Heb je dezelfde problemen als andere marketeers als het gaat om online leads genereren?
Online leadgeneratie – ooit van gehoord? HubSpot zegt dat 61% van de marketeers tegenwoordig voor de uitdaging staan om leads van hoge kwaliteit te genereren.
Geen leads hebben betekent geen klanten, geen klanten betekent geen verkoop, geen verkoop betekent geen inkomsten. Concluderend, geen inkomsten betekent dat je bedrijf een haar verwijderd is van sluiting.
Als je dit leest, maak je vast deel uit van die 61%. Misschien zoek je naar manieren om leads te verzamelen, of misschien probeer je beter verkeer voor je website te vinden en dat in een verkoop om te zetten.
Wat het geval ook is, ik zal een paar van de beste manieren om online leads te genereren met je delen. Dan kun je die gebruiken om de verkoop in je bedrijf te stimuleren.
Voordat we beginnen, wil ik dat je weet welke dingen je moet vermijden bij het verkrijgen van leads.
- Het kopen van leads
- Geen duidelijke call to action hebben
- Verschillende kanalen niet testen
- De pijnpunten van kopers niet begrijpen
- Slechte implementatie
- Te lang of te kort formulier
- Leads niet onderhouden
- Geen duidelijke planning
- Leads niet segmenteren
- Niet consequent zijn
Met dat uit de weg, laten we aan de slag gaan!
Email marketing strategieën
De actieve e-mail accounts in het jaar 2019 staan momenteel op 5,6 miljard, volgens Statista.
Een van de beste manieren om aan online leadgeneratie te doen is via E-mail Marketing. Als je een onbekende wilt aantrekken, je product of dienst wilt promoten, of je probeert gewoon een lead te onderhouden, dan kun je dat doen met E-mail Marketing.
Veel marketeers geloven ook dat e-mails belangrijke middelen zijn die je kunnen helpen je lead-genererende doelen te bereiken. Hier zijn enkele strategieën die je kunt volgen:
Zoek de juiste persoon om de e-mail naar te sturen
Als allereerst moet je je ervan verzekeren dat het e-mailadres waar je je bericht naar toe stuurt de juiste persoon is. Tegenwoordig zul je geen antwoord kunnen krijgen van een e-mailadres dat er zo uitziet: info@whatever.com. Dus je moet naar hun persoonlijke e-mailadres zoeken.
Waarde aanbod
Geef de lezer een duidelijke en aantrekkelijke waarde door een aanbod toe te voegen. Ze kunnen een gratis e-book van je krijgen, waarin ze een gids zien om een actueel probleem te verhelpen. Daaruit blijkt dat dit ze trouw aan je maken.
Lever een killer onderwerpregel
Zorg ervoor dat de onderwerpregel iets verleidelijks is, iets wat hun nieuwsgierigheid prikkelt. Iets waardoor je bezoekers je e-mail zullen openen.
Scheid de lijst die je hebt voor je leads en klanten
Je moet ervoor zorgen dat je leads en klantenlijst gescheiden zijn. Met je CRM kun je e-mails sturen op basis van de belangstelling van je klant, en je kunt dat ook met je bezoekers doen. Ervoor zorgen dat je gerichte e-mails stuurt met de interesses van je klanten of bezoekers zul je zeker helpen relaties met hen op te bouwen.
Maak een serie e-mails
Het maken van een e-mail serie vanaf het verwelkomen van nieuwe bezoekers tot het moment waarop je ze je producten aanbiedt, zal je helpen de dingen gemakkelijker te maken. Je bent te slim om je te concentreren op het versturen van e-mails; laat de computer dat voor je doen!
Maak een e-mail handtekening
Vergeet niet een e-mail handtekening te maken. Behalve dat je mensen je naam laat weten, is het ook een mooie manier om mensen door te verwijzen naar je blogposts of landingspagina.
Dingen om te onthouden:
Er zijn 3 essentiële factoren als het om e-mailmarketing gaat die het succes ervan zullen bepalen:
- Openingspercentage
- Click through rate ook bekend als CTR
- Afmeldingen
Om een hoog aantal leads te hebben, moet je campagne een hoge openingspercentage en CTR hebben. Bovendien moet je ervoor zorgen dat je afmeldingspercentage laag is. Zo niet, dan moet je misschien je campagne veranderen.
