De levensader van elk vastgoedbedrijf zijn leads. Dit is de reden waarom makelaars dagelijks naar leads zoeken. Afgezien daarvan vond 28% van de kopers hun huis via een makelaar. Het is echter een uitdaging om het genereren van makelaarsleads online te verwerken. Hoewel, we moeten de technologie bedanken dat ze de marketing van vastgoed gemakkelijker maakt. Het internet speelt een enorme rol in de vastgoedniche. Veel kopers beginnen hun onderzoek online. 79% van de kopers vonden de informatie die ze over vastgoed nodig hadden online.
Met dat gezegd hebbende, houden makelaars de technologie bij, en dat is een van de belangrijkste uitdagingen waarmee ze in het veld te maken krijgen. Klanten verwachten ook dat makelaars online marketing strategieën voor hun bedrijf gebruiken. Uit een studie bleek dat 19% van de verkopers hoopte dat hun makelaars meer online marketing tactieken zouden gebruiken.
Over die statistieken hoef jij je geen zorgen te maken. Weet je waarom? Omdat ik in deze gids de beste ideeën voor het genereren van leads voor vastgoed laat zien om je bedrijf te laten groeien.
Facebook advertenties
Facebook is het meest uitstekende platform om leads voor je vastgoedbedrijf te genereren. Daarom staat het als eerste op deze lijst. Facebook maakt het je gemakkelijk om de juiste klanten te ontdekken voor elk eigendom dat je verkoopt. Je kunt het juiste publiek targeten op demografie, locatie en belangstelling.
Facebook is een goudmijn voor makelaars om klanten voor hun bedrijf te vinden. 79% van de makelaars gebruiken Facebook omdat 50% van de huizenkopers hun huis op het internet vinden. Laten we eerlijk zijn, vastgoed is visueel, en Facebook is de perfecte plaats om foto’s van mooie huizen en buurten te plaatsen.
Het gebruik van Facebook lead advertenties is een van de beste strategieën voor het genereren van leads in de vastgoed sector die je op Facebook kunt gebruiken.
Facebook lead advertenties is een hulpmiddel dat je kunt gebruiken om tegen een lage prijs leads te genereren voor je vastgoedbedrijf. De advertenties werken zowel op mobiel als op desktop, en ze zijn gemakkelijk te gebruiken. De lead advertentie procedure toont je een vooringevuld formulier, en alles wat je hoeft te doen is wat meer informatie toevoegen en eenmaal klaar, het formulier naar Facebook sturen.
Facebook lead advertenties zijn geoptimaliseerd voor mobiel, omdat de meeste Facebook gebruikers het platform op mobiele toestellen bezoeken. Een voordeel van Facebook lead advertenties is dat het formulier op Facebook zelf wordt ingevuld. Dit helpt conversieproblemen – die vaak voorkomen bij landingspagina’s – weg te nemen.
Hieronder zie je een voorbeeld van een Facebook lead advertentie.
Google advertenties
Google advertenties zijn ook een goed hulpmiddel (maar niet zo goed als Facebook omdat het duur is) dat je kunt gebruiken om leads te genereren voor je vastgoedbedrijf. Hier kun je je vastgoedbedrijf promoten op het zoeknetwerk, het display netwerk, video campagnes en, Google shopping advertenties. Bovendien is een van de formaten voor Google advertenties voor het genereren van leads de Google Lead formulier extensies.
Google Lead Form is een soort advertentie die gemaakt is om je te helpen leads rechtstreeks van de mobiele zoekresultaten pagina te krijgen als mensen naar producten of diensten zoeken of gewoon naar je bedrijf zoeken op Google.Google Lead Form extensies zijn advertenties die gemaakt zijn om gebruikers te verleiden met een call to action met behulp van een responsief formulier onder de advertentie. De lead form uitbreiding wordt gemaakt in Google advertenties, daarna wordt ze toegevoegd aan je campagne in search, video, en discovery.
Als een gebruiker op je advertentie klikt, ziet hij een vooringevuld formulier met zijn Google account gegevens en een call to action om het formulier in te dienen. Eenmaal ingediend kun je nu de leads uit Google Ads downloaden en beheren, of ze met een CRM verwerken om ze efficiënt naar een plaats te brengen waar je ze kunt bereiken meteen nadat ze ervoor gekozen hebben hun gegevens in te dienen.
LinkedIn advertenties
Hubspot zei dat LinkedIn 277% nuttiger is voor het genereren van leads dan Twitter en Facebook. De reden hierachter is dat LinkedIn een professioneel netwerk is.
