Digitale marketingstrategieën zijn door de jaren heen verbeterd en ontwikkeld, maar deze vraag blijft steeds weer opduiken:
“Waarom is e-mailmarketing nog steeds zo belangrijk?”
Het ontwikkelen van een solide e-mail marketing strategie zal je helpen je doelgroep op een meer gepersonaliseerde manier te bereiken en ermee in contact te komen. Het zal je ook helpen je verkoop te verhogen tegen een zeer betaalbare prijs.
Verbeter de verkoop en klantacquisitie door middel van e-mailmarketing. Krijg kwalitatieve leads door gerichte, relevante en effectieve e-mails naar klanten te sturen.
Naast andere dingen heeft ook e-mail marketing een verandering doorgemaakt. Er zijn nu hulpmiddelen die jou en je bedrijf de mogelijkheid kunnen geven om op een meer toegankelijke manier klanten te bereiken.
Hier zijn 9 redenen waarom e-mailmarketing nog steeds zo belangrijk is in de huidige markt:
- Het is makkelijker om in contact te blijven met je publiek.
E-mails zijn in staat je klanten op de hoogte te houden. Aan de andere kant zijn je klanten in staat hun e-mail op elk moment te controleren. Het ontvangen van updates van je bedrijf zou hen een idee geven dat je aan hen denkt. Daarom is e-mailmarketing nog steeds essentieel.
De e-mails die je kunt sturen kunnen zo eenvoudig zijn als zeggen: “Hallo, we denken aan je. Bekijk deze aanbieding!” of “Hier is een update van wat je hier de afgelopen weken gemist hebt”.
Degenen die je vrijwillig hun e-mailadres hebben gegeven zijn er al aan toegewijd dat ze die mededelingen gaan ontvangen. Met dat gezegd, zullen ze die e-mails waarschijnlijk leuker vinden (zolang wat je stuurt de moeite waard is om te lezen en waarde heeft) en de betrokkenheid met je klanten stimuleren.
- Neem contact op met je klanten in realtime.
Litmus ontdekte dat 54% van alle e-mails geopend worden met een mobiel toestel. Deze informatie is onmisbaar als het gaat om het plannen van je marketingstrategie.
Met dat gezegd, bijna iedereen heeft toegang tot mobiele apparaten. Er is niemand op de wereld die niet van Apple en Samsung heeft gehoord. Ze gebruiken die niet alleen voor e-mails, maar ook voor andere soorten media om informatie te verzamelen. Afgezien daarvan leveren goed gemaakte e-mails op mobiele toestellen hogere conversieratio’s op dan op elk ander platform dan ook.
- Mensen gaan in op e-mails.
Al meer dan 40 jaar is e-mail een noodzakelijke vorm van communicatie. Naarmate de jaren vorderden, is het versturen en ontvangen van e-mails een van de snelste keuzes voor communicatie geworden.
Op de een of andere manier zijn we er op voorbereid om iets met een e-mail te doen als we hem eenmaal ontvangen hebben. Of het nu is om te antwoorden of om een bericht door te sturen. Het kan ook gebruikt worden om iets te kopen of om je aan te melden.
Met deze informatie kun je zeggen dat je e-mail kunt gebruiken om mensen je website te laten bezoeken. Niet alleen dat, maar je kunt ze ook laten weten dat ze de telefoon kunnen pakken om je op te bellen, of je kunt er een eventuele call to action in verwerken.
- Waarom e-mailmarketing gemakkelijk bij te houden is
De reden waarom e-mailmarketing gemakkelijk is bij te houden, is dat er een grote hoeveelheid aan hulpmiddelen is die je kunt gebruiken om het goed te doen. Je kunt afleveringspercentages, doorklikpercentages, en bounce percentages bijhouden. Niet alleen dat, maar je kunt ook zien of iemand zich afmeldt voor het ontvangen van e-mails van je.
Door dit te doen krijg je een duidelijker inzicht in hoe je e-mail campagnes werken. Je kunt erachter komen of je iets moet bijstellen, of dat je er helemaal vanaf moet. De gegevens die je samenstelt moet je niet negeren. Deze statistieken zijn essentieel omdat ze – als ze goed worden uitgevoerd – een groot onderdeel van je internet marketing campagne kunnen zijn.
Er zijn veel onderzoeken en enquêtes die de juiste getallen geven om op te mikken, maar het hangt allemaal af van de industrie en het publiek waarop je je richt. Als je klanten dagelijkse e-mails verwachten, kun je maar beter geven wat ze vragen. Als je echter te veel e-mails stuurt, kun je zien dat je afmeldingspercentage kan toenemen.
Je moet waardevolle inhoud bieden. Dat is waar het allemaal om gaat bij e-mailmarketing.
- Het is voordelig
Ja, je kunt snel veel consumenten bereiken voor minder dan een halve dollar per bericht. De kosten per conversie zijn zo laag dat e-mailmarketing de favoriete methode is van startende bedrijven.
