Meestal denken bedrijven dat het bij B2B leadgeneratie altijd om een direct en outbound proces gaat. Ze denken aan berichten die rechtstreeks naar klanten of potentiële kopers worden gestuurd die je gekwalificeerd hebt. Daarbij is het de bedoeling dat je overtuigend en aantrekkelijk genoeg bent. Als je dat met succes kunt doen, begint het publiek te reageren en zich te binden.
De B2B leadgeneratie methoden voor het genereren van leads zijn echter veranderd. Het gedrag van professionele kopers is ook veranderd. Deze mensen gaan naar Google en zoeken je uit in plaats van het aan mensen in hun omgeving te vragen.
Concurrentievermogen vereist tegenwoordig het gebruik van een breed scala van methoden. Daardoor is het aantal B2B leadgeneratie tactieken dat je ter beschikking staat toegenomen. Maar, in de huidige competitieve maatschappij, welke van deze B2B leadgeneratie tactieken zou je helpen succes te bereiken?
Hier zijn tien essentiële B2B leadgeneratie technieken voor jou. Deze zullen je bedrijf helpen om niet alleen op de hoogte te blijven, maar ook om vooruit te komen.
1. Onderzoek
Onderzoek is het begin van elke marketing poging. Dit proces zal je helpen slimmere beslissingen te nemen.
Het geeft je een duidelijke basis voor je marketing en geeft je belangrijke informatie waarmee je de resultaten kunt meten.
Door onderzoek te doen zul je je klanten beter begrijpen. Het zal je in het voordeel stellen om hen beter van dienst te zijn. Het geeft je ook inzicht in hoe je processen werken. Je zult weten welk deel van je bedrijf het beste werkt. Het zal je ook helpen beter te begrijpen wat voor diensten je moet aanbieden. Ondernemingen die systematisch onderzoek doen naar hun prospects en klanten groeien drie tot tien keer sneller en zijn winstgevender dan ondernemingen die dat niet doen.
2. Niche-gedreven strategie
Een van de belangrijkste dingen waarmee je rekening moet houden als je een bedrijf runt is specialisatie en niche targeting. Je moet ervoor zorgen dat je het proces van je bedrijfstak echt begrijpt.
Als je je specialiseert en je op één niche richt, zal dat alles gemakkelijker voor je maken. Door dat te doen zal je je doelgroep duidelijk maken dat jij degene bent die ze zoeken.
3. Een goed presterende website
De website van je bedrijf moet meer zijn dan een digitaal reclamebord of een brochure. Een gebruiksvriendelijke website is een must-have in de hedendaagse sector van de professionele dienstverlening. Je website moet dienen als het centrum van de online aanwezigheid van je bedrijf. Ze moet ook overkomen als een markt van gegevens die altijd rijk is aan informatie.
De website van je bedrijf is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Het is datgene dat je exposure geeft. Potentiële klanten zoeken online naar dienstverleners. Ten eerste moet de website van je merk gemakkelijk te vinden zijn om hun zaak te verwerven. Ten tweede moet je website je helpen de specialisatie van je bedrijf te verspreiden. Tenslotte moet het een sterke aanwezigheid op de markt vestigen.
Bij het onderzoek naar dienstverleners zijn websites veruit de populairste bron van informatie.
Als nieuwe klanten je site bezoeken, leiden instructieve informatie en goed gerichte aanbiedingen tot hechtere betrokkenheid. Dit levert je uiteindelijk verkoopkansen op.
Het ontwerp van je website is de tweede factor om rekening mee te houden. Web en grafisch ontwerp kunnen de indruk van je publiek beïnvloeden. Het verhoogt ook de herinnering en maakt een bedrijf snel merkbaar.
Het vermogen van vormgeving om publiek aan te trekken wordt vaak onderschat. Dit betekent dat het belangrijk is dat de website van een bedrijf opvalt. Plus, het zal ook vertrouwen uitdrukken als je website aantrekkelijk is.
Tenslotte is de bruikbaarheid van je website op verschillende platforms belangrijk. Vooral op mobiele telefoons, want de meerderheid van de consumenten gebruikt mobiele apparaten voor zaken. Het ontwerp van je website moet zich aanpassen aan het apparaat van de gebruiker.
4. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Je doelgroep moet je site gemakkelijk te gebruiken vinden. Dit is waar SEO om de hoek komt kijken.
SEO is een essentieel onderdeel van online b2b leadgeneratie. Hoewel SEO steeds verandert, bestaat het slechts uit twee hoofdonderdelen.
On-site SEO
- Toon op je website de ideeën die je publiek zouden aantrekken als ze geselecteerde zoektermen gebruiken. Meestal gaat het bij deze zoektermen over de diensten die je aanbiedt.
- On-site SEO heeft tot doel zoekmachines te laten weten waar je website over gaat. Zo kunnen zoekmachines meer passende resultaten aan zoekers geven. Wanneer het publiek zoekt naar dingen op jouw gebied van specialiteit, zal je website er uit springen.
Off-site SEO
- Dit gebeurt in de vorm van een link naar je website. Het is ofwel betrokkenheid op een andere website of iemand maakte een blogpost en verwees naar je bedrijf. Dit proces helpt je website aan autoriteit te winnen en zal je vroeg of laat erkennen als een leider op je onderwerp.
- Zoekmachines zullen je website meer gaan vertrouwen. Dat komt doordat meer websites zich verbinden met off-site SEO. Dat resulteert dus in hogere ratings.
5. Social media B2B leadgeneratie
Er is onderzoek gedaan en dat zei dat 60% van de kopers een kijkje nemen bij nieuwe dienstverleners via social media. Het is een meer gebruikte bron van informatie dan verwijzingen of aanbevelingen van branchegenoten.