Een van de beste tactieken voor het genereren van leads die je op LinkedIn kunt gebruiken zijn de LinkedIn Lead Gen Formulieren. LinkedIn Lead Gen formulieren zijn mobiel-vriendelijk, net als de Lead Gen formulieren van Facebook en Google. Hiermee kun je ook leads verzamelen zonder ze naar een externe landingspagina te leiden.
Het bevat een vooraf ingevuld formulier met de gegevens van de gebruiker, en als een gebruiker op een advertentie klikt, verschijnt het formulier, en hoeft hij het alleen maar in te dienen. Dit proces maakt de ervaring van de gebruiker probleemloos en gemakkelijk.
Hieronder zie je een voorbeeld van een LinkedIn Lead Gen formulier.
Lokale SEO
Alle makelaars willen kwaliteit leads hebben terwijl ze op de automatische piloot werken. De beste manier om dit te laten gebeuren is via lokale SEO. Dit werkt gegarandeerd omdat 90% van de huizenkopers op het internet komt om te zoeken.
Lokale SEO zal je bedrijf helpen op zoekmachines te verschijnen wanneer een prospect hulp zoekt bij het verkopen of kopen van een woning. Bedenk dat 60% van de mensen die zoeken waarschijnlijk op de eerste drie resultaten van Google zullen klikken.
Wat betekent dit voor jou? Het betekent dat je je bedrijf meer moet laten opduiken bij Google search. Hier zijn wat tips die je kunnen helpen.
- Optimaliseer je lokale Google My Business pagina, zodat je bedrijf meer in zoekmachines verschijnt.
- Gebruik gerichte zoekwoorden om kwaliteitsinhoud te maken
- Optimaliseer on-page kenmerken en foto’s op je website
- Gebruik pakkende koppen om doorklikken te stimuleren
- Zorg ervoor dat je website mobiel-vriendelijk is.
Websites voor het genereren van leads voor vastgoed
De nuttigste website voor het genereren van leads voor vastgoed zou het voor agenten gemakkelijk maken om klanten te zoeken en deals te sluiten. Dit moet mogelijk zijn omdat deze websites elke maand een grote hoeveelheid verkeer genereren. Bijvoorbeeld, Zillow, Trulia, en Realtor.com genereren elke maand bijna 80 miljoen unieke bezoeken. Dit verkeer heb je nodig om leads te converteren.
Bron: Statista
Hier zijn enkele van de beste websites voor het genereren van leads voor vastgoed.
Zillow
Zillow is een makelaarsdienst die zijn gebruikers in staat stelt online vastgoed te kopen, verkopen en verhuren. Het geeft voldoende gegevens over vastgoedeigenschappen om kopers en verkopers te helpen een goede keuze te maken.
De website helpt bij het vergemakkelijken van het proces van het bezitten en bewonen van vastgoed. Deze processen omvatten kopen, verkopen, financieren, huren, en verbouwen.
Je kunt Zillow integreren met verschillende CRM’s zoals Hubspot, Mailchimp, ActiveCampaign via Leadsbridge.
Bold Leads
Bold Leads werkt hetzelfde als Zillow en je kunt het ook integreren met het gebruik van verschillende CRM’s zoals Hubspot, Mailchimp, ActiveCampaign via Leadsbridge.
BoomTown ROI
Wat BoomTown ROI anders maakt dan de eerste twee is dat het je kan helpen IDX websites te maken. Je kunt het ook integreren met CRM zoals Hubspot en ActiveCampaign.
Zoho CRM
Zoho is gunstig voor makelaars die leads willen genereren uit social media platforms zoals Twitter of Facebook. Je kunt Zoho integreren met Hubspot of MailChimp zoals de eerste drie websites.
Bloggen
Bloggen (zoals dit!) is een van de beste dingen die je kunt doen om leads voor je vastgoedbedrijf te genereren. Bedrijven die 11 of meer keer per maand bloggen krijgen vier keer zoveel leads dan bedrijven die maar vier of vijf keer per 30 dagen bloggen.
Een blog maken helpt je om verkeer van zoekmachines aan te trekken om gerichte inhoud voor je bedrijf te maken. Hoewel deze strategie goed is voor de lange termijn, kun je er toch op korte termijn profijt van hebben omdat je hiermee je vastgoedbedrijf promoot.
Je kunt inhoud schrijven of maken die website bezoekers verschillende onderdelen van je bedrijf laat zien. Je kunt ook korte aanwijzingen over plaatsen in je stad maken om je publiek te helpen informeren.
