Voor bedrijven die op de concurrerende markt relevant willen blijven, is digitale marketing een must-have. Er zijn 7 verschillende soorten digitale marketing. Welke passen bij jouw bedrijf?
Het beheren van marketingmethoden die je bedrijf kunnen opbouwen is een uitdaging. Zoekmachine optimalisatie, social media marketing, affiliate marketing, e-mail marketing, content marketing, en andere vormen van marketing zijn allemaal beschikbaar.
Elk digitaal marketing kanaal richt zich op een ander publiek. Je kunt op alle digitale marketing platforms elementen van je consument vinden. Gebruik afbeeldingen, geschreven materiaal, video’s, en andere digitale middelen om hun belangstelling te wekken.
Bedrijven hebben te maken met beperkte middelen. Daardoor kunnen ze het zich niet veroorloven veel geld uit te geven aan verschillende soorten digitale marketing. Bedrijven moeten slim zijn over op welke digitale marketing platforms ze zich aanmelden: Klanten moeten aangetrokken, betrokken en overtuigd worden.
Verschillende soorten digitale marketing
Weet jij welke digitale marketing strategieën voor jou het beste zijn? Hier zijn de meest effectieve digitale marketing tactieken en feiten om je te helpen beslissen welke soorten digitale marketing geschikt zijn voor jouw bedrijf:
- Content marketing
- Website design
- Zoekmachine optimalisatie
- Social media marketing
- E-mailmarketing
- Advertenties voor social media
- Google adverteren/Zoekmachine marketing
Content marketing
Een cruciaal aspect van digitale marketing is content marketing. Content is de basis van elke vorm van digitale marketing campagne die je merk zal doen.
Om succesvolle campagnes te voeren, heb je overal inhoud van hoge kwaliteit voor nodig. Van e-mailmarketing tot het beheer van social media.
Content marketing is het ontwikkelen en delen van materiaal dat niet alleen maar commercieel is.
De inhoud die je voor je advertenties ontwikkelt, wekt de belangstelling van mensen voor je bedrijf. Het waardeert je website bezoekers.
Je inhoud kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Het kan mensen motiveren, onderwijzen, of vermaken.
Geschreven informatie, zoals blogs, websitepagina’s, en e-books, is niet de enige soort content die op de markt gebracht kan worden. Er kunnen ook video’s, infographics, podcasts, online posts, en zelfs webinars in opgenomen worden.
De doelstellingen en de doelgroep van je campagne zullen bepalen welk materiaal je produceert.
Waarom is content marketing zo belangrijk?
Voor een klein bedrijf zijn er veel voordelen aan content marketing. Het meest essentiële is het rendement dat deze strategie oplevert.
Content marketing is kosteneffectief. Het kan een groot effect hebben op het genereren van leads, merkbekendheid, nurturing, en conversiestrategieën. Het kost 62% minder dan typische outbound marketing. Volgens DemandMetric levert het meer dan drie keer zoveel leads op.
Goede inhoud verbetert de SEO van je bedrijf. Hoe meer SEO-vriendelijke inhoud je op je blog hebt, hoe meer kansen je hebt om via zoekmachines leads te bereiken.
Dit versterkt je marketing inspanningen en verhoogt het aantal bezoekers naar je website. Content marketing kan je conversies verbeteren, behalve dat het je helpt meer leads te creëren.
Volgens ABGEssential, helpt content marketing organisaties zes keer hogere conversiepercentages te bereiken dan andere marketingmethoden.
Het helpt bij de ontwikkeling van echte relaties met klanten en prospects.
Je kunt op vele marketingkanalen leerzame en relevante informatie geven aan potentiële klanten. Je helpt hen bij het doen van een beter geïnformeerde aankoop.
Hoe je content marketing voor je bedrijf kunt gebruiken
Er is andere inhoud die je kunt produceren om je sitebezoekers aan te trekken, erbij te betrekken en te converteren.
Stel een strategie op die richting geeft aan je content creation. Dit plan moet zowel rekening houden met je campagnedoelstellingen als met de doelgroep.
Het maken van een blog is een manier om je voordeel te doen met content marketing. Bloggers die regelmatig bloggen laten hun leads aanzienlijk sneller groeien dan zij die dat niet doen. Het kan zelfs 126% hoger zijn (ImpactBnd).
In je blog moet het materiaal aan bod komen waarin je doelmarkt het meest geïnteresseerd is. Want je kunt naast bloggen ook geschreven inhoud in langere vorm ontwikkelen, zoals e-books en whitepapers.