SendGrid, een e-mailmarketing dienst, kost € 0,0006 per bericht bij gebruik van hun Platina Marketing E-mail level. Je kunt ook gratis tot 12.000 e-mails per maand versturen met Mail Chimp. Ze bieden ook een groter maandelijks plan voor bedrijven in ontwikkeling met tot 600.000 abonnees.
Met al het voorgaande is het zo dat, hoewel het een aanzienlijke ROI kan geven, het toch verstandig is om iemand, een expert, dit voor je te laten doen. Voor een 15.000 e-mail abonnees tellende database moet een bedrijf ongeveer 152 uur per jaar besteden aan het beheer van een e-mail campagne, volgens Shout It Out Designs. Dit zou alles omvatten: schrijven, opstellen, plannen, en verzenden van e-mails. Daarnaast is er ook nog het onderhoud van de database. Dat komt neer op het toevoegen en verwijderen van leden en het bijwerken van hun informatie.
- Je kunt gerichte berichten verzenden.
Lead nurturing, een van de dingen die e-mailmarketing voor zijn rekening neemt. Het idee van lead nurturing is dat je begrijpt dat je klanten zich momenteel in een koopcyclus bevinden. Ze kunnen in het stadium van overweging zijn, terwijl anderen misschien in het stadium van onderzoeken en vergelijken zijn. Het ontwikkelen van een buyer persona helpt je bepalen wat voor soort inhoud je voor elke stap moet maken.
Een juiste segmentatie van deze klanten door ze in geschikte e-mailmarketing lijsten te groeperen zal je bedrijf helpen deze klanten efficiënter te benaderen. Klanten hebben de juiste informatie nodig om hen naar de volgende stap van de koopcyclus te laten gaan; het zien van de juiste inhoud zal hen begeleiden om verder te gaan. Het gaat erom je prospects efficiënt in de verkooptrechter te leiden.
- Waarom e-mailmarketing je naamsbekendheid kan vergroten
Social media is niet de enige plaats om de naamsbekendheid van een bedrijf te promoten en te vergroten. Het hebben van een e-mailadres van een klant betekent alleen dat ze geïnteresseerd zijn in je bedrijf. De reden waarom e-mailmarketing tegenwoordig nog steeds essentieel is, is dat het je de mogelijkheid kan geven die belangstelling te vergroten door ervoor te zorgen dat je voortdurend in hun gedachten blijft.
Maar, dit betekent niet dat je dagelijks drie tot vijf e-mails moet sturen. Dat is een geweldige manier om een klant zich te laten uitschrijven. In plaats daarvan kun je proberen e-mails te sturen naar je potentiële klanten, om hen te laten weten hoe actief je bent in je gemeenschap. Veel bedrijven proberen steeds hun producten via e-mail marketing te verkopen. Ze hebben geen oog voor merkbekendheid, en dat wil je juist vermijden. Je wilt er zeker van zijn dat je naamsbekendheid bevordert en persoonlijkheid aan je merk toevoegt door waardevolle e-mails te sturen.
- Waarom e-mailmarketing altijd tijdig is
Over verkopen gesproken…
Als je het goed doet, kan het verkopen van je producten via e-mailmarketing heel voordelig zijn. Het is essentieel om gebruik te maken van de klantgegevens die je hebt. Je kunt klanten een speciale verjaardagsaanbieding sturen of ze vertellen dat hun favoriete menu-item voor de helft van de prijs afgeprijsd is. Dit doen is veel effectiever dan hen het hele menu te sturen.
Promoot vakantiespecials en jaarlijkse uitverkoop. Je kunt ook seizoensaanbiedingen in deze marketingstrategie opnemen. Je moet in gedachten houden dat je een gevoel van urgentie moet creëren bij elke aanbieding die je zou doen – mensen hebben de neiging meer te kopen als ze weten dat een deal binnenkort afloopt.
- Iedereen gebruikt e-mail
Een onderzoek dat Hubspot deed stelt dat 91% van de consumenten e-mail gebruikt. Dat getal alleen al zou genoeg moeten zijn om je te overtuigen dit middel te gebruiken. E-mail geeft een ongelooflijke kans om nieuwe potentiële klanten te bereiken. Niet alleen dat, je kunt ze in real time informatie geven over kortingen en aanbiedingen. Je kunt ook reclame maken voor nieuwe producten. Die kunnen ze gemakkelijk delen met mensen die geïnteresseerd kunnen zijn in wat je aanbiedt.
Een goede e-mail strategie moedigt klanten aan om aanbiedingen zo veel mogelijk te delen. Afgezien daarvan speelt e-mail een enorme rol in de B2B wereld, want het is de meest gebruikte vorm van communicatie voor 73% van de bedrijven.
En dát zijn de 9 redenen waarom e-mailmarketing zo belangrijk is.
GigaLeads is een full-service digitaal marketing bureau. We kunnen je helpen je bedrijf op veel verschillende niveaus te versterken. We kunnen je hele advertentiecampagne strategie beheren en professionele adviezen geven om je bedrijf te helpen groeien.