Afgezien daarvan is de aard van verwijzingen veranderd door de opkomst van social media. Een recente studie heeft aangetoond dat 17% van verwijzingen op basis van expertise tot stand komen vanwege de betrokkenheid die op social media plaatsvond. Met andere woorden, social media versnellen je reputatie, inhoud, en expertise. Het stelt je in staat in contact te komen met waardevolle contacten en influencers. Je kunt je merk ook monitoren door sociaal te luisteren.
6. Adverteren
Je bedrijf kan efficiënt adverteren op een aantal platforms:
- Industriële publicaties en websites
- Social media
- Zoekmachine Marketing (SEM) – Google Ads, maar ook Bing en Yahoo
- Retargeting – Een op cookies gebaseerd systeem dat JavaScript code gebruikt om je publiek anoniem te “volgen” over het hele Web. Het toont ook passende advertenties voor hen.
Adverteren is niet alleen je bedrijf promoten. Het speelt ook een vitale rol bij het aanzetten tot het downloaden van inhoud. Als dat gebeurt, vergroot dat zowel je deskundigheid als je zichtbaarheid.
Je moet wel in gedachten houden dat je advertenties moet gebruiken die het meest geschikt zijn voor jouw soort bedrijf. LinkedIn en andere branchegerichte advertenties werken het best omdat je daarmee direct de juiste doelgroepen kunt aanspreken. Dit leidt tot meer conversies, een hogere CTR, en lagere kosten per download.
Anderzijds kan zoekmachine marketing (SEM), soms duurder en ingewikkelder zijn om te gebruiken om professionele diensten te promoten. Zo werkt het ook met Facebook advertenties, omdat het platform nu meer gebruikt wordt door professionele diensten dan andere social media netwerken zoals LinkedIn.
Met dit alles is het belangrijk te bedenken dat er heel wat soorten advertenties zijn. Ondernemingen die professionele diensten verlenen kunnen ze doeltreffender vinden of niet. Het hangt echt af van hun budget, advertentiedoel, targeting, en de industrie waarin ze werken.
7. Referral marketing
De structuur van verwijzingen naar professionele diensten is veranderd. Dit heeft veel invloed op je B2B leadgeneratie aanpak.
De marketingstrategieën voor verwijzingen van professionele diensten vertoonden een nieuw industriekenmerk: meer dan 81,5 procent van de leveranciers heeft een verwijzing gekregen van iemand die geen klant is.
Wat is de bron van deze verwijzingen? De grote meerderheid wordt gevonden op de reputatie van een bedrijf dat zich in één ding specialiseert.
Je kunt een merk creëren met een uitstekende aanwezigheid voor specialiteit in je gebied. Dat kan door inhoudsmarketing te combineren met de andere methoden op deze lijst. Verwijzingen en nieuwe opdrachten kunnen komen als gevolg van merkbekendheid.
8. B2B leadgeneratie automatisering en CRM
B2B leadgeneratie automatisering
Het vervangt steeds terugkerende handmatige processen met automatische. Ook groepeert het al je marketing kanalen in één solide systeem om campagnes te maken en te beheren. Het helpt ook bij het meten van programma’s.
Zoals elk hulpmiddel is het belangrijk de juiste marketing automatiseringssoftware voor je bedrijf te kiezen. Zorg ervoor dat de processen die het biedt goed passen bij wat je nodig hebt.
CRM
Een andere belangrijke software is het Customer Relationship Management System (CRM). Bedrijven gebruiken een CRM om klanteninformatie te organiseren en bij te houden. Met andere woorden, wat er ook gebeurt, een CRM helpt je georganiseerd te blijven.
Je CRM zal dienen als de bank van informatie die je over je klanten verzamelt. Deze informatie zou ook interacties omvatten. De informatie kan worden ingevoerd en opgeslagen. Ze kan ook geraadpleegd worden door medewerkers van verschillende afdelingen. Met dat gezegd, een CRM maakt je leven gewoon een stuk gemakkelijker.
9. Testen en optimaliseren
Testen en optimaliseren stellen je in staat je advertentie-initiatieven te herhalen. Het helpt je ook voortdurend beslissingen te nemen. Deze zijn allemaal eerder op feiten dan op instinct gebaseerd.
Testen en optimalisatie zijn je vaste leidraden, net zoals onderzoek de basis is van je B2B leadgeneratie. Stop nooit met het testen van je marketing tactieken.
Weergave van e-mails en landingspagina’s – Gebruik apps als E-mail on Acid om te testen hoe e-mails eruit zullen zien en presteren op verschillende apparaten en platforms.
10. Analyses en rapportages om B2B leadgeneratie te meten
Om de resultaten volledig te zien, moet je de juiste meetgegevens bestuderen. Je moet de juiste hulpmiddelen gebruiken om belangrijke gegevens over al je initiatieven vast te leggen. Dat omvat je website, social media, en SEO.
Een onmisbaar hulpmiddel om het verkeer op je website bij te houden is Google Analytics. Voor het analyseren en verbeteren van je SEO-prestaties kun je Yoast gebruiken.
Dankzij analyses en testen kun je nagaan wat werkt en wat niet. Accepteer ze en doe er je voordeel mee. Ze zullen je laten zien hoe je marketing van een kunstvorm tot een wetenschap kunt maken.
Conclusie
Het is nodig om niet zelfgenoegzaam te worden. De B2B leadgeneratie strategie van je bedrijf moet regelmatig gecontroleerd en verbeterd worden om concurrerend te zijn.
De digitale marketing industrie verandert snel. En vandaag zijn bedrijven die winnen degenen die de gegevens die ze verzamelen op de juiste manier gebruiken.
Als je vandaag nog wilt beginnen je bedrijf te laten groeien, praat dan online met onze digitale marketing experts bij GigaLeads.