitoefenen, maar ook bekende bloggers, social media sterren, en zelfs gewone consumenten.

Influencers kunnen op basis van hun bereik in drie categorieën worden ingedeeld:

Micro-influencers

Het zijn mensen met minder social media volgers, meestal duizenden of tienduizenden. Ze hebben echter wel een hoger percentage engagement en een veel gerichter publiek. Ze zijn meestal minder duur dan supersterren en meer oprecht, ze bieden echte dingen aan waar hun publiek zich in kan vinden. Deze influencer heeft de hoogste merkrelevantie en het grootste vermogen om de gewenste actie van hun publiek te bevorderen, gebaseerd op persoonlijke ervaring met een merk en sterke relaties met hun aanhang. Dat is het beste voor conversies en betrokkenheid.

Banana Republic is een uitstekend voorbeeld van het gebruik van micro-influencers op Instagram voor mode en vrije tijd. Ze werken samen met mannen en vrouwen uit MKB bedrijven om hun kleding in verschillende contexten te showen. Influencers leveren actuele inhoud voor Banana Republic en maken hun aanhang op deze manier bewuster.

In totaal liet Banana Republic 13 advertenties lopen, die 43,2 miljoen mensen bereikten. Ze verhoogden niet alleen de merkbekendheid, maar kregen ook honderden afbeeldingen van hun artikelen tegen een lage prijs.

Macro-influencers

De steun hebben van een bekende macro-influencer kan je helpen om in korte tijd belangrijke resultaten te bereiken. Ze worden zelden op de rode loper gezien, maar ze kunnen miljoenen social media volgers hebben en bekend zijn in hun vakgebied. Het kunnen CEO’s, journalisten, of bloggers zijn, en ze worden vaak erkend als thought leaders in de industrie. Hoe hoger de kosten om met een influencer samen te werken, hoe meer volgers ze hebben. Je kunt er het beste gebruik van maken om merkbekendheid en betrokkenheid te vergroten.

Het partnerschap tussen Becca en Jaclyn Hill is daar een uitstekende illustratie van. Becca is een Australisch cosmeticabedrijf, opgericht in 2001, met producten die tegen 2012 in meer dan 36 landen op de markt kwamen. Estée Lauder kocht Becca in 2016, maar toch blijft het bedrijf groeien door influencer marketing.

Hun partnerschap met YouTube ster en digitale macro-influencer Jaclyn Hill hielp de firma aan een enorme groei en merkbekendheid. Ze werkten samen aan Champagne Pop, een limited-edition highlighter die onmiddellijk tractie kreeg en Sephora’s bestseller werd op de dag van zijn debuut.

Mega–influencers

Dit zijn social media supersterren met een aanhang van meer dan een miljoen mensen. Ze hebben de meeste betrokkenheid en bereik per post. Hoewel, dit alles kost wat, en meestal kunnen alleen de grootste merken in de industrie zich dat veroorloven. Mega-influencers zijn over het algemeen niet zo invloedrijk, vooral als het doel van je campagne conversies is, omdat ze het geringste potentieel hebben om publiek tot de nodige actie aan te zetten. Het is het beste om merkbekendheid te vergroten en eerste indrukken te maken.

Om zijn voornaamste concurrenten te verslaan, creëerde Adidas een influencer-gedreven social media marketing strategie. De hashtag #MyNeoShoot werd gebruikt om door gebruikers gemaakte inhoud te genereren voor de op jongeren gerichte campagne.

Adidas maakte gebruik van Selena Gomez’ sociale impact en beroemdheidsstatus om fans op te roepen foto’s in te sturen van zichzelf met Adidas merchandise aan.

De genoemde campagne was een groot succes, met meer dan 12k inzendingen en 71k hashtag vermeldingen van #MyNeoShoot. Adidas zag een verkoopstijging van 24,2 procent, terwijl Nike een verkoopdip van 9,1 procent zag.

Het vinden van de juiste influencers om te benaderen is een van de meest uitdagende aspecten van het opzetten van een influencer marketing campagne. In veel omstandigheden is de verleiding groot om voor de grote namen te gaan, omdat die het grootste publiek en de grootste slagkracht hebben. Het is echter van groter belang om de juiste fit te ontdekken. Het gaat niet alleen om de grootte van je publiek; het gaat er ook om hoe geïnteresseerd en doelgericht ze zijn. Weet dat hoe meer volgers een influencer heeft, hoe meer merkzichtbaarheid je zult verwerven, maar dat het conversiepercentage over het algemeen lager zal zijn.

Illustratie met de titel "Vind de juiste influencer voor je merk" met een lijst van belangrijke factoren zoals demografie, relevantie van inhoud, en authenticiteit. Een afbeelding van een influencer op een tablet. | Gigaleads

Vind de juiste influencer voor je merk

Het is tijd om een influencer te kiezen die goed bij je merk past, als je eenmaal een beslissing genomen hebt en geregeld hebt met welk type je in zee wilt gaan. Verschillende aspecten, waaronder je doelgroep, kunnen je helpen bepalen hoe gunstig een influencer zou zijn.