Videomarketing
Videomarketing is een van de meest geliefde en belonende ideeën voor het genereren van leads in vastgoed. Vastgoed aanbiedingen met video krijgen 403% meer aanvragen dan die zonder; met dat gezegd, zou je dit onderdeel overslaan?
Het maken van een informatieve video over je vastgoedbedrijf zal je bedrijf helpen zijn inspanningen om leads te genereren aanzienlijk te verbeteren. Hier zijn de soorten video’s die je voor je vastgoedbedrijf kunt maken:
- Advertentie video’s
- Interview video’s
- Live-stream Q/A
- Video’s met advies voor kopers/verkopers
- Buurt/gemeenschapsvideo’s
Virtuele rondleidingen
De technologische vooruitgang maakte het voor makelaars gemakkelijk om te presenteren wat ze verkochten. Video rondleidingen en plattegronden worden gebruikt om bezichtigingen van vastgoed te genereren en, uiteindelijk, leads.
Virtuele rondleidingen geven potentiële leads de kans de omgeving te betreden alsof ze er zelf bij zijn. Ze kunnen elke kamer zien en elk detail van het pand bekijken.
Door dit te doen houd je de aandacht van je prospects vast. Dit zou hen ook helpen snel de volgende stap te zetten, omdat ze het vastgoed zelf zien door de virtuele rondleiding.
Maar virtuele rondleidingen kunnen kostbaar zijn. Je kunt ze opnemen in marketingmails en open-house aankondigingen. Evenals websites en social media platforms. Maar geloof me als ik je zeg dat het het allemaal waard is.
Gemeenschapspagina’s
Per definitie is een gemeenschapspagina een deel van je vastgoed website dat informatie toont over de plaatsen waar je huizenkopers en -verkopers bijstaat. Het moet informatie bevatten over de bewoners van de buurt, de kosten van levensonderhoud, en de geschiedenis van de plaats. Je kunt er ook populaire evenementen, tradities, restaurants, attracties en andere boeiende details op vermelden.
Het maken van deze pagina’s zal je plaatselijke zoekmachine optimalisatie verbeteren. Iemand die een huis zoekt in die streek zal je website zien als hij een zoekmachine gebruikt. Als ze je website vinden en er doorheen klikken, krijg je meer verkeer dan in leads omgezet kan worden. Om verkeer in leads om te zetten, kun je een gratis pdf van de omgeving aanbieden in ruil voor het e-mailadres van de prospect. Dit helpt je om contact met ze te houden en ze te nurturen tot klanten.
Verlopen advertenties
Een verlopen advertentie is een lijst van woningen die niet voor hun vervaldatum verkocht zijn. Deze advertenties kunnen je een kans bieden om een verkoper te vinden die genegen is en klaar is om te verkopen.
Er zijn twee goede manieren om verlopen advertenties te vinden – de eerste is via de Multiple listing service of MLS. De tweede is door je in te schrijven bij een prospectie dienst voor vastgoed, zoals REX, Vulcan7, of Landvoice. Je kunt er elke dag gebruik van maken en naar verlopen advertenties zoeken.
Deze diensten zoeken in de MLS naar vervallen aanbiedingen en geven je legitieme contactinformatie. Bedenk dat deze diensten niet gratis zijn, maar ze helpen je wel tijd te besparen bij het handmatig zoeken.
Deze diensten komen met CRM’s en auto-dialers, die het bereiken van eigenaars van verlopen advertenties gemakkelijker maken.
Retargeting
Retargeting is een van de meest effectieve manieren om een prospect in een lead om te zetten. Wat het doet is dat het website bezoekers blijft targeten tot ze converteren. Het werkt door “cookies” op je website te installeren om de informatie van je website bezoekers op te slaan. Je kunt deze informatie dan gebruiken om relevante advertenties te maken die op hen gericht zijn op basis van hun acties op je website terwijl ze op het internet rondlopen.
Verwijzingen
Verwijzingen zijn in deze lijst opgenomen omdat het een van de gemakkelijkste en goedkoopste manieren is om makelaarsleads te genereren. NAR deed een studie en ontdekte dat 64% van de verkopers hun makelaars vonden via verwijzingen. Die kwamen van een vriend, buurman, of familielid. Als je een extra betrouwbare bron voor leads voor je bedrijf probeert te vinden, zijn verwijzingen een van de manieren.
