Wereldwijd zoeken bedrijven al tientallen jaren naar manieren om hun bedrijfsvoering te vereenvoudigen, repetitieve klusjes te verminderen, en zich te concentreren op wat telt in termen van zakelijk succes. Fabrikanten gebruiken geautomatiseerde apparatuur om de fabricage te versnellen, terwijl restauranthouders apps en zelf-bestelsystemen gebruiken om bestellingen te verzamelen, maar zal automatisering een digitaal bedrijf helpen bij het verbeteren van het genereren van leads?
Het antwoord is ja, en het antwoord op je vragen zit verborgen in het artikel.
Lees verder om meer te leren over verschillende tactieken voor automatisering waarmee je je kunt concentreren op klantenmarketing in plaats van marketing voor het bedrijf. Bovendien lees je hier hoe je dat kunt doen.
Worstel je met deze problemen?
Maar neem eerst de tijd om de huidige werkstroom van je digitale marketing bedrijf te beoordelen en verbeterpunten te vinden. Hier is een overzicht van de meest voorkomende uitdagingen waarmee bedrijven te maken krijgen in hun dagelijkse streven om klanten te winnen en te houden. Als je:
- Veel leads genereert, maar de meeste daarvan zijn niet gekwalificeerd.
- Moeite hebt om naamsbekendheid en vertrouwen in je bedrijf te krijgen;
- Moeite hebt om voor belangrijke sleutelwoorden in de zoekresultaten te scoren, en SEO taken nemen veel tijd van je team in beslag;
- Outreach procedure te lang duurt, en je houdt de follow-ups nauwelijks bij;
- Geen tijd hebt voor iets anders bij het beheren van je huidige klanten.
Doen deze tekenen een belletje rinkelen? Heb je een zwak punt ontdekt in minstens één van de opgesomde categorieën? Dan is automatisering wellicht de oplossing! Het is een herinnering dat je marketing bedrijf het proces van leadgeneratie moet automatiseren om de kostbare tijd van je team terug te winnen. Lees verder voor aanwijzingen en suggesties.
Strategieën voor automatisering voor lead acquisitie
Hier is hoe je gekwalificeerde leads kunt krijgen en houden zonder dat je er iets voor hoeft te doen.
Identificeer leads van hoge kwaliteit
- Puur verkeer is een nietszeggend getal; wat belangrijk is voor je bedrijf is een gekwalificeerd publiek. Zelfs als dat betekent dat het verkeersvolume vermindert, is je beste aanpak om je volledig te richten op mensen die waarschijnlijk je klanten zullen worden.
Het probleem is dat het opsporen en contacteren van hoogwaardige prospects veel tijd kost. Gelukkig zijn er een paar mogelijkheden waarmee je dat moeiteloos kunt doen.
Ontwikkel een gedetailleerde client persona en zorg ervoor dat al je lead acquisitie activiteiten overeenstemmen met de eisen en interesses van je gewenste publiek. Dat is het eerste wat je moet doen voor je op de automatische piloot potentiële leads begint te produceren.
Als je eenmaal met gegevens uitgerust bent, ben je klaar om processen te gaan automatiseren:
- Automatiseer lead scoring om de hoogwaardige leads te scheiden van de rest van het verkeer, zonder naar hun eerdere activiteitspatronen te kijken. Sendinblue en SALESmanago zijn twee hulpmiddelen die je kunnen helpen de tijdrovende identificatiestap te omzeilen en meteen aan de nurturing van potentiële klanten te beginnen.
Vertrouwen opbouwen
Je moet leren om je als marketing bedrijf te onderscheiden van de intense concurrentie. Er is geen effectievere manier om dit te bereiken dan door sociaal bewijs.
Recensies en suggesties over je diensten zullen je in staat stellen nieuwe klanten te krijgen en vertrouwen in je firma te ontwikkelen. Persoonlijke aanbevelingen van personen die je kent zijn het meest effectief, maar toch zal 70% van de mensen suggesties van mensen die ze niet kennen vertrouwen.
Dit is waarom online recensies zo belangrijk zijn:
- Stuur getimede automatische e-mails naar je klanten, met het verzoek om feedback over je diensten op Facebook en/of Google My Business te plaatsen. Email automatisering is mogelijk met Hiver en Intercom.