Contentmarketing strategieën
Uit de gegevens die zijn onderzocht door het Content Marketing Institute blijkt dat 91% van de business-to-business organisaties contentmarketing gebruikt om hun leadgeneratie te stimuleren. Ook is contentmarketing drie keer effectiever dan traditionele marketing, volgens DemandMetric.
Hier zijn enkele contentmarketing strategieën die je kunt gebruiken:
Online adverteren
Online adverteren is een goedkope en doeltreffende manier om een breder publiek te bereiken, en zo de merkbekendheid van je bedrijf te vergroten over welke producten of diensten je aanbiedt. Een recent IAB rapport stelt dat de uitgaven voor online advertenties een consistente groei vertonen en naar verwachting de gedrukte media zullen inhalen. Deze aanpak is een van de beste manieren voor online leadgeneratie.
Begin een blog
Een blog maken is een geweldige manier om je bedrijf te rangschikken met een gericht zoekwoord. Zo bouw je belangstelling op voor je producten of diensten. Ook creëer je merkbekendheid en verhoog je het verkeer op je website. Als je deze taak een uitdaging vindt, overweeg dan een online freelancer in te huren.
Wees online actief door commentaar of suggesties te plaatsen op websites die je huidige niche delen.
Het plaatsen van commentaar of suggesties op websites die dezelfde niche hebben als jouw bedrijf, zul je helpen je naamsbekendheid en je websiteverkeer te vergroten. Dit helpt je om te laten zien dat je ook in het vak zit en nieuw publiek naar je website te leiden.
Bouw lead magnets
Het maken van lead magnets is een van de beste manieren om de contactgegevens van bezoekers te krijgen in ruil voor e-books of Webinars.
Post antwoorden op Quora
Quora heeft meer dan 300 miljoen maandelijkse gebruikers en kan een geweldig platform zijn om jezelf en je bedrijf te vestigen, door een thought leader te zijn, door antwoorden te geven op vragen die met je niche te maken hebben.
Webinars hosten
Het is nodig om in contact te komen met de mensen die al geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Het organiseren van een webinar biedt je die kans.
Je kunt je publiek downloadbare bronnen geven, uitnodigen voor toekomstige evenementen, en een enquête houden over hun ervaring na afloop van je webinar.
Ook co-hosting met industrieleiders die dezelfde niche delen als jij zal het bereik van je publiek vergroten.
Maak video’s
De op een na populairste zoekmachine ter wereld is tegenwoordig Youtube. Met 1,5 miljard maandelijkse gebruikers mis je een heleboel potentiële kopers als je geen video’s publiceert.
Een link naar je website toevoegen in de beschrijving van je video zal het verkeer van je website op gang helpen.
Begin een podcast
Een podcast kun je dezelfde beloning geven als het houden van een webinar. Mensen die graag naar je luisteren zijn al geïnteresseerd in wat je aanbiedt. Je kunt die mensen in leads veranderen door ze naar je landingspagina te sturen.
SEO-strategieën
Volgens Web Presence Solutions ligt het totale organische verkeer van Google op het percentage van 94%. Met dat in gedachten is een ondernemer die dit feit niet in overweging neemt en het niet in zijn voordeel gebruikt, gedoemd te mislukken.
Telkens als mensen een vraag hebben, gaan ze automatisch naar Google om antwoorden te zoeken. Met dit in gedachten krijgen bedrijven de kans zich te richten op het zoekwoordgebruik van de gebruiker. In ruil daarvoor levert dat waarde op en zet dat een gebruiker om in een lead.
Als je website de bovenste positie op Google zou kunnen krijgen, of als het op de eerste pagina verschijnt, dan zal jouw website het meeste organische verkeer krijgen. Dit geeft je de voordelen op lange termijn van een constante stroom onmisbaar verkeer op je website.
Hier zijn enkele SEO-strategieën die je kunt gebruiken:
Ken je publiek
Maak een kopersmodel. Om je te helpen mensen op een meer gepersonaliseerde manier te benaderen, moet je de leeftijd, uitdagingen en interesses van je doelwit kennen.
Bepaal doelgerichte zoekwoorden
Maak een lijst van zoekwoorden die je doelgroep gebruikt om naar je producten of diensten te zoeken.
Optimaliseer de technische kant van SEO
Je moet ervoor zorgen dat je website geoptimaliseerd is zodat de bots van zoekmachines het gemakkelijk zouden vinden je website te indexeren. Dit zal ervoor zorgen dat je in zoekmachines goed kunt ranken.
