Onderzoek van de Sales Readiness Group en Training Industry ontdekte dat bedrijven waarvan de “verkoopvaardigheidstrainingen de verwachtingen overtroffen, hogere winstpercentages hadden (52,6%) dan bedrijven waarvan de trainingsprogramma’s aan de verwachtingen voldeden (48%) of verbetering behoefden (40,5%)”. [1] De vraag is – hoe kan een bedrijf zijn werknemers bedrijfsopleidingsprogramma’s geven die de verwachtingen overtreffen?
Laten we nu beginnen met wat we willen van training over het algemeen en van online bedrijfstraining. Het komt erop neer dat we nieuwe dingen leren die ons in ons bedrijf ten goede zullen komen. Maar lesmateriaal samenstellen uit alle instructiemiddelen van je bedrijf zou resulteren in ondoeltreffend, tijdrovend en saai online leren. Bedenk hoe frustrerend het voor verkopers zou zijn om potentiële klanten te laten wachten terwijl ze zo’n opleidingsprogramma bijwonen. Dat zijn ze toch niet van plan.
Stel dat je de communicatieve vaardigheden van je verkoopmanagers met klanten wilt verbeteren. Hen een brochure met gepersonaliseerde regels geven of communicatievaardigheden oefenen in een dialoogsimulatie zou nuttiger zijn. Als resultaat moet je training nuttig, relevant en interessant zijn om je leerdoelen te bereiken.
5 hulpmiddelen voor verkooptraining
Om in je bedrijf effectieve online verkooptraining te starten en te onderhouden, heb je vijf L&D hulpmiddelen nodig: een authoring hulpmiddel, een leermanagement systeem, een microlearning platform, een virtueel instructeur-geleide training hulpmiddel, en een communicatie hulpmiddel. Ze zullen in al je leerbehoeften voorzien, van het maken en geven van trainingsprogramma’s tot het vergemakkelijken van communicatie. Laten we elk van hen eens bekijken.
- Een authoring hulpmiddel
Een SCORM authoring tool is programma-ontwikkelingssoftware waarmee je eLearning inhoud kunt maken en omzetten in een online versie om die daarna via een leermanagement systeem af te leveren. Hoewel verschillende authoring hulpmiddelen verschillende kenmerken hebben, hebben ze allemaal essentiële functies. Je kunt dingen doen als:
Cursussen maken
De meeste cursussen zijn dia-gebaseerd en bevatten een verscheidenheid aan media die met animaties en interacties getoond worden.
Bouw evaluaties op
Er kan geen sprake zijn van onderwijs zonder te beoordelen hoe goed leerlingen nieuwe stof leren. Je kunt een authoring hulpmiddel gebruiken om interactieve toetsen te maken met drag-and-drop vragen, hot spots, audio, en meer om dit lastige aspect van het leerproces plezierig te maken.
Maak simulaties van klantencommunicatie
Laat verkopers leren via vallen en opstaan in virtuele simulaties in plaats van in het echt, door personages te gebruiken die je potentiële klanten voorstellen. Beschouw het als een vluchtsimulator voor piloten. Hoewel zulke verkooptraining geen levens zal redden, zal het je bedrijf wel geld besparen en opleveren.
Neem screencasts en video-gebaseerde lessen op
Als je IT of een ander computer-gerelateerd product verkoopt, moeten je verkopers tech goeroes zijn. Of, op zijn minst, moeten ze alle functies van het product grondig kunnen uitleggen. Documenteer stap voor stap video instructies met systeemgeluiden, voice-over, en meer om gebruikers te helpen begrijpen hoe je software of technologie werkt.
Omdat veel authoring hulpmiddelen al deze functies bieden, is voor het op gang brengen van je project een team van bekwame ingenieurs nodig. Als je een beginner bent, kijk dan uit naar hulpmiddelen die een lage leercurve hebben. Door zijn gebruiksvriendelijke interface is iSpring Suite bijvoorbeeld zelfs door onervaren ontwerpers eenvoudig te gebruiken.
Je hoeft niet te weten hoe je moet programmeren om dialoogsimulaties te ontwikkelen met iSpring Suite; kies gewoon personages en locaties uit de meer dan 81.000 e-learning elementen in de inhoudsbibliotheek, voer antwoordmogelijkheden voor de dialoog in, en stel de juiste in. Personages tonen een scala aan emoties, van woede tot vreugde, om verkopers te leren hoe ze veel voorkomende fouten in de omgang met klanten kunnen vermijden.
De beste authoring hulpmiddelen voor verkooptraining: iSpring Suite, BranchTrack, Articulate Rise.