Met deze middelen kun je dieper ingaan op de onderwerpen die je kijker het boeiendst vindt, door lezers te vragen contactinformatie te geven voor ze het bekijken.
Je bedrijf kan zijn contactenlijst uitbreiden terwijl het meer over zijn prospects te weten komt. Kleine bedrijven beseffen de waarde van content marketing en hoe het hen kan helpen zich te ontwikkelen.
Bezoek onze content marketing service pagina om meer te weten te komen over content marketing en hoe het je bedrijf ten goede kan komen.
Website Design
Een website kan gezien worden als een van de essentiële kanalen voor digitale marketing op de huidige digitale markt.
Wanneer gebruikers je website bezoeken, vormen ze een mening over je bedrijf. Je website informeert hen ook over de diensten die je aanbiedt en de waarde die je aan klanten kunt leveren.
Het ontwerp van de website helpt om te bepalen welke inhoud er op komt te staan en hoe bezoekers er toegang toe krijgen.
Logo’s, kleuren, afbeeldingen, en andere merkelementen zijn ook essentieel om op je sites op te nemen. Ze geven vorm aan hoe mensen je bedrijf zien en beoordelen.
Waarom website design zo belangrijk is
94% van de klanten zal je website vertrouwen of afwijzen, afhankelijk van het uiterlijk.
Stel dat een bezoeker je pagina bekijkt en hem traag, moeilijk navigeerbaar, onaantrekkelijk, of onduidelijk vindt. Ze zullen je site meteen verlaten als ze aankomen.
Als dit gebeurt, verlies je een kans op interactie met nieuwe leads die goed bij je bedrijf zouden passen. Het uiterlijk van je website beïnvloedt indrukken van je merk.
Je creëert reputatie en vertrouwen bij potentiële klanten. En het ontwerp van je website is cruciaal in dit proces.
Het ontwerp en de inhoud vertellen bezoekers waar je bedrijf over gaat en hoe je waarde aan hun leven kunt geven.
Hoe je website design voor je bedrijf kunt gebruiken
Je hebt een aantrekkelijke en goed geoptimaliseerde website nodig om van deze marketingstrategie te profiteren. Zorg ervoor dat hij gebruiksvriendelijk en toegankelijk is op alle apparaten.
Bezoekers vinden snel wat ze zoeken dankzij gelabelde navigatiemenu’s en interne links. Optimaliseer je inhoud en de lay-out van je site voor de beste gebruikerservaring.
De inhoud moet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines om je online bereik te vergroten. Bezoekers moeten op je site de informatie krijgen die ze nodig hebben voordat ze iets kopen.
Zorg er ook voor dat je website mobiel-vriendelijk is.
Mobiele apparaten maken meer dan de helft van de internetactiviteit uit. EMarketer voorspelt dat het gebruik van mobiele apparaten het televisiekijken zal inhalen.
Volgens onderzoek besteden Amerikanen 3 uur en 43 minuten op hun smartphone en 3 uur en 35 minuten aan televisiekijken.
Volgens digitale marketeers is dit een interessant gegeven. Het toont aan dat ze een betere kans hebben om hun klanten online te bereiken via mobiele marketing.
Als je je in deze bloeiende industrie wilt begeven, zorg er dan voor dat het ontwerp van je site responsief is en zich aan elk apparaat aanpast.
Zoekmachine optimalisatie
De essentiële marketingmethode van je merk is zoekmachine optimalisatie. SEO verbetert je online-inhoud. Het trekt meer bezoekers aan van zoekmachines zoals Google, Bing, en Yahoo.
Deze procedure houdt in dat je zoekwoorden markeert. Woorden in je post komen nauw overeen met wat een klant in een balk van een zoekmachine zou kunnen typen.
SEO gaat niet alleen over het vergroten van de hoeveelheid zoekverkeer naar je site. Het gaat er ook om de kwaliteit van het verkeer te verhogen.
Je bedrijf kan in contact komen met de ideale prospects die in je merk geïnteresseerd kunnen zijn. Dit is mogelijk door inhoud te geven over de onderwerpen die je doelgroep het belangrijkst vindt.
Verbeter je SEO als je deze klanten aan je wilt binden.
Waarom zoekmachine optimalisatie belangrijk is
Volgens HubSpot zegt 61% van de marketeers dat het verbeteren van SEO en organisch bereik hun topprioriteit is voor digitale marketing.
Alvorens een aankoop te doen, doet 81% van de shoppers online onderzoek met behulp van een zoekmachine. Als je je online op gebruikers wilt richten, geef dan voorrang aan SEO.
