Als je het aanstekelijke “Baby Shark” deuntje bent tegengekomen, dan heb je ongetwijfeld van TikTok gehoord. Het liedje is wel al een tijdje gedateerd. Dat komt doordat TikTok gemakkelijk een gestage stroom van nieuwe virale deuntjes kan produceren. De TikTok app, vroeger bekend als Musical.ly, kan snel dwaze liedjes voor het oog van de popcultuur brengen. Daarom zal adverteren op TikTok wel eens de verstandige volgende stap kunnen zijn!
Tegenwoordig is TikTok niet alleen voor tieners die danspasjes opnemen met pakkende deuntjes. Merken adverteren op TikTok omdat het naast Facebook ook een van de snelst groeiende apps en social media platforms is. Met dat gezegd hebbende, laat ik je zien hoe je kunt adverteren op TikTok en hoe het merken helpt om boeiende en succesvolle advertentiecampagnes te maken, zodat jij het ook kunt doen.
Wat is TikTok?
TikTok is een gecombineerd social media, video, en muziek platform. Het begon in 2016 en werd de meest gedownloade app in 2020. Het platform ving de creativiteit van niet alleen mensen, maar ook van merken wereldwijd. Het heeft onderweg heel wat dansen en “challenges” geïnspireerd.
Er zijn duizenden geluidsfragmenten en opgenomen video’s waaruit gebruikers kunnen kiezen. Ze kunnen lipsynchroneren, dansen, parkour doen of zelfs soundbytes mee acteren. Je kunt ook video’s bewerken, het versnellen of langzamer maken. Je kunt ook stickers toevoegen, speciale effecten gebruiken, of filters om de stemming van de video die je maakt te veranderen.
Hoewel video’s maar 15 seconden kunnen duren, kunnen mensen langere verhalen delen door maximaal vier video’s van 15 seconden aan elkaar te rijgen.
Gebruikers kunnen reacties achterlaten op de video’s. Ze kunnen zichzelf opnemen terwijl ze hun reactie laten zien als ze naar iets kijken. Er kan ook een “duet” gedaan worden door middel van een video naast elkaar op te nemen met bestaande video’s. Bij het doen van challenges wordt deze video-optie vaak gebruikt. Gebruikers kunnen in de app ook berichten naar elkaar sturen.
In 2021 heeft Tinuiti het aantal gebruikers op TikTok zien verdubbelen, en de grootste toename in advertentie-uitgaven in vergelijking met andere social media platforms. Daaronder vallen Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, LinkedIn en Pinterest.
Katy Lucy, Directeur Paid Social zei dat: “Nu engagement op Facebook duurder wordt, moeten merken naar opkomende sociale kanalen kijken voor meer betaalbare groeimogelijkheden. Daarom is het nodig je mediamix te diversifiëren en te switchen naar inventarisatie waar sneller groeipotentieel is, zoals TikTok, Snapchat, Pinterest en andere.”
Hoe werkt adverteren op TikTok?
TikTok promoot korte video-inhoud. Als je inlogt, beginnen de video aanbevelingen meteen te spelen.
Je kunt ook op de hoogte blijven van de huidige trends door andere gebruikers te volgen. De zoekfunctie gebruiken om challenges, zoekwoorden, en hashtags op te zoeken helpt ook. Er is ook een gedeelte waar je kunt zien wat de trends zullen worden door naar opkomende video’s te kijken.
TikTok is niet alleen voor individuele gebruikers. Bedrijven adverteren op TikTok door kortere “shows” te maken (dezelfde als de nieuwsberichten die je op Snapchat ziet).
Een grote groep van het publiek op TikTok is aan de jongere kant van de demografie dan op andere social media platforms. Het totale publiek dat de app heeft is divers. De gebruikers ervan zijn verspreid over brede leeftijdsgroepen, locaties en geslacht. Elke gebruiker heeft unieke voorkeuren voor de video’s die ze op de app willen zien. Om te weten wanneer en welke inhoud getoond moet worden, moet je begrijpen hoe het algoritme van TikTok werkt.
Het algoritme dat TikTok gebruikt is lange tijd geheim gehouden. Dat geheim leidde ertoe dat mensen raadden hoe de gepersonaliseerde For You Page (FYP) tot stand kwam. Alles veranderde in juni 2020 toen TikTok een gedetailleerde blog maakte over hoe de aanbevelingen voor de For You Page tot stand komen.
Gebruikersinteracties, video-informatie, en accountinstellingen zijn de dingen die deze aanbevelingen beïnvloeden. TikTok geeft de voorkeur aan organische content boven al het andere. Dit kan helpen om de betaalde advertentie strategie van een bedrijf te sturen als ze op TikTok adverteren.
Haley Kimmen, een Senior Specialist en Paid Social bij Tinuiti, zei dat werken op TikTok adverteerders beloont voor het verbeteren van de ervaring van gebruikers. Ze zei ook dat ze betere betrokkenheid en afgeronde verkopen zien als een bedrijf besluit met TikTok trends te werken.
