De beste handleiding voor het opzetten van een verwijzingsprogramma voor jouw bedrijf
Verwijzingsprogramma’s zijn de meest effectieve marketing om de beste consumenten aan te trekken – degenen die meer winkelen, langer blijven, en hun vrienden doorverwijzen. Verwijzingsprogramma’s sturen reclame van mens tot mens op de beste manier die we kennen – via mond-tot-mond reclame – een eenvoudige aanpak om consumenten over te halen hun vrienden door te verwijzen.
We weten dat consumenten die door een vriend verwezen worden 18% trouwer zijn, 16% meer inkomen verdienen, en tot 13% meer uitgeven. Ook weten we dat één tevreden klant kan leiden tot negen doorverwijzingen van nieuwe klanten. Dat is waanzinnig!
Of je nu kiest om je verwijzingsprogramma te ontwerpen met de steun van in-house ontwikkelaars of gebruik maakt van beschikbare verwijzingssoftware, deze grondige handleiding geeft je alles wat je moet weten over het verhogen van verwijzingen.
Volg deze acht stappen om een krachtig verwijzingsprogramma op te bouwen:
- Plan je verwijzingsprogramma
- Beslis over de beloning en stimulans
- Bouw je campagne
- Maak het makkelijk voor mensen om je campagne te delen
- Integreer je verwijzingscampagne met je bedrijf
- Start je verwijzingsprogramma
- Breng je verwijzingscampagne op de markt
- Volg je verwijzingen
Stap 1: Plan je verwijzingsprogramma
Een goed doordacht programma is de eerste stap naar een succesvolle verwijzingscampagne. Er is veel om over na te denken, van doelen stellen en schetsen hoe het zal functioneren tot de boodschap die mensen zou verleiden om aan het programma deel te nemen en het met hun vrienden te delen.
Doelen stellen
Doelen stellen en campagnes opzetten geven je een richtpunt om naar te streven. Of je nu je klantenbestand wilt vergroten, e-mail inschrijvingen wilt stimuleren, inschrijvingen voor wedstrijden wilt verhogen, of zelfs een nieuwe product introductie wilt promoten, wij kunnen je helpen. Het stellen van specifieke doelen maakt de ontwikkeling van een succesvolle verwijzingscampagne mogelijk.
Plan hoe de campagne zal werken
Een verwijzingscampagne kan op twee manieren worden opgezet: enkelzijdig of dubbelzijdig. Een enkelzijdige campagne beloont slechts één persoon in het verwijzingsproces. Bij een tweezijdige campagne ontvangen de verwijzer en de uitgenodigde klant een beloning. Het hebben van een volledig gedefinieerd campagnedoel kan helpen bepalen hoe je je campagne het beste kunt voeren en welke van deze twee mogelijkheden de beste is.
Denk na over de boodschap
Wat is je plan voor de positionering van je verwijzingsprogramma? Welke boodschap zou je sturen om klanten aan te moedigen vrienden door te verwijzen, en welke oproep tot actie zal verwijzingen aanmoedigen om nieuwe klanten te worden? Klanten zullen eerder geneigd zijn op een campagne in te gaan als die een krachtige boodschap heeft. De ene is om huidige klanten over te halen hun vrienden mee te nemen, en de andere is om gasten over te halen mee te doen.
Stap 2: Beslis over de beloning en stimulans
Kies een enkelzijdige of dubbelzijdige beloning
Verwijzingscampagnes kunnen eenzijdig zijn, waarbij slechts één gebruiker een beloning krijgt, of tweezijdig, waarbij de verwijzer en de verwezen persoon een beloning of een stimulans krijgen. Er is geen goed of fout verwijzingscampagnetype; kies alleen het type dat het meest zinvol is om je campagnedoelstellingen te bereiken.
Het verschil tussen een beloning en een stimulans
Gebruikers worden gemotiveerd om op een bepaalde manier te presteren door stimulansen. Gebruikers krijgen beloningen als een “geschenk” voor het voltooien van de beoogde actie. Gratis koopwaar, cadeaubonnen, of zelfs contant geld bij de hand zijn beloningen en stimulanssen. Houd echter de campagnedoelen in gedachten die je in stap één hebt geschetst en streef ernaar daarmee op koers te blijven.
Wat moet je beloning of stimulans zijn?
Doe moeite om een beloning of stimulans aan te bieden die je bedrijf ten goede komt. Waardebonnen, rekeningcredits, en kortingen zijn allemaal punten om te overwegen. Kies altijd prijzen en stimulansen die klanten aanmoedigen naar je bedrijf terug te keren. Het is ook een uitstekende manier om na te denken over hoe je die zult verdelen.
Stap 3: Je campagne opbouwen
In eigen beheer een verwijzingscampagne opzetten
Als je met je ontwikkelaar samenwerkt, geef hem dan een gedetailleerde beschrijving van hoe je de campagne wilt laten werken. Vermeld details over hoe je de campagne wilt laten verlopen, wie de prijswinnaars zijn, en wanneer. Je ontwikkelaar en ontwerper zullen ook een duidelijke briefing nodig hebben over hoe de campagne moet verschijnen en wanneer gebruikers tijdens het verwijzingsproces gecontacteerd moeten worden.