SEO kan je helpen mensen te bereiken die niet alleen op hun computer aan het browsen zijn. Het is ook belangrijk om je mobiele publiek te bereiken. In de VS worden mobiele toestellen zelfs gebruikt om meer Google zoekopdrachten uit te voeren dan laptops.
Elk bedrijf dat meer organisch zoekverkeer van mobiele toestellen wil, moet investeren in SEO.
Hoe je SEO voor je bedrijf kunt gebruiken
Begin met het opvoeren van je content marketing inspanningen om je zoekmachine ranking te verhogen.
Content is essentieel voor het verkrijgen van zichtbaarheid in de zoekmachines, of je nu on-page of off-page SEO uitvoert. Volgens MarketingProfs gelooft 72% van de marketeers dat het genereren van inhoud de meest effectieve methode is om SEO te verbeteren.
Voer zoekwoordenonderzoek uit om te zorgen dat je inhoud geoptimaliseerd is voor Google.
Wanneer klanten zoeken naar bedrijven als het jouwe, helpt zoekwoordenonderzoek je te achterhalen wat ze op het internet intypen. Verhoog de zichtbaarheid in zoekmachines door inhoud te maken die zich op deze zoekwoorden concentreert.
Het gebruik van zoekwoorden is niet de enige factor die Google in overweging neemt bij het kiezen van je positie op de resultatenpagina van zoekmachines.
Factoren beïnvloeden je beoordeling, zoals het ontwerp van je site, de domein autoriteit, en link building, om de zoekervaring van zijn gebruikers te blijven verbeteren.
Google’s zoekmachine algoritme wordt tussen 500-600 keer per jaar bijgewerkt. Daarom is het van cruciaal belang om bij te blijven met SEO.
Voor de beste resultaten maak je regelmatig site en inhoud upgrades van je verschillende methoden van digitale marketing.
Als je meer gekwalificeerde leads naar je site wilt brengen, is SEO een steeds terugkerende activiteit waar je aan zult moeten werken.
Social media marketing (SMM)
Dit jaar zijn er wereldwijd 3,4 miljard gebruikers van social media. In vergelijking met vorig jaar is dat een toename van 9%.
Bedrijven die niet op social media zitten kunnen een waardevolle kans missen om nieuwe leads te krijgen via een van de meest populaire vormen van digitale marketing.
Influencer marketing, videomarketing, en social media advertising zijn voorbeelden van SMM. Je maakt en plaatst inhoud op social media naast het maken van een strategie met je doelgroep in gedachten.
Naast het beheer van social media komt er ook vaak advertenties op verschillende platforms bij kijken en het bepalen van de prestaties op basis van je gestelde doelen.
Waarom SMM en beheer belangrijk is
Er zijn veel factoren waarom bedrijven SMM zouden moeten gebruiken. Om te beginnen kun je met social media een menselijker kant van je bedrijf laten zien.
Je hebt een oprechte wisselwerking met je consumenten als je onderhoudend materiaal en levendige updates aanbiedt. Verspil je de mogelijkheden om een breed publiek te bereiken?
Je kunt social media gebruiken om bezoekers terug naar je website te lokken. Er zijn veel manieren om gebruikers naar je site te lokken, of je nu merkinhoud deelt of links naar je promo’s plaatst.
Met het gebruik van social media kunnen we de merkbekendheid verbeteren. Als klanten je site vinden via zoekmachines of je advertentie zien voor een gerelateerd product, is dat van cruciaal belang.
Een andere reden waarom kleine bedrijven social media zouden moeten gebruiken is dat het betaalbaar is. Organisch materiaal dat niets kost om te plaatsen kan concrete resultaten opleveren. Adverteren op social media zoals Facebook en Instagram is mogelijk.
Hoe je SMM voor je bedrijf kunt gebruiken
Meer leads bereiken is één manier waarop je SMM voor je bedrijf kunt gebruiken. Onderhoud ook de klantenrelaties die je al opgebouwd hebt.
Verstandig je netwerken kiezen is de sleutel tot het maximaliseren van je social media marketing. Bij sociale netwerken kan je bedrijf niet overal tegelijk zijn.
Bedenk dat er veel social media netwerken beschikbaar zijn, waaronder Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, en meer.
Je kunt activiteiten plannen om met klanten te communiceren op de social media platforms waaraan ze de voorkeur geven. Elk online platform heeft zijn eigen reeks voordelen voor je bedrijf.
Nadat je gekozen hebt welke social media kanalen het beste bij je passen, helpt een social media kalender je op koers te blijven met het delen van je inhoud. Samen met bedrijfsinformatie en toekomstige promoties.