Wat is TikTok’s publiek en bereik?
TikTok is momenteel beschikbaar in 150 markten over de hele wereld. De bekendste gebruikers hebben miljoenen volgers en kunnen miljarden views per maand krijgen. Het is ook beschikbaar in 75 talen.
TikTok is populair geworden bij alle leeftijden. Hoewel tieners de oorspronkelijke gebruiker van de app waren, zijn TikTok video’s volgens de Washington Post populair bij professionals over de hele wereld. Dat omvat artsen, politieagenten, en militairen.
Statistieken die je moet weten over TikTok’s publiek en bereik
- Van de 689 miljoen maandelijks actieve gebruikers van TikTok wereldwijd zal dit aantal tegen het eind van 2021 naar verwachting oplopen tot 1,2 miljard – 60% van de gebruikers in de VS is tussen de 10 en 29 jaar. 60% ervan is vrouwelijk. Omdat TikTok een cultureel fenomeen is, heeft 70% van de Amerikaanse tieners een actief account.
- Mensen van 35-44 jaar zitten ook al in de mix met tieners. Deze leeftijdsgroep vertegenwoordigt nu al meer dan een kwart van alle maandelijks actieve gebruikers.
- Als het gaat om het hebben van de hoogste social media betrokkenheid per bericht op welk sociaal media platform dan staat TikTok op nummer één.
- Na het zien van een advertentie of een productrecensie op TikTok zei 49% van de TikTok gebruikers dat ze in een enquête iets gekocht hebben.
- TikTok ging een samenwerking aan met Shopify om kopen via het social media platform gemakkelijker te maken.
Wat zijn de advertentietypes van TikTok?
TikTok heeft verschillende soorten advertenties die bewezen effectief zijn:
- In Feed Advertenties
- Brand Takeover
- Branded Effect / Hashtag Challenge
- Top View
- Dynamic Product Ads
- Reach and Frequency
In Feed Video Advertenties
Elke in-stream video op TikTok kan een van de drie bekende actiemodellen gebruiken:
CPclick, CPM, en CPView.
CPView kan alleen tellen als een gebruiker langer dan 6 seconden naar je advertentie keek.
TikTok’s advertentie targeting proces is vrij eenvoudig. Je kunt er alleen mee filteren op Leeftijd, Geslacht, en Locatie. Als je een eigen targeting lijst hebt, kun je die ook gebruiken.
Brand Takeover
Een brand takeover wordt geactiveerd als een advertentie onmiddellijk speelt na het openen van de app. Eenmaal geopend kan het merk een optie bieden om de gebruiker ergens anders heen te brengen. Of dat nu naar een TikTok profiel is of naar hun website.
Dit type TikTok advertentie is duurder dan In-View advertenties omdat maar één adverteerder dit type advertentie per dag kan gebruiken.
Branded Hashtag Challenge
De inhoud die TikTok gebruikers maken is altijd uniek, creatief, en deelbaar. Het advertentieformaat Hashtag Challenge maakt gebruik van deze strategie. Gebruikers worden gevraagd mee te doen aan een campagne die de uitdaging omvat die 6 dagen zal duren. Gebruikers plaatsen dan hun eigen video’s gebaseerd op het thema in die tijdspanne.
Top View
Hetzelfde geldt voor Brand Takeover; deze advertentie verschijnt als je de app opent. Top View staat echter toe dat video’s zoals In-Feed video’s als advertentie gebruikt worden.
Dynamic Product Ads
Met Dynamic product ads worden gebruikers automatisch opnieuw getarget met producten, afhankelijk van hun online gedrag.
Hoe te Adverteren op TikTok
Zet je TikTok advertentiecampagne op:
Wat het gemakkelijk maakt om te adverteren op Tiktok is dat het proces eenvoudig is. Het geeft ook veel mogelijkheden aan zijn adverteerders om gemakkelijk hun gewenste publiek te bereiken en betrokkenheid te stimuleren. Laat me je een snelle stap voor stap gids zien over hoe je dat kunt doen.
Maak een Tiktok Advertentie Account aan
Je kunt dat doen door deze link te bezoeken en op “maak een advertentie” te klikken. Laat je account verifiëren en ga akkoord met de servicevoorwaarden die TikTok heeft, en je kunt nu beginnen met het maken van je eerste advertentiecampagne.
Begin met het maken van je TikTok Advertentie Campagne
Nadat je met succes je TikTok advertentie-account hebt aangemaakt, ga je naar “account instellen”, waarna je een optie ziet met de tekst “bedrijfsinformatie”. Dit deel bestaat uit zes secties: bedrijfsnaam, promotielink, sectoren, adres, provincie, en postcode. Het volgende deel vraagt je naar je contact-, belasting- en betalingsinformatie.
Bepaal je Doelenstellingen
Nu je persoonlijke gegevens compleet zijn, kun je beginnen te kiezen uit de drie soorten doelen voor je advertentiecampagne:
- Naamsbekendheid – dit zal je merk helpen naamsbekendheid te creëren
- Overweging – dit is een uitstekende optie voor een reeds gevestigd merk. Dit zal gebruikers aanmoedigen om meer informatie over het merk te weten te komen en verkeer naar de website van het merk te leiden.