Demografie en engagement van volgers

Volgers en hoe waarschijnlijk het is dat ze de berichten van je geselecteerde influencer leuk vinden, er commentaar op geven of ze delen, maken allemaal deel uit van de post engagement. Antwoorden ze, informeren ze, of beginnen ze een gesprek? Hoe groter de connecties tussen de influencer en zijn volgers zijn, hoe meer betrokken het publiek is. Ga voor iemand die interactie heeft met het publiek in plaats van alleen maar dingen te pushen.

Je moet er ook naar streven een influencer te vinden met volgers die in leeftijd en geslacht vergelijkbaar zijn met je doelgroep. Als gevolg daarvan moet je eerst uitzoeken wie je gemiddelde klant of cliënt is en dan een influencer kiezen met volgers die bij dat karakter passen.

Afbeelding van een vrouw die op haar telefoon kijkt, met een tekstvak dat de groeiende rol van influencers in de digitale wereld beschrijft. Giga Leads logo linksonder. | Gigaleads

Relevantie van de inhoud

Het is van cruciaal belang een influencer te vinden wiens volgers van dezelfde leeftijd en hetzelfde geslacht zijn als je doelgroep, en ook hoe nauw het materiaal van de influencer aansluit bij je bedrijf. Je merk zal eronder lijden als de niche van de influencer niets met de jouwe te maken heeft. Je moet ervoor zorgen dat de inhoud die je influencer levert overeenstemt met de missie van je merk.

Zal het materiaal dat de influencer levert aantrekkelijk zijn voor je doelgroep? Wie is het meest effectief in het aantrekken en vasthouden van je doelgroep? Wie is er op Twitter populair in je branche? Als je reclame maakt voor exotische vakanties, bijvoorbeeld, zoek dan een influencer die verhalen vertelt over zijn reizen rond de wereld, video’s post van zijn avonturen, en in het algemeen het aangename leven promoot dat we allemaal verlangen.

Authenticiteit

Het belang van authenticiteit kan niet overschat worden. Als bedrijf heb je een eerlijke influencer nodig die uit persoonlijke ervaring spreekt om merkentrouw en vertrouwen te ontwikkelen. Iemand die niet alleen probeert de verkoop te verhogen omdat hij gecompenseerd wordt, maar die oprecht geïnteresseerd is om anderen te helpen door waarde te leveren. Je hebt een influencer nodig die gedenkwaardige en boeiende verhalen kan vertellen die er voor je doelgroep toe doen.

Zou je vertrouwen stellen in de aanbeveling van een influencer? Meer shares en reacties worden gegenereerd door boeiende verhalen dan door eenvoudige kortingen of productrecensies. Het wordt gebruikers soms te duidelijk gemaakt wanneer iets gesponsord is. Dit tast al snel de reputatie en betrouwbaarheid van de influencer aan en lijkt meer op traditionele reclame dan op influencer marketing. Laat de individualiteit van je influencer toe zonder al te veel richting te geven, want daardoor zal de inhoud minder authentiek lijken. Handhaaf de integriteit van je merk, maar laat influencers geen dingen zeggen die ze niet geloven. Je wilt niet dat je volgers het als regelrechte reclame zien.

Afbeelding van een hand die een smartphone vasthoudt, met verschillende sociale media-icoontjes erop. Een tekstvak beschrijft de kracht van influencer marketing | Gigaleads

Conclusie

Influencer marketing is een zeer efficiënte manier gebleken voor merken om hun doelgroepen op social media te bereiken en met hen in contact te komen. Influencers en hun oprechte inhoud helpen merken de aandacht van consumenten te trekken en hun steun te verdienen. Influencer marketing komt zowel je merk als de influencers ten goede. Het gaat om geven en nemen, dus benader influencers niet alleen om te nemen. Je moet in ruil waarde leveren aan je influencers en goede relaties opbouwen. Zo krijg je een win-win scenario.

Wil je je bedrijjf vandaag nog laten groeien? Neem dan contact op met een van onze digitale marketing experts bij GigaLeads!

Je loopt maandelijks meer dan 100+ leads mis!
Je loopt maandelijks meer dan 100+ leads mis!

Ontdek hoe veel leads Gigaleads voor jou gan garanderen, zonder enig risico!

Ontdek hoe het werkt!

Let's talk!

Ben jij klaar om jouw bedrijf naar het volgende level te tillen? Neem dan snel contact op om te kijken of we een match zijn.

Zie je geen boekingsformulier?

Klik hier!

Plan een afspraak in!

Vul onderstaand formulier in om te zien of je in aanmerking komt voor onze service.

Plan een afspraak in!

Vul onderstaand formulier in om te zien of je in aanmerking komt voor onze service.
Bekijk onze privacyverklaring
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Berg achtergrond
Orange flow lines