Een verwijzingssoftware gebruiken
Het wordt iets gemakkelijker als je besluit om kant-en-klare verwijzingssoftware te gebruiken. Je zult niet alles kunnen doen wat je wilt. Toch kunnen deze no-code verwijzingsoplossingen je helpen een uitstekende verwijzingscampagne te ontwerpen zonder een ontwikkelaar in te huren of enige vorm van code te leren. Dit is soms de meest ongecompliceerde en snelste methode om aan de slag te gaan!
Stap 4: Maak het mensen gemakkelijk om je campagne te delen
Praat met je klanten op dezelfde kanalen als zij met jou praten
Maak het je klanten eenvoudig om hun vrienden uit te nodigen op de kanalen waar ze al aan deelnemen. Jij bent degene die je klanten echt begrijpt. Je weet al waar ze met je communiceren, dus is het zinvol dat je klanten hun vrienden via die kanalen doorverwijzen.
Bied een verscheidenheid aan mogelijkheden om te delen
Mensen zullen meer vrienden uitnodigen als het voor hen gemakkelijker is om hun vrienden voor te stellen. Overweeg verschillende mogelijkheden voor delen aan te bieden, zoals verwijzingslinks (de meest gebruikelijke), aanklikbare knoppen, of zelfs QR-codes. Maak het eenvoudig om je verwijzingscampagne te delen via social media, e-mail, instant messaging, of zelfs in levenden lijve.
Stap 5: Integreer je verwijzingscampagne met je bedrijf
Je verwijzingscampagne verbinden met de interne systemen van je bedrijf vermindert je werklast en beperkt handmatige administratie tot een minimum. Er zijn talloze one-click no-code integratie tools beschikbaar om je verwijzingscampagne te verbinden met je CRM (zoals deze Hubspot verwijzingsapp) of je eCommerce bedrijf (zoals deze verwijzingsapp die verbinding maakt met Shopify).
Als je geen interface kunt vinden die met je bedrijfsmiddelen werkt, zoek dan naar verwijzingssoftware met een robuuste API, zodat je er zelf een kunt maken!
Stap 6: Start je verwijzingsprogramma
Lanceer je verwijzingsprogramma!
Het is tijd om je verwijzingsprogramma te lanceren en het live te zetten nadat je het geëvalueerd en getest hebt. Onthoud dat de beste verwijzingsprogramma’s vroeg op de markt komen en zich dan aanpassen afhankelijk van de inbreng van de klanten. Dus maak je geen zorgen als je het niet de eerste keer perfect voor elkaar krijgt; het hoort bij het proces van het bouwen van een succesvol verwijzingssysteem dat voor je werkt terwijl je slaapt.
Deel je verwijzingscampagne met klanten
Zorg dat je klanten aan je verwijzingsprogramma
meedoen en anderen beginnen te introduceren. Maak het ze eenvoudig om mee te doen en te beginnen met het doorverwijzen van hun vrienden.
Stap 7: Breng je verwijzingscampagne op de markt
Vertel bestaande klanten over je verwijzingsprogramma
Promoot je verwijzingsprogramma aan actieve klanten in je nieuwsbrieven of via aankondigingsmails. Maak verwijzingslinks voor je klanten met behulp van je bestaande database en verspreid ze via instant messaging, sms, of elektronische afschriften en rekeningen.
Richt je op inactieve klanten
Gebruik je verwijzingsprogramma om inactieve consumenten over te halen terug te komen. Voeg een klikbare hyperlink toe aan je website, promoot je bedrijf op social media, en stuur gepersonaliseerde berichten naar bestaande klantenlijsten.
Stap 8: Volg je verwijzingen
Controleer de prestaties van je campagne
Blijf de resultaten van je verwijzingsprogramma volgen. Kijk om te zien wie wie doorverwees. Hoe kom je aan je leads? Kijk welke inspanningen beter werken en waarom als je talrijke campagnes tegelijk hebt lopen.
Volg en beloon succesvolle verwijzingen
Succesvolle verwijzingen worden bijgehouden, en geconverteerde aanbevelingen worden geconsolideerd. Vergeet niet om gebruikers die met succes vrienden aanbeveelden en gebruikers die converteerden te belonen en stimulansen te geven (afhankelijk van het soort campagne).
Conclusie over een verwijzingsprogramma
Kwaliteitsdienst of -productaanbod en een gemeenschap van tevreden klanten zijn de fundamenten van succesvolle verwijzingsprogramma’s. Verwijzingsmarketing komt van de grond als je je consumenten vraagt hun vrienden door te verwijzen en het hen gemakkelijk maakt dat te doen. Hoe goed je product ook is of hoe bekend je merk ook is, inspanningen op het gebied van verwijzingsmarketing zijn de enige manier om mond-tot-mond verwijzingen, de juiste klantengroei, en een consistente ontwikkeling van de inkomsten te verhogen.
Als je je bedrijf vandaag nog wilt laten groeien, neem dan contact op met een van onze digitale marketing experts bij GigaLeads!