- Conversie – deze optie zal actieve gebruikers helpen actie te ondernemen ten aanzien van het merk dat de campagne voert.
Budget
Er zijn twee keuzes als het gaat om het instellen van een budget voor je TikTok advertentiecampagne: Dagbudget of Lifetime budget. Hiermee kun je beslissen hoeveel advertentie-uitgaven je dagelijks of voor de hele campagne moet gebruiken. Het is belangrijk te weten dat TikTok reclame een vast minimum budget heeft dat nodig is, afhankelijk van je keuze.
Het minimum voor beide keuzes is € 44,16. Advertentiegroepen kunnen echter draaien op een minimale dagelijkse besteding van € 17,67.
TikTok heeft een beperkt aanbod van advertentietypes en filtermogelijkheden. Met dat gezegd te hebben, moeten bedrijven die van plan zijn TikTok advertentiecampagnes te voeren, overwegen de beste en relevante content te maken.
Plaatsingen
De adverteerders mogen van TikTok kiezen op welke platforms de advertenties draaien. Niet alleen bij Tiktok zelf, maar ook bij zijn affiliates. Dat zijn dan News Republic, BuzzVideo, Vigo Video, en TopBuzz, om er een paar te noemen. Vigo Video, bijvoorbeeld, wordt alleen regionaal gebruikt.
Er is ook een functie die TikTok aanbiedt waarmee de app een betere plaats zou kunnen kiezen om de advertentie op te laten lopen. Als het systeem ziet dat de advertentie beter zal presteren op een bepaalde plaats, zal het de advertentie op dat platform laten lopen.
Targeting
Elke advertentiecampagne heeft een specifiek publiek voor ogen, en de app stelt je in staat ze te targeten op basis van specifieke criteria. Demografische opties die beschikbaar zijn, zijn de volgende:
- Leeftijd
- Geslacht
- Taal
- Locatie
Je kunt je publiek ook richten door na te gaan welke apparaten ze gebruiken. Best handig, vind je niet?
Details
Voor een meer specifiek targeting- en retargetingproces kun je bij TikTok ID’s uploaden van huidige TikTok gebruikers die eerder met je advertenties in aanraking kwamen via deze volgende formaten:
- ZIP
- CSV
- TXT
Hoe haal je het meeste uit TikTok content?
Er zijn drie geweldige manieren om ervoor te zorgen dat de inhoud die je maakt nieuw publiek bereikt. Dit helpt je om zelf meer inhoud te genereren en de bekendheid te vergroten.
Hashtag Challenges
Hashtag Challenges zijn een van TikTok’s belangrijkste advertentietypes. Deze challenges zorgen ervoor dat de gebruiker direct in contact komt met een merk. Het resultaat is dat de gebruiker een eigen video maakt waarin hij of zij de challenge aangaat. Dit is een snelle manier om je merk viraal te laten gaan, als je ervoor zorgt dat deze uitdaging goed wordt uitgevoerd.
User-Generated Content
Video’s die laten zien hoe gebruikers met je product omgaan zouden de gewenste effecten hebben op je merkdoelstellingen.
Je kunt dit promoten via je eigen video’s of op je profiel. Je kunt ook samenwerken met influencers die al een massale aanhang hebben met een publiek dat bij dat van jou past.
Influencer Marketing
Influencer marketing is een krachtig hulpmiddel, net als andere platforms. Er zijn altijd influencers met een aanhang die lijkt op je TikTok doelgroep. Werk met hen samen en maak inhoud die je merk bij de juiste gebruikers promoot.
Je moet er echter wel voor zorgen dat je met de juiste influencers samenwerkt. Communiceer met ze om de campagne te laten slagen. Ze moeten hun stijl behouden, en ze moeten ook vertrouwd worden door hun gebruikers. Hun inhoud moet authentiek overkomen op hun volgers; anders zal het niet werken.
Creatieve TikTok strategieën waar je op moet letten
Succesvolle advertenties op TikTok zien er niet uit als advertenties. Verwacht dat hoe meer plezier je hebt bij het maken van je advertenties, hoe succesvoller ze zullen zijn. Tiktok is geen plaats voor corporate branding, dus zet dat maar uit je hoofd. Dit waren de 9 tips die je kunt volgen om je TikTok advertentie creatives te verbeteren.
Conclusie
Engagement wordt duurder; als gevolg daarvan moeten merken andere manieren vinden om betaalbare opties te hebben om te blijven groeien. Dit moet gebeuren zonder de advertentie-uitgaven te beperken. Het is essentieel om je media te diversifiëren en over te stappen naar waar er sneller groeipotentieel is, zoals TikTok.
Als je vandaag nog wilt beginnen je bedrijf te laten groeien, praat dan online met onze digitale marketing experts bij GigaLeads.