Promoot de inhoud die je voor je website geschreven hebt. Je bedrijf moet zich ook richten op het gebruik van social media om leads te bereiken en te genereren. Beantwoord vragen of opmerkingen die op je pagina of in je inbox worden achtergelaten.
Creëer ook online een gesprek door je doelgroep een vraag te stellen of deel te nemen aan een post thread over je bedrijf.
Je bent niet de enige als je nog moeite hebt om het beheer van social media te begrijpen en hoe het je resultaat kan beïnvloeden.
E-mailmarketing
Dagelijks worden 100 miljard e-mails verzonden en ontvangen. E-mail is echter geen nieuwe communicatiemethode. Het is nog steeds een essentieel middel van digitale marketing voor bedrijven die hun doelmarkt willen bereiken.
De techniek om via e-mail aangepaste mededelingen naar je contacten te sturen is e-mailmarketing. Maar dit soort berichten is niet altijd commercieel.
E-mail is een uitstekende manier om informatie over kortingen, aanbiedingen, en speciale acties te versturen. Het is een geweldige manier om met je doelgroep in contact te komen door uniek en waardevol materiaal aan te bieden.
Waarom e-mailmarketing belangrijk is
Consumenten geven de voorkeur aan e-mail om verschillende redenen, waaronder het gemak en het persoonlijke karakter. Volgens een onderzoek van Marketing Sherpa verkiest 72% van de consumenten e-mail boven andere kanalen om merkcommunicatie te ontvangen.
E-mailmarketing werkt mooi samen met andere vormen van digitale marketing. Je kunt het gebruiken om de inhoud die je publiceert te promoten. E-mailen kan ook het verkeer naar je website en social media outlets verhogen.
E-mailmarketing is aanpasbaar en succesvol in het versterken van andere strategieën. Deze cijfers laten zien hoe waardevol e-mailmarketing is voor een klein bedrijf. Ze tonen nog een ander voordeel van e-mailmarketing als je kijkt naar het rendement op de investering.
Het is ook een kosteneffectieve manier om meer bezoekers naar je website te brengen en de verkoop te verhogen. E-mailmarketing heeft een gemiddelde ROI van $44. Kleine bedrijven met een beperkt budget zullen de hoge ROI op prijs stellen.
Hoe je e-mailmarketing voor je bedrijf kunt gebruiken
Het opbouwen van je e-mailmarketing contactlijst is de eerste stap om e-mailmarketing voor je bedrijf te gebruiken.
Promotiemateriaal dat de consument helpt geld te besparen is de beste stimulans. Een beloning aanbieden voor het aanmelden voor je e-mail lijst. Het zou helpen om klanten over te halen zich aan te melden voor je e-mail campagnes.
Klanten voorzien van nuttig materiaal over onderwerpen die hen aan het hart gaan kan meer aanmeldingen opleveren.
Verdeel je contactlijst als je hem eenmaal hebt opgebouwd, als je van e-mailmarketing wilt profiteren. Je e-mail lijst opdelen in groepen van identieke leden is e-mail lijst segmentatie.
Afhankelijk van hun kenmerken kun je je klanten onderverdelen, o.a. in regio, koopgewoonten, en hobby’s. Je kunt gerichter berichten naar je abonnees sturen als je je lijst gesegmenteerd hebt.
Het opzetten van nurturing campagnes is een andere benadering om e-mailmarketing voor je bedrijf toe te passen. Hiermee kun je de banden die je met je klanten hebt opgebouwd bevorderen en versterken.
Door met je klanten te communiceren en hen van informatie te voorzien komen ze in de marketing trechter terecht. Je kunt meer mensen overhalen tot conversie. Je zou zelfs je verkoopcyclus kunnen verkorten!
Social media advertenties
Kranten, TV-reclames, tijdschriften en billboards zijn niet de enige plaatsen waar je reclame voor je bedrijf kunt maken! Social media kanalen bieden digitale advertentie alternatieven voor bedrijven die hun online-aanwezigheid willen vergroten.
Advertenties in social media zijn er in verschillende formaten, afhankelijk van de digitale marketing kanalen die je gebruikt. Je doelgroep kiest de beste social media sites om reclame te maken en de media waarop ze het meest betrokken zijn.
Waarom social media advertenties belangrijk zijn
Social media platforms streven ernaar de beste gebruikerservaring te bieden, commercieel materiaal wordt meestal uit de feeds van gebruikers verborgen. Als gevolg daarvan blijft het organische bereik op social media netwerken voor bedrijven dalen.
Geef je inhoud op social media een boost met gesponsorde advertenties als je je leads en klanten wilt bereiken. Dit is de enige methode om ervoor te zorgen dat degenen die geïnteresseerd zijn in de producten en diensten die je aanbiedt, je bedrijf te zien krijgen.