Vraag verwijzingen van je vroegere klanten of van vastgoedprofessionals zoals jij. Dit werkt omdat veel mensen geloven in mond-tot-mondreclame. Dit proces is effectief omdat veel succesvolle makelaars het grootste deel van hun inkomen uit verwijzingen halen. Bedenk echter dat het genereren van verwijzingen geen gemakkelijke opgave is. Je moet er voor werken.
Hier zijn enkele manieren om verwijzingen voor je bedrijf te genereren:
- Lever uitzonderlijke hulp die op natuurlijke wijze verwijzingen creëert.
- Werk als een team samen met plaatselijke ondernemers die relaties hebben met plaatselijke bewoners en verschillende vakmensen.
- Behoud je relatie met cliënten
- Maak belonende plannen voor klanten die bedrijven naar je doorverwijzen
- Houd contact met je fans op social media platforms.
Geautomatiseerde sms’jes
Geautomatiseerde sms’jes werken in de vastgoedsector. Waarom? Omdat leads die uit sms’jes komen meer kans hebben om te converteren dan via e-mail of formulieren. Dit proces werkt omdat mensen liever een tekst naar je bedrijf sturen dan bellen, e-mailen of een formulier invullen. Hier zijn manieren om geautomatiseerde sms’jes in je marketingstrategie te gebruiken:
- Zorg ervoor dat websitebezoekers je vanaf je website kunnen sms’en om vragen te stellen. Je kunt click-to-text en SMS chat opties gebruiken.
- Maak en stuur een welkomst-sms als websitebezoekers zich inschrijven
- Stuur nieuwe aanbiedingen of inhoud
- Maak en verstuur links om inhoud te downloaden
- Stuur SMS klantenservice
Live chat
Een ander nuttig proces voor het genereren van leads in vastgoed is het gebruik van een live chat software. Door dit te gebruiken maak je van een geïnteresseerde prospect een lead. Dit is een geweldig hulpmiddel om op je website op te nemen. Als er bezoekers komen, kun je de live chat software gebruiken om al hun vragen te beantwoorden.
Vaker wel dan niet zouden bezoekers geen idee hebben hoe ze zonder gids bij de informatie op je website kunnen komen. Het hebben van live chat software zou het hen gemakkelijk maken met je in contact te komen. Als je rechtstreeks met ze kunt chatten, kun je ze moeiteloos omzetten in leads.
Als je live chat software voor je bedrijf kiest, zorg er dan voor dat die mobiel is. Zo kun je ook onderweg met prospects chatten.
Houd bij het kiezen van een live chat software voor je vastgoedbedrijf in gedachten dat die mobiel-vriendelijk moet zijn. Zo kun je altijd en overal met prospects chatten.
Enkele van de beste live chat software voor makelaars zijn Intercom, drift, livehelpnow, en liveperson.
Hieronder zie je een voorbeeld van een chat software.
Pitch je advertentie aan nieuwsuitgevers
Door je advertentie te pitchen aan nieuwsuitgevers zul je zeker overspoeld worden met leads. Dit proces is een van de beste strategieën om snel leads van hoge kwaliteit te krijgen. Alles wat je hoeft te doen is een gerenommeerd nieuwspunt te zoeken en je advertenties bij hen te pitchen. Dit levert je uitstekende publiciteit op die je helpt dagelijks leads naar je bedrijf te brengen.
Open huizen
Het houden van een open huis is een uitstekende strategie voor het genereren van leads voor makelaars. Zelfs als je het eigendom niet kon verkopen, heb je toch een lijst van potentiële kopers waarmee je daarna in contact kunt komen.
De eerste stap naar een succesvol open huis dat een ton aan leads oplevert is het maken van deurhangers, flyers en ansichtkaarten, zodat de mensen in je buurt weten wat er te doen is. Maak berichten in de sociale media om de vermelding een boost te geven. Als de dag aanbreekt, zet dan wegwijzers op straat om de mensen te vertellen in welke richting ze moeten gaan voor het evenement.
Je kunt ook een Facebook live stream laten lopen om je volgers en fans te laten weten wat er tijdens het evenement gebeurt. Door dit te doen krijgen ze de kans om het live te volgen, en je hebt dan ook een opgenomen video van het evenement. Je kunt de video dan op je pagina plaatsen en hem boosten om meer leads te genereren.
Koud bellen
Koud bellen in vastgoed is contact opnemen met mensen die niet bekend zijn met je bedrijf, maar die wel degelijk in leads kunnen veranderen. Dit zou werken in de vastgoedsector, want koud bellen worden 28% van de tijd opgepikt. Van de mensen met wie makelaars praten, verandert 1,7% in afspraken of doorverwijzingen.