- Een Learning Management System (LMS)
Learning management system (LMS) is een programma dat gebruikt wordt om opleidingsprogramma’s aan te bieden en de vorderingen van cursisten te volgen. Beschouw het als de online-instelling van je bedrijf, waar je alle instructiematerialen voor verschillende afdelingen kunt opslaan, kunt bijhouden hoeveel cursussen een medewerker heeft gevolgd, voor welke ze geslaagd en gezakt zijn, en meer.
Om te onderzoeken wat zo’n product voor je verkoopafdeling kan betekenen, kun je iSpring Learn LMS overwegen. iSpring Learn kan het beheer van opleidingen automatiseren door nieuwe verkopers aan een onboarding cursus toe te wijzen, ze op de hoogte te brengen van product updates, en hun kennis en vaardigheden te evalueren. Het geeft je ook gegevens over elke persoon, zodat je kunt zien waar ze sterk in zijn en waar ze zich in moeten verbeteren. Leerlingen kunnen elk gadget op elk moment gebruiken om bronnen te bestuderen.
Sommige LMS’en bieden een authoring hulpmiddel waarin je basiscursussen kunt bouwen. iSpring Learn heeft ook een webgebaseerde cursusgenerator waarmee je snel cursussen in artikelstijl kunt maken. Ver van andere LMS’en op de markt komt het verpakt met iSpring Suite, zodat je elke eLearning inhoud kunt maken die je wilt en die via iSpring Learn kunt leveren.
Beste LMS’en voor verkooptraining: iSpring Learn, SAP Litmos, LearnUpon.
- Een microlearning platform
Een microlearning platform combineert de mogelijkheden van een authoring hulpmiddel en een learning management system. Je kunt er simpele e-learning inhoud mee ontwikkelen en aan je personeel geven, en het is een uitstekende leeroplossing voor kleine bedrijven met minder dan 100 werknemers. Hoewel het nut ervan beperkt is, kun je verkopers korte producttrainingsprogramma’s geven die ze in hun vrije tijd op hun telefoon kunnen afwerken.
Beste microlearning platforms voor verkooptraining: OttoLearn, Gnowbe.
- Een virtueel instructeur-gestuurd opleidingsmiddel
Hoewel online cursussen en andere eLearning inhoud de meest cruciale rol spelen in moderne training, blijven face to face interacties populair vanwege de belangrijke voordelen van menselijke interactie. Je hebt ook het juiste instrument nodig om je leerdoelen met deze methode te bereiken. Zoom is een van de meest gebruikte virtuele instructeur-geleide programma’s van vandaag.
Zoom is een prima keuze, maar het beperkt zowel cursisten als instructeurs in hun mogelijkheden om lesmateriaal te presenteren, cursisten te zien, en in chat feedback of vragen te krijgen. Hulpmiddelen zoals het whiteboard van Microsoft Teams bieden samenwerkingsmogelijkheden, zodat cursisten projecten kunnen mee-ontwikkelen, brainstormen, en meer.
RecRoom, bijvoorbeeld, stelt de gebruiker in staat VR oefensessies uit te voeren met personages in spelomgevingen. Deze kenmerken maken het leren aangenamer en daardoor productiever.
Beste virtuele instructeur-geleide hulpmiddelen voor verkooptraining: Microsoft Teams, WebEx, RecRoom.
- Een communicatie hulpmiddel
Elk leerproces, ook verkooptraining, is onvolledig zonder communicatie. Verkopers moeten nieuwe technieken bespreken, verschillende strategieën verkennen, en hun perspectieven op nieuwe kennis en vaardigheden delen. Maar, als ze thuis werken en studeren, hoe zullen ze dat dan moeten doen? Hoewel sociale netwerken bepaalde werknemers ten goede kunnen komen, kiezen velen ervoor hun persoonlijke leven privé te houden. Het is niet gemakkelijk te geloven dat ze daarvoor e-mail zouden gebruiken.
Als je je in deze omstandigheid bevindt, kan een communicatie hulpmiddel een goede optie zijn. Ze hebben verschillende functies: sommige dienen als zakelijke berichtendienst (zoals Slack), terwijl andere als zakelijke social media dienen (zoals Workplace). Beslis welke het meest relevant is voor jou en je verkopers. Je verkooptraining kan bestendiger en inzichtelijker worden, gewoon omdat cursisten de kans krijgen er later over te debatteren.
De beste communicatie hulpmiddelen voor verkooptraining: Slack, Troop Messenger, Workplace.
Conclusie
Dus daar heb je het: de hulpmiddelen voor verkooptraining die je nodig hebt. Afhankelijk van de leerdoelen en doelstellingen van je bedrijf, kun je sommige of al deze middelen gebruiken. We hopen dat je een uitstekende oplossing voor je situatie hebt gevonden en dat je nu in staat bent online leren aan te bieden dat je verwachtingen overtreft.
Wil je vandaag nog je bedrijf laten groeien? Neem dan contact op met een van onze digitale marketing experts bij GigaLeads!