Als je de potentiële ROI bekijkt, zijn de kosten van adverteren op social media ook laag. Bieden op populaire zoekwoorden op Google of advertenties plaatsen in tijdschriften kan duur zijn.
Promoten op social media is goedkoop. Voor $5 kun je contact leggen met 1.000 Facebook of Instagram gebruikers. Zoals de grafiek hierboven laat zien, zijn advertenties op social media goedkoper dan traditionele advertentie platforms.
Hoe je social media advertenties voor je bedrijf kunt gebruiken
Facebook advertenties is een succesvolle strategie om te gebruiken om je inkomsten te verhogen.
Het Facebook advertentieplatform biedt geavanceerde targeting mogelijkheden om potentiële klanten te bereiken. Bijvoorbeeld:
- Mensen targeten op Facebook op basis van een hele reeks factoren.
- Kopers targeten op basis van hun interesses en gewoonten.
- Je kunt ook kiezen waar je advertenties verschijnen, zoals in de Facebook feed, de marktplaats, video feeds, de berichten inbox, enz.
Met retargeting advertenties op Facebook kun je bezoekers die je site verlaten hebben zonder te kopen, opnieuw benaderen. Facebook is niet de enige website waar je je bedrijf kunt promoten.
Instagram, Twitter, en Pinterest bieden ook advertentiemogelijkheden die je helpen nieuwe leads te bereiken.
Google advertenties/zoekmachinemarketing
Een andere vorm van digitale marketing waarvan kleine bedrijven kunnen profiteren zijn Google advertenties. Deze advertenties zijn ontwikkeld op een PPC basis, wat betekent dat je betaalt voor elke klik op je advertentie. Een van de meest effectieve technieken om je zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten is het gebruik van Google zoekadvertenties en PPC advertenties.
Voor je bedrijf kunnen Google advertenties een waardevol marketing hulpmiddel zijn. Wanneer iemand de zoekwoorden intikt waarop je geboden hebt, toont Google advertenties bovenaan de Google zoekmachine resultaten pagina (SERP). Daardoor kunnen deze advertenties een geweldige manier zijn om je organische SEO-inspanningen een boost te geven, als je ze op de juiste manier uitvoert.
Waarom Google advertenties zo belangrijk zijn
De meeste van je klanten gebruiken Google om producten en diensten te zoeken die lijken op die van jou. Je zult meer moeten doen dan je zoekverkeer versterken als je je op deze klanten wilt richten. Dit deel is waar pay-per-click of SEM om de hoek komt kijken.
PPC reclame op Google heeft veel voordelen. Hoewel SEO tijd nodig heeft om resultaten op te leveren, helpt Google PPC reclame je om onmiddellijk verkeer naar je site te krijgen. Dit biedt een directe beloning voor je bedrijf.
PPC advertenties van Google helpen je bij het verhogen van de kwaliteit van het verkeer dat naar je site terugkomt. Bij Google advertenties zet je in op de termen die mensen gebruiken om op zoekmachines producten en diensten te vinden die lijken op die van jou.
Dit suggereert dat klanten die op je advertenties klikken een aankoop kunnen doen. Degenen die op je Google advertenties klikken zijn eerder geneigd te kopen, en ze zullen waarschijnlijk meer uitgeven als ze dat doen.
Hoe je Google advertenties voor je bedrijf kunt gebruiken
Google advertenties worden gebruikt als ondersteuning van je SEO inspanningen. In plaats van te wachten tot er organisch verkeer komt, doe je het zelf. Door PPC advertenties te gebruiken in combinatie met content marketing en andere SEO-opbouwende strategieën kun je meteen resultaten krijgen.
Volg de prestaties van je Google advertenties over de tijd om er het meeste uit te halen. Google AdWords maakt het eenvoudig om te zien welke advertenties, advertentieplaatsingen, of zoekwoorden het meeste geld opleveren.
Begin je daarna te concentreren op het verbeteren van je Google advertentie aanpak om geld te besparen op online advertenties.
PPC beheer kan ingewikkeld zijn als je je advertentiebudget wilt maximaliseren. Je moet de juiste strategieën kennen om het verkeer en de conversies te verhogen.
Conclusie
Nu je bekend bent met de soorten digitale marketing en hoe ze je bedrijf kunnen helpen, ben je klaar om aan de slag te gaan. Nu zul je betere kanaalkeuzes maken.
Verbeter de resultaten van je campagne terwijl je je budget verlaagt door strategisch om te gaan met je digitale marketing platforms en technieken.