Houd je rankings in de gaten
Je moet goed in de gaten houden hoe je op het web presteert. Je moet weten welk zoekwoord meer verkeer naar je website leidt en welk zoekwoord niet. Als je dat onderzocht hebt, moet je dat zoekwoord optimaliseren om het in de toekomst effectiever te maken.
Zoek naar fouten
Met behulp van de Google Search Console kun je nagaan of er fouten op je website staan. Als je er een ziet, moet je die zo snel mogelijk herstellen.
Geef duidelijke instructies over wat je website bezoeker hier moet doen
Geef duidelijke instructies door website bezoekers zich te laten inschrijven voor je mailinglijst. Zorg ook dat je bezoekers een proefversie van je product kunnen downloaden, een e-book, of een case studie.
Belangrijke dingen om te vermijden:
- Keyword Stuffing
- Link Schemes
- Automatisch gegenereerde inhoud
- Spammen
Social media strategieën
Iedereen zit op social media. Het is zonde om dit geweldige platform niet te gebruiken om in contact te komen met mensen die geïnteresseerd kunnen zijn in wat je aanbiedt.
In 2018 meldde Facebook dat het al 1,47 miljard actieve gebruikers had verzameld. Waar Instagram er 1 miljard heeft, en LinkedIn op 610 miljoen leden zit.
Onderzoek van Marketing Proof zei dat LinkedIn een beter platform bleek te zijn voor het genereren van business-to-business leads. Facebook, Twitter, Instagram, en Snapchat zijn de media om naartoe te gaan voor het genereren van business-to-customer leads.
Hier zijn enkele social media strategieën die je kunt gebruiken:
Gebruik chatbots voor online leadgeneratie
Chatbots kunnen interessante leads opleveren en snel automatische gesprekken op gang brengen. Programmeer een gesprek vooraf, en je bent meteen goed op weg.
Je kunt meer recensies verzamelen op je pagina, mensen uitnodigen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, en een oproep tot actie geven op je profiel of op je berichten op Facebook. Je kunt ook een aanhang beginnen door je eigen Facebookgroep te maken! Facebook gebruiken om te promoten en contact te maken met een publiek zal hun belangstelling voor je producten of diensten zeker stimuleren.
Het volgen van hashtags die goed onder je niche vallen, het promoten van virale tweets (moeten ook met je niche te maken hebben), of probeer een influencer te vinden die kan noemen. Dit zal je helpen om buzz op de Twittersphere te genereren. Je kunt ook je eigen hashtags maken die je merk verder promoten.
Profiteren van LinkedIn Ads is één manier. Maar contact maken met prospects op LinkedIn door lid te worden van en deel te nemen aan groepen, hen berichten te sturen, en relevante video of inhoud te posten of te delen – zal zeker belangstelling voor je merk aanwakkeren.
Live gaan op Instagram over grote aankondigingen, het uitbrengen van een product teaser, of het houden van vraag- en antwoordsessies zul je zeker helpen indruk te maken. Om mensen te helpen actie te ondernemen, moet je niet vergeten om een link naar je website achter te laten in je bio of in berichten die je maakt.
Ook het opbouwen van een aanhang is een geweldige manier om je merkbekendheid te geven. Doe dit door waarde te creëren door afbeeldingen te plaatsen en mensen te betrekken door een wedstrijd te houden.
Ontwerp niche-gerelateerde borden en zorg ervoor dat het CTA’s (Call to Action) bevat door middel van afbeeldingen.
YouTube
Maak YouTube video’s die de CTA’s van je merk zouden inhouden. Zorg er ook voor dat je je website in de beschrijving van de video vermeldt.
Betaalde media strategieën
Het zou een tijdje duren voordat SEO resultaten laat zien. Daarom kun je – als je iets zoekt waarmee je sneller de vruchten van je arbeid plukt – kijken naar betaalde advertenties. Ook kun je belangrijke zoekwoorden op de advertenties zelf gebruiken.
Bedrijven maken dubbel zoveel inkomsten voor elke € 0,88 die ze aan Google Ads besteden, volgens WordStream. De gemiddelde kosten per klik oftewel CPC in Google Ads, in alle industrieën, zijn € 2,02 op de zoekoptie en € 0,56 op vertoning.
De wereld van videoadvertenties is alleen al dit jaar met meer dan € 19,4 miljard gegroeid, volgens EMarketer.