Koud bellen werkt omdat je er een groot publiek mee bereikt en het kosteneffectief is. Afgezien daarvan krijg je onmiddellijk feedback van je prospect.
Om te beginnen moet je een lijst hebben van prospects die je kunt bellen. Die kun je bemachtigen uit:
- Verlopen advertenties
- Openbare gegevens of op MLS
Als je de lijst van prospects hebt om te bellen, maak je een script dat je bij koud bellen zult gebruiken en begin je ze te bellen.
Netwerk meer op niet-vastgoed evenementen
Netwerken kan een waardevol hulpmiddel zijn om betere leads te krijgen in de vastgoedsector. Het mooie is dat er talloze netwerkplaatsen zijn waar je terecht kunt om potentiële klanten te krijgen. Dit omvat:
Plaatselijke kamer van koophandel:
Dit is een van de beste plaatsen om netwerkgroepen te vinden. Ze leveren bedrijfspromoties voor de leden, en ze beheren gemeenschapsevenementen waar ze elkaar kunnen ontmoeten. Zo kun je netwerken met leden en kun je groeien in de netwerken van elk lid waar je een band mee opbouwt.
Conferenties & evenementen:
Zoek naar evenementen en conferenties waar je doelgroep waarschijnlijk naar toe gaat en stel je diensten aan hen voor. Dit is een enorme deal omdat bijna iedereen een huis of vastgoed wil kopen of verkopen.
Vrijwilligersgroepen:
Je kunt je tijd vrijwillig besteden aan een doel waar je van houdt en met hen netwerken, en nagaan of iemand een huis wil verkopen of kopen.
Geoptimaliseerde landingspagina’s
Een belangrijke reden waarom makelaars er niet in slagen website bezoekers te converteren is dat de landingspagina waar deze prospects naar toe gaan niet geoptimaliseerd is voor conversie.
Een studie van Spinutech bewees dat een gemiddelde website bezoeker slechts twee pagina’s op je website bezoekt en niet langer dan twee minuten blijft. Wat betekent dit voor jou? Dit betekent dat je minder tijd hebt om ze in leads om te zetten. Als je een geoptimaliseerde landingspagina op je website hebt, kun je hun gegevens efficiënt vastleggen en ze omzetten in leads.
Er zijn verschillende landingspagina’s voor vastgoedbedrijven, zoals voor:
- Woningtaxatie
- Het maken van afspraken
- Gemeenschappen
- Met kopersgidsen
- Luxe
Hieronder zie je een voorbeeld van een landingspagina voor woningtaxatie.
Hieronder staan de elementen die je kunnen helpen bij het maken van een geoptimaliseerde landingspagina voor je vastgoedbedrijf.
- Een aantrekkelijke, beknopte, en duidelijke kop die je waardepropositie laat zien
- Een korte en boeiende subkop
- De voordelen van je aanbod
- Een enkele call to action
- Sterke visuals
- Sociaal bewijs
Plaats een bord op een gebouw
Borden en spandoeken die voor het vastgoed geplaatst worden zijn een oud maar geweldig idee voor het genereren van leads voor je vastgoedbedrijf. Je hoeft de reclameborden niet specifiek te plaatsen op het vastgoed dat je wilt verkopen; je kunt zelfs je eigen huis gebruiken om te adverteren voor je zaak.
Dit zal het meest effectief zijn op een plaats met veel voetgangersverkeer. Zo kun je je zaak efficiënt voor veel mensen plaatsen.
Conclusie
De vastgoedsector ontwikkelt zich snel, en dat moet jij ook doen, samen met de strategieën om leads te genereren. De dagen waarin makelaars het grootste deel van hun tijd en budget besteden aan TV, radio, reclameborden en krantenadvertenties om leads te creëren zijn voorbij.
Tegenwoordig werkt het genereren van leads in de vastgoedsector het best op social media platforms zoals Facebook en LinkedIn. Het kan ook met Google Ads, verwijzingen, geoptimaliseerde landingspagina’s, koud bellen, vastgoed leadgeneratie diensten, bloggen, en netwerken.
Als je vastgoed leads krijgt, moet je ook in gedachten houden dat je ze moet beheren en nurturen tot het moment dat ze zich in klanten omzetten. Na het lezen van dit artikel kun je beginnen met het genereren van makelaarsleads en ze beheren als een baas met de kennis die je hebt!
Als je vandaag nog wilt beginnen je bedrijf te laten groeien, spreek dan online met onze digitale marketing experts bij GigaLeads.