- Verspreid de feedback automatisch over meerdere verkooppunten. Je potentiële klanten kunnen verschillende controles doen op de geloofwaardigheid van je bedrijf. Hoewel Facebook en Google My Business het meest voor de hand liggen, zullen sommige mensen je accounts op deze marketing netwerken misschien nooit zien. Daardoor is het belangrijk geen enkele potentiële lead bron over het hoofd te zien. Arrivala en andere soortgelijke oplossingen maken het je klanten gemakkelijk om een enkele beoordeling achter te laten op al je beoordelingsplatforms.
Rangschik voor relevante zoekwoorden
Als je een digitaal bedrijf in Philadelphia hebt, is de uitdrukking “digitaal bedrijf Philadelphia” je meest gezochte zoekwoord. De term is zeer concurrerend, en er zijn twee manieren om bovenaan in de zoekresultaten te komen.
Om voor je gewenste zoekwoorden te ranken, huur je een inhoudsmarketeer in met uitgebreide SEO vaardigheden en maak je een flinke hoeveelheid materiaal, ondersteund door uitgebreide linkbuilding activiteit. Het is een uitstekende techniek om dit te bereiken, maar het zal maanden duren voor je de top ranglijsten van Google bereikt.
Er is echter een kortere weg naar de top van Google’s ranglijsten. Je kunt je bedrijf in locatie-gebaseerde directories zetten, die al in de top drie staan voor de zoekwoorden waarnaar je zoekt. GigaLeads is een voorbeeld.
Met het zoekwoord “digitaal marketing bedrijf Emmen” als voorbeeld, is GigaLeads sterk aanwezig bovenaan in de Google zoekresultaten
Je kunt je bedrijf bovenaan GigaLeads’ lijst van digitale marketing bedrijven in Emmen adverteren en leads van hoge kwaliteit rechtstreeks naar je website sturen voor een vast bedrag dat veel minder is dan het loon van een content marketeer. Dat is een verstandige beslissing!
Versnellen van de outreach
Een van de meest effectieve manieren om leads te verwerven is door outreach. Volgens LinkedIn onderzoek zegt 62% van de organisaties dat LinkedIn outreach operaties effectief leads opleveren.
Hoewel het aantal opmerkelijk is, kan outreach uren van het werk van je team opslokken. Daarom is het gunstig om ten minste een deel ervan te automatiseren.
Je kunt verschillende hulpmiddelen gebruiken om op grote schaal klanten te werven en automatische (en gepersonaliseerde!) berichten en follow-ups te sturen. LinkedIn’s Sales Navigator, Zopto, en Expandi worden het vaakst aanbevolen.
Klanten behouden
De meest geautomatiseerde lead-genererende systemen zullen er niet in slagen tijd en moeite te besparen als het behouden van klanten verwaarloosd wordt. Ik neem aan dat je niet steeds nieuwe leads wilt genereren omdat je klanten verliest, maar omdat je je bedrijf geleidelijk wilt uitbreiden.
Je kunt de volgende aspecten van klantbehoud automatiseren:
- Geautomatiseerde social media rapportage is ideaal voor medewerkers die elke week of maand urenlang handmatig rapporten over hun social media prestaties maken. Plan geautomatiseerde rapporten met essentiële meetgegevens om e-mails naar je klanten en cliënten te sturen en zo tijd te besparen.
- Verzamel onmiddellijk input van klanten en reageer op de ontdekte eisen, voorkeuren, en hindernissen. Je kunt het proces versnellen door online enquêtehulpmiddelen te gebruiken.
- Geautomatiseerde e-mails om klanten terug te winnen kunnen je helpen verloren klanten opnieuw binnen te halen. Stuur drie tot twee maanden na de afronding van een project een e-mail naar je vorige klanten, waarin je informeert naar hun huidige problemen en wijst op de gebieden waar je bedrijf kan helpen.
Conclusie over automatisering
Het is voor elk digitaal bedrijf van groot belang zich te concentreren op wat het belangrijkst is: het genereren van leads voor hun klanten. Je bedrijf zal succesvoller zijn als je meer tijd en moeite aan hun eisen besteedt. Veel onderdelen van het proces van leadgeneratie en klantbehoud kunnen geautomatiseerd worden om je tijd te helpen besparen.
Wil je vandaag nog je bedrijf laten groeien? Neem dan contact op met een van onze digitale marketing experts bij Gigaleads!