Hier zijn enkele betaalde media strategieën die je kunt gebruiken:
Adverteren op social media voor betere online leadgeneratie
Je kunt een specifiek publiek targeten op basis van hun zoekresultaten, interesses, en demografische gegevens op Facebook Ads. Als je op zoek bent naar B2B leads, kun je terecht bij LinkedIn Ads en als je gerichte zoekwoorden wilt gebruiken, kun je beter Google Ads gebruiken.
Verschijn op websites die niet van je concurrenten zijn
Sluit een overeenkomst met een medeondernemer die niet je directe concurrent is en die het al goed doet. Ruil advertentieruimte met hen.
Verschijn op Media Sites
Neem contact op met mediakanalen en huur advertentieruimte op hun website om je advertenties een boost te geven.
Affiliate marketing
Dit proces zou vereisen dat je het roer loslaat en iemand anders de leiding neemt. Het is een strategie waarbij iemand, zoals een influencer, een commissie krijgt door de producten en diensten die jij aanbiedt te promoten of te adverteren.
Remarketing
Remarketing gaat over het benaderen van die mensen die je landingspagina bezochten, maar niet in een lead veranderden. Je kunt dit doen door gebruikers te herinneren aan je huidige aanbiedingen en promoties.
Sociale media influencers
Sociale media influencers hebben een enorm bereik en een enkele suggestie van hen over het gebruik van je producten of diensten kun je leads en verkoop de hoogte in brengen!
Website optimalisatie strategieën
Je website is de plaats waar je je eerste indruk maakt en laat zien.
Als je website een gebruiksvriendelijke beschrijving heeft van de producten of diensten die je aanbiedt, toegankelijk is, waardevolle informatie geeft, mogelijkheden biedt om je aan te melden, en contactinformatie geeft, dan, gefeliciteerd, helpt dit je met online leadgeneratie!
Gezien de statistieken van Sweor zal 57% van alle telefoongebruikers een website of bedrijf niet aanbevelen als hun mobiele website slecht ontworpen is of niet reageert.
Hier zijn enkele website optimalisatie strategieën die je kunt gebruiken:
Gebruik Google Analytics
Google Analytics helpt je een blik te werpen op de demografie van de mensen die je website bezoeken. Je kunt deze informatie gebruiken om je website te optimaliseren om deze bezoekers in leads te laten omzetten.
Gebruik Google Webmaster
Repareer defecte pagina’s door Google Webmaster tools te gebruiken om technische fouten op te sporen. Onthoud dat een werkende website een lead-genererende website is.
Vriendelijk voor mobiele telefoons
Bijna iedereen heeft nu een mobiele telefoon – zelfs een vijfjarige! Met dat gezegd, moet je website mobielvriendelijk zijn om je website bezoekers een gebruiksvriendelijke ervaring te geven.
Gebruik zoekwoorden
Het gebruik van zoekwoorden kan mensen helpen bij het zoeken naar een bepaald product of een bepaalde dienst om op je website te komen. Immers kun je naar effectieve zoekwoorden zoeken in Google Analytics en de zoekwoorden die je directe concurrenten gebruiken eens bekijken met Google Keyword Planner.
Bouw backlinks van goede kwaliteit
Het maken van kwalitatieve backlinks verhoogt de autoriteit van je website en helpt je hoger te ranken in zoekmachines.
Pop-ups gebruiken
Het gebruik van pop-ups op je website, zoals slide-ins, opt-ins, zijbalk widgets, en zwevende footer bars zal je verkoop zeker verhogen.
Marketing automation
Het automatiseren van je marketing activiteiten zet je in de automatische modus. Of het nu gaat om e-mailmarketing, onderhouden of, simpelweg, het kwalificeren van leads. Het zal je ook helpen de juiste inhoud te ontvangen op basis van de interesses van je publiek. Ook zal het met automatisering moeiteloos zijn om te personaliseren.
Hier zijn enkele Marketing Automation strategieën die je kunt gebruiken:
- Om leads te identificeren, gebruik je online leadgeneratie tools.
- Door automatische e-mails te sturen, wanneer je maar wilt, gebruik je e-mail marketing tools.
- Om te plannen en te posten op social media zonder het handmatig te doen, gebruik je tools als Buffer of MeetEdgar.
Als je vandaag nog wilt beginnen met de groei van je bedrijf, ga het gesprek dan aan met onze online digitale marketing experts bij GigaLeads om je te helpen met online